Piratenkoningin

Playlist

Opera en muziektheater

Check de keuzes van diverse muziekprofessionals

Wij vroegen componisten, programmeurs en andere muziekliefhebbers naar hun favoriete opera’s en muziektheaterproducties. We kregen een mooie selectie, inclusief voorstellingen die net langs de theaters hebben getoerd, zoals 'Lennox' en 'De Piratenkoningin'. Een rijke play- en watchlist die toont hoe rijk en divers het muziektheater in Nederland is. Mis je een opera? Wil je ook jouw favorieten delen? Stuur dan een mail naar redactie@newmusicnow.nl. Dan vullen we deze lijst nog verder aan.

Lennox - Bnnyhunna

Caecilia Thunnissen, artistiek directeur van Oorkaan, was onder de indruk van Lennox. Op de site van Nationale Opera en Ballet staat het volgende: Bnnyhunna (Benjamin Ankomah) is een multi-instrumentalist en producer die bekend staat om zijn unieke mix van jazz, gospel, afro en hiphop. In 2023 werd hij bekroond met de Buma Music in Media Award. Met Lennox schrijft hij zijn eerste opera, waarin hij samenwerkt met componist Neo Muyanga, die eerder de muziek schreef voor Hoe Anansi the stories of the world bevrijdde.

Ook Maarten van Hinte, creative director van RIGTABOUTNOW INC, gaf de voorkeur aan deze opera. "Wij waren hier zelf bij betrokken, maar ik draag dit toch voor. Niet alleen omdat het mooi en vermakelijk is, maar ook om het proces, waarin verschillende stemmen hun plek vonden en die wat mij betreft laat zien hoe actueel en verbindend een multidisciplinaire vorm als muziektheater/opera kan zijn."

Willem Jeths - Ritratto

Ritratto is de opera van Willem Jeths over de extravagante Italiaanse kunstmuze en mecenas Luisa Casati. Deze opera is een favoriet van Davo van Peursen van Donemus en de componisten Mathilde Wantenaar en Bram Kortekaas. Hier vind je de link naar de orkestrale suite uit deze spraakmakende opera.

Joey Roukens - Chase

Jeroen van Dijk, eindredacteur Klassiek van de AVROTROS, heeft gekozen voor Chase van Joey Roukens. Op de site van Donemus geeft Roukens zelf een toelichting. "Chase is een kort orkestwerk dat oorspronkelijk geschreven werd voor een filmmuziekproject van het Koninklijk Concertgebouworkest, waarbij componisten gevraagd werd nieuwe muziek te componeren bij een spannende filmscène naar keuze. Ik koos de auto-achtervolgingsscène uit de misdaadfilm Ronin, omdat ik erg houd van de actie en hectiek van zo'n car chase, een hectiek die ik ook graag opzoek in mijn muziek. Tegelijk wilde ik een hommage brengen aan het soort filmmuziek zoals die in de jaren '70 vaak onder spannende scènes gezet werd, met name in misdaadfilms en thrillers (denk hierbij ook aan tv-films en 'sleazy' Europese films zoals de Italiaanse poliziottesco): muziek vol ritmische energie, groove, jazzy klanken en veel octotoniek en kleine tertsen. Die elementen zijn duidelijk terug te horen in het stuk, hoewel ik het stuk zeker niet als filmmuziek zie, maar als een op zichzelf staand orkestwerk dat gáát over een specifiek soort filmmuziek. De achtervolging in het stuk eindigt met het geluid van een autoclaxon, uitvergroot in het koper."

The Shell Trial - Ellen Reid

Monica Damen van de Raad voor Cultuur heeft gekozen voor The Shell Trial. In deze opera treden de verschillende stemmen uit het klimaatdebat naar voren en wordt steeds duidelijker dat we met eindeloos vingerwijzen niet vooruitkomen. De opera laat zien dat de klimaatcrisis boven alles een verantwoordelijkheidscrisis is.

De Synode - Jan-Peter de Graaff

De keuze van David Prins (Muziektheater Hollands Diep) valt op De Synode (2019) van Jan-Peter de Graaff op basis van een libretto van Yuri Robbers. In opdracht van Muziektheater Hollands Diep ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan ​​van de 'Synode van Dordrecht': de eerste keer in de geschiedenis dat democratie werd ingezet als instrument om een ​​religieus conflict binnen een land op te lossen. In die tijd stond het land ook op de rand van een burgeroorlog tussen monarchisten en republikeinen. Hier is de trailer.

De Piratenkoningin - Monique Krüs

Sam Brown, artistiek directeur van de Nederlandse Reisopera heeft gekozen van De Piratenkoningin van Monique Krüs. "This is a wonderful new work for young audiences and their friends and families. With hundreds and hundreds of young (and young-at-heart) pirates in the theatre, there was a lot of fun to be had."

Conversations with my mother - Benedict Weisser

Componist Vanessa Lann heeft gekozen voor Conversations with my mother. "Een innovatieve muziektheatervoorstelling over een origineel, universeel thema (relatie moeder en zoon) met een sterke vorm, verbinding met literatuur, grote eenheid tussen prachtige compositie (Benedict Weisser) en drama/regie (Matthias Mooij), goede teksten (7 schrijvers, o.a. Tommy Wieringa, Jibbe Willems, Abdelkader Benali), fraai decor (Piia Maria), en zeer geslaagde uitvoering door 4 solisten (2 sopranen en 2 acteurs) en ensemble Nieuw Amsterdams Peil."

Madam Koo - Meriç Artaç

Sylvia Stoetzer, artistiek en zakelijk leider van de Diamantfabriek heeft gekozen voor Madam Koo. "Madam Koo was absurdistische opera over zoektocht naar vertrouwen in tijden van wantrouwen en angst (compositie/libretto Meric Artac, regie Ingrid Askvik; personages zijn zeer goed uitgewerkt, geslaagde uitvoering door 3 solisten, actrice en AKOM ensemble."

Metamorphosis - Nuno Lobo

Sylvia Stoetzer gaf nog een favoriet. "Metamorphosis is een vernieuwende, absurdistische 'virtuele opera' zonder zangers en gezongen tekst, kruising tussen muziektheater en een graphic novel, gebaseerd op Kafka's -De Gedaanteverwisseling, met prachtige compositie (Nuno Lobo), bewerking Kafka (Nuno Lobo/Alessio Meurs) , fraaie animatiefilmbeelden (Pedro Lobo), drama (Sean Hauser), mooi decor (Thomas Maas), geslaagde uitvoering door Maat Saxophone Quartet."

Mijlpalen

Componist Jan-Peter de Graaff heeft meer favorieten doorgegeven, omdat dit 'Mijlpalen in de Nederlandse Operageschiedenis' zijn.

Louis Andriessen: La Commedia, De Materie en Writing to Vermeer
Willen Jeths: Ritratto (zie boven)
Martijn Padding: Laika
Peter Schat: Aap verslaat de Knekelgeest, Reconstructie
Guus Janssen: Faust's Licht en Noach
Peter Wagemans: Legende
Theo Loevendie: Rise of Spinoza

Van Den Vos - Liesa van der Aa

Multidisciplinair componist Dyane Donck koos voor een bewerking van het episch diergedicht Van de vos Reynaerde met muziek van Liesa van der Aa. "Deze voorstelling maakte veel indruk op mij: visueel, de vondsten, de muziek, de grootsheid."

The woman who walked into doors - Kris Defoort

Schrijver en dramaturg Anna Maria Versloot heeft gekozen voor The woman who walked into doors door LOD Gent. "Prachtig samengaan van tekst/theater en hedendaags moderne muziek waarin elke discipline volledig aanwezig is en de een zich niet wegcijfert voor de ander (librettist talking here)."

Songs for a Passerby - Celine Daemen

Joost Heijthuijsen, programmamanager van het Muziekgebouw, koos voor Songs for a Passerby. "Juist omdat het niet in een playlist past."

Verbena - Boris Bezemer

Componist Rick van Veldhuizen koos voor Verbena van Boris Bezemer. "Een magisch hybride mini-opera. Ik wilde per se naar alle uitvoeringen - telkens wat nieuws te ontdekken. Verrassende texturen, verteltechniek."

Deities - Robin Coops

Regisseur en componist Robin Coops gaat voor Deities. "Dit werk geeft een moderne interpretatie aan de eeuwenoude muziek van Purcell waar intimiteit en sensualiteit op speelse wijze worden bezongen. Het gebruik van klassieke instrumenten gaat een vloeiende dialoog aan met de elektronische effecten en synthesizers. Het is daarmee een werk dat zowel interessant is voor klassieke muziekliefhebbers als degene die zich meer richten op pop/elektronische. Bij de muziek wordt zowel een audiovisuele installatie gemaakt en een film, volledig gefilmd in het VR platform VRChat, over sensualiteit en consent in virtuele werelden."

Huba de Graaff

Er zijn twee werken gekozen van Huba de Graaff: The Naked Shit Songs en Pornopera.

A Dog’s Heart - Alexander Raskatov

Componist Izak de Dreu koos voor de Russische componist Raskatov met A Dog’s Heart. Dit stuk, naar de satirische novelle Hondenhart (1925) van Michail Boelgakov, staat in de absurdistische traditie van onder andere Sjostakovitsj’ De Neus en Schnittke’s Life with an idiot.

Louis Andriessen - De Materie

Componist Klaas ten Holt vindt de opera De Materie van Andriessen "Zeer eigen, vernieuwend, hoge kwaliteit". Ook programmamaker en opnametechnicis van de Concertzender Kees van der Wiel heeft deze opera op zijn lijstje staan.

Joey Roukens - Dorian

Tiara Kobald dramaturg bij OPERA2DAY heeft de voorkeur voor Dorian, de balletvoorstelling bij Het Nationale Ballet met muziek van Joey Roukens. "Indrukwekkend samenspel van muziek, dans, vormgeving en verhaal."

Gerard Stokkink (Parijs 1982) met Shusaku Dormu Dance Theatre

Uitgever Willem Jan Keizer koos voor Stokkink/Bachmann-Oblique tbv Shusaku Dormu Dance Theatre, "Het komt te weinig voor dat een balletgezelschap specifieke muziek bij een componist bestelt. Choreografen prefereren te vaak bestaande cd-opnamen boven nieuw geschreven muziek. Bovendien werden hiervan de rechten te weinig herkend en gecalculeerd door de uitgever. Gevolg: de componist stopte zijn werk."

Verschillende opties

Dramaturg en librettist Carel Alphenaar heeft deze opera's doorgegeven: Theo Loevendie - Johnny & Jones; Klaas ten Holt - Bovary Chante; Clamavi : ellendejaar 2013 (Mini opera voor bariton en orkest) Willem Jeths; libretto Carel Alphenaar; Joey Roukens - Mr Finney; Maarten Ornstein - Opera Papoea.

Een lied voor de maan - Mathilde Wantenaar

Een opera die niet mag ontbreken in deze lijst is Een lied voor de maan, gebaseerd op het gelijknamige boek van Toon Tellegen, een fabel over de kracht van muziek. Componist Mathilde Wantenaar bewerkte het verhaal tot een ‘my first opera’ voor jonge bezoekers en hun ouders. Deze opera is een mooi voorbeeld van een internationale co-productie met een nu al uitverkocht tournee.

Spirit Of The Times - Chiel Nugter

Chiel Nugter miste zijn eigen werk in deze prachtige lijst, namelijk Spirit Of The Times, een operette van de wereld van AI. Ze is een samenwerking met het Brabant Koor o.l.v. Louis Buskens en sopraan Janneke Stoute.

Chiel Nugter: "Op het vorige album Masquerade stond een werk voor sopraan. Over dit stuk was ik zelf het meest tevreden en ik wilde er graag iets meer mee doen. Ik heb vervolgens voor Markant Vocaal drie stukken geschreven die bij hun voorjaarsconcert uitgevoerd werden. Nadat ik bij een tentoonstelling van Orpheus in de onderwereld van Offenbach was geweest dacht ik, is het niet leuk om die stijlvorm te pakken (namelijk een operette) en dat de verhalen in plaats van over goden en andere dingen waarmee men zich vroeger bezig hield maar iets te maken over de huidige tijdsgeest."

Het verhaal gaat over iemand die op een kafkaëske manier verstrikt raakt in de wereld van AI. Hij brengt zelf werken uit die gemaakt zijn door Chat GPT met alle gevolgen van dien. Dit lekt uit en hij word gecanceld. Karakters in de operette zullen zijn Chat GPT en ook het Internet. Het Internet vormt het koor en de verschillende apps en website vormen de karakters.

Saul - Boudewijn Tarenskeen

Componist Boudewijn wilde graag twee opera's toevoegen van zijn hand. namelijk Saul uit 2016 en The Disciples uit 2015, een operafilm gezongen door daklozen.

Boudewijn Tarenskeen

Boudewijn Tarenskeen - SAUL


Meer opera op New Music NOW 4

Twee artikelen over Nederlandse opera, en liveregistraties van The Arrival of Mister Z. van Meriç Artaç en YeonDo van Seung-Won Oh

Meer Playlists

Playlist

De keuze van Theo Loevendie

Buma Classical Lifetime Achievement Award 2024

De eerste Buma Classical Lifetime Achievement Award is uitgereikt aan componist Theo Loevendie, die onuitwisbare bijdrages heeft geleverd en nog altijd levert aan het Nederlandse […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Jan-Peter de Graaff

Een hommage aan zijn grote liefde: de saxofoon

Jan-Peter de Graaff is gastcurator voor Festival Dag in de Branding in Den Haag. Voor de editie van 19 oktober 2024 stelde hij een programma […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Richard Rijnvos

Een hommage aan de einzelgänger

Als een muzikale stadsarchitect bouwt Richard Rijnvos sinds midden jaren negentig aan een consistent œuvre met meerdelige cycli en dwarsverbanden. Zijn magnum opus is Grand […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Setareh Nafisi

multidisciplinair

Setareh Nafisi is een interdisciplinaire componist en maker. In haar werk, dat gaat over menselijke verhoudingen, combineert zij vaak psychologie met gemengde media. Zij verweeft […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Celia Swart

Anders en verfrissend

Zondag 3 maart 2024 staat ons wekelijkse programma New Music NOW op TV ONS in het teken van de componist Celia Swart. Na haar afstuderen […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Maxim Shalygin

met muziek die ertoe doet

Maxim Shalygin luisterde in zijn studentenflat in Kyiv naar Louis Andriessen. Hij verhuisde naar Nederland om aan het Koninklijk Conservatorium verder te studeren. Hij is […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Thomas van Dun

Van symfonieorkest tot dance

Thomas van Dun (1995) heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een markante componist. Van werken voor symfonieorkest tot dance, hij bestrijkt een breed scala […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Izak de Dreu

verhalen en emotie

Als componist wil Izak de Dreu met zijn muziek verhalen vertellen, emoties overbrengen en luisteraars meenemen op een betekenisvolle reis. Met zijn affiniteit voor oude […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Rick van Veldhuizen

Van orkest naar pop

Rick van Veldhuizen (28) valt op als componist. Het Concertgebouworkest nam in 2022 een orkestwerk van hem mee op een grote internationale tournee: ‘mais le […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Huba de Graaff

liever live

“Eerlijk gezegd vond ik het een crime om dit lijstje samen te stellen. Online luisteren en playlists zijn niet aan mij besteed, geef mij maar […]

Lees meer