Thomas Van Dun

Playlist

De keuze van Thomas van Dun

Van symfonieorkest tot dance

Thomas van Dun (1995) heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een markante componist. Van werken voor symfonieorkest tot dance, hij bestrijkt een breed scala aan genres. Hij staat vlak voor een mijlpaal in zijn loopbaan. Op 28 oktober gaat zijn nieuwe stuk ‘Rocailles de l’après vie…’ (‘Barokversiersels uit het hiernamaals’) in première tijdens de NTR ZaterdagMatinee. Bas Wiegers dirigeert Asko|Schönberg in de Grote Zaal van het Concertgebouw. In zijn premièrestuk snijdt Thomas van Dun grote thema's aan: het individu versus de massa en de gevolgen van het wegvallen van religieuze netwerken. Voor New Music NOW stelde Thomas een playlist samen met een selectie uit persoonlijke favorieten en stukken die in zijn ontwikkeling als componist een belangrijke rol hebben vervuld.

Thomas van Dun - Fading in Silk

Als samensteller van deze playlist ben ik zo vrij mijzelf eerste te introduceren met een eigen werk, mocht ik nog onbekend voor de luisteraar zijn. Fading in Silk was mijn eerste orkestwerk waarvan ik echt voelde dat ik mezelf in klank kon uitdrukken. Ik heb het geschreven tijdens mijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag voor het Residentie Orkest. Mijn liefde voor grootse en vervreemdende orkestratie en zwoele harmonie kon ik in dit stuk de vrije loop laten. Ook al duurt het stuk maar drie minuten, het was een belangrijk fundament voor mij als orkestraal componist.

Elliot Goldenthal - Agnus Dei

Voordat ik in aanraking kwam met klassieke muziek, raakte ik in de ban van filmmuziek. Elliot Goldenthal heeft verreweg de grootste invloed op mij gehad, en dat merk ik nog steeds. Zijn soundtrack voor Alien 3 valt op door de experimentele en avant-gardistische klanken, en haast primitieve gebaren. Het Agnus Dei waar de film mee opent neemt je meteen mee in een vervreemdend nieuwe klankwereld die ik van niemand anders ooit nog ben tegengekomen.

György Ligeti - Clocks and Clouds

Als je mij vraagt om het gaafste naoorlogse muziekstuk uit de twintigste eeuw, dan zal ik binnen één seconde Ligeti’s Clock and Clouds noemen. De balans tussen beweging, textuur, harmonie en sfeer maakt het stuk complex en toch spannend en toegankelijk.


Louis Andriessen - De Staat

Er zijn weinig stukken die zo stevig staan als een huis. Zoals mijn oud-leermeester Martijn Padding zou zeggen: ‘geen noot te veel of te weinig’.

Celia Swart - Zoning Out

De eerste keer dat ik Zoning Out hoorde was ik diep onder de indruk. Celia Swart houdt in meerdere van haar stukken heel vakkundig de muziek simpel en clean, zonder af te doen aan muzikale rijkdom. Vooral het omslagpunt om 2:20 is een klein goudklompje.

Georg Friedrich Haas - Limited Approximations

Limited Approximations heeft een speciaal plekje in mijn hart. Het gebruik van microtonaliteit, sfeer, non-traditionele structuur, en klankkleur maakt dit stuk op zoveel manieren uniek en origineel. Het stuk is enerzijds ontzettend complex en tegelijkertijd ook goed te bevatten, iets wat ik ook ooit hoop na te streven in mijn muziek.

Rick van Veldhuizen - Mais le corps taché d’ombres

Nog een goudklompje uit mijn generatie. Rick van Veldhuizen is voor velen inmiddels een bekende naam in de muzieksector en ik heb het geluk dat ik hem inmiddels al tien jaar persoonlijk ken. Zijn muziek heeft een mate van complexiteit en gelaagdheid, waarvan ik hoop dat ik het ooit echt nog allemaal mag snappen. Maar dat doet niet af aan het genot dat ik krijg van de waanzinnige en originele klankwerelden die hij schept. Dit stuk voor strijkorkest en harp is al eens eerder in een playlist voorbij gekomen en niet zonder reden.

Calliope Tsoupaki - Groeibriljant

Groeibriljant is een van de eerste stukken die ik hoorde van Calliope Tsoupaki, toen ik me ging aanmelden bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het overtuigde me om lessen bij haar aan te vragen. Voor een jonge student die aanvankelijk moeite had om aansluiting te vinden met moderne klassieke muziek, was dit stuk een soort warm welkom waarbij het begrijpen ervan voelde als een genot en niet als een worsteling.

Ludwig Goransson - Destroyer of Worlds

Filmmuziek was ooit mijn ingang naar de muzieksector waar ik nu in werk, en jarenlang luisterde ik met bewondering naar orkestrale soundtracks. De laatste zeven jaar is die liefde verwaterd, maar die kwam onlangs weer tot leven toen ik de film Oppenheimer zag. Ludwig Goransson componeerde de filmmuziek. Zijn materiaal is niet baanbrekend, en de invloed van Hans Zimmer valt niet te ontkennen. Maar wat betreft klankkleur, en het scheppen van nieuwe werelden, hoorde ik dingen die mijn oren deden spitsen. En dat had ik al een lange tijd niet ervaren.

Meer playlists

Playlist

De keuze van Piet-Jan van Rossum

Een hommage aan zijn collega’s

Piet-Jan van Rossum vaart in zijn muziek een eigen koers, wars van uiterlijk vertoon. Hij haalde twee jaar geleden uitgebreid het nieuws als eerste plattelandscomponist. […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Damiano Pascarelli

jazzpareltjes

De in Italië geboren Damiano Pascarelli is een veelzijdige componist, arrangeur en dirigent die in 2019 de prestigieuze Rogier van Otterloo Award won. Pascarelli werkt […]

Lees meer

Playlist

De Keuze van Joan Reinders

favoriete orkestmuziek

Componist, arrangeur en orkestleider Joan Reinders maakt furore met zijn eigen Millennium Jazz Orchestra. Daarnaast werkt hij samen met orkesten als de WDR Big band, […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Konstantyn Napolov

persoonlijke favorieten

De slagwerker Konstantyn Napolov (1987) vertrok tien jaar geleden uit Odessa om in Den Haag zijn studie slagwerk voort te zetten aan het Koninklijk Conservatorium. […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Maarten Ornstein

winnaar Willem Breuker Prijs

Op 4 november 2022 kreeg zowel violist/performer Diamanda La Berge Dramm als het duo Maarten Ornstein/ Mike Fentross de Willem Breukerprijs. Het juryrapport zegt over […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Hansko Visser

herinneringen aan de jaren negentig

De oorlog in Oekraïne roept voor Hansko Visser herinneringen op aan de jaren negentig, toen hij verbleef in voormalig Joegoslavië. Hij voelt opnieuw machteloosheid, die […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Huba de Graaff

liever live

“Eerlijk gezegd vond ik het een crime om dit lijstje samen te stellen. Online luisteren en playlists zijn niet aan mij besteed, geef mij maar […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Karmit Fadael

van transcendent tot Mahleriaans

De Nederlands-Israëlische componiste Karmit Fadael groeide op in het noorden van Nederland. Haar muziekopleiding begon op de viool. Ze startte met componeren in 2012 nadat […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Anne-Maartje Lemereis

van blues tot klassiek

“Ik ben Anne-Maartje, componist en muziekdocent. In deze playlist deel ik heel graag een aantal composities die een belangrijke rol in mijn muzikale ontwikkeling hebben […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Sarah Neutkens

eigenzinnige keuze

Sarah Neutkens is jaloersmakend veelzijdig. Zij werkt als model, exposeert als beeldend kunstenaar en publiceerde begin 2022 haar debuutroman ‘Een blote man beminnen’. Ook met […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Ralph van Raat

favoriete Nederlandse muziek

De pianist Ralph van Raat is een van de prominentste vertolkers van nieuwe muziek in binnen- en buitenland. Hij won meerdere prijzen, treedt op met […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Diamanda Dramm

grenzenloos en eigentijds

Violist en componist Diamanda La Berge Dramm (1991) groeide op in Amsterdam tussen de leidende figuren van de Nederlandse klassieke, avant-garde- en improvisatiescene. Haar ouders […]

Lees meer
    • Thomas van Dun
    • Louis Andriessen
    • Celia Swart
    • Rick van Veldhuizen
    • Calliope Tsoupaki