Theo Loevendie

Playlist

De keuze van Theo Loevendie

Buma Classical Lifetime Achievement Award 2024

De eerste Buma Classical Lifetime Achievement Award is uitgereikt aan componist Theo Loevendie, die onuitwisbare bijdrages heeft geleverd en nog altijd levert aan het Nederlandse muziekleven. Als performer op sax en klarinet, maar bovenal als componist van hedendaags klassieke muziek, niet-westerse muziek en jazz, bouwt hij een indrukwekkend oeuvre op: van solostukken tot theatervullende opera’s. Voor New Music NOW maakte hij een playlist met favoriete stukken en inspiratiebronnen.

Otto Ketting – Time Machine

Otto Ketting's Time Machine is niet alleen een van de internationaal meest uitgevoerde Nederlandse composities uit de twintigste eeuw, het was ook een onovertroffen trendsetter voor enkele decennia Nederlandse tetterstukken, een trend die inmiddels in rustiger vaarwater is beland.

Guus Janssen – Noach

Noach is een opera van Guus Janssen die weer eens uitgevoerd zou moeten worden. Zelden heb ik zo genoten en gelachen bij het zien en horen van een opera als bij deze schepping van Janssen, in de regie van Pierre Audi. Humor in muziek bestaat wel degelijk, hoewel soms moeilijk traceerbaar; ik bedoel dan niet de kiekeboe-humor van Karlheinz Stockhausen, overigens een componist met briljante trekken, maar wel het werk van Haydn, Ravel, en ook Janssen en Padding. Hoewel Janssen net als ik langzamerhand een dagje ouder wordt, herinner ik me als de dag van gisteren mijn eerste confrontatie met zijn spel en componeren toen hij 21 jaar oud was. Er is nauwelijks iemand te bedenken waarbij het componeren en het improviseren zo dicht bij elkaar liggen.

Martijn Padding – Concert voor harmonium

Enigszins verwant aan de droge humor van Janssen zijn een aantal stukken waarmee ook Padding lijkt af te stevenen op een Nederlandse trend in het theatrale componeren: droge, onpathetische humor, maar er zijn ook tekenen van een romantischer trend in Paddings werk, dus het blijft afwachten welke kant hij opgaat in zijn nog te componeren oeuvre. Affiniteit heb ik er zeker mee. Zijn Concert voor harmonium is hier een prachtig voorbeeld van.

Wilbert Bulsink – Harpconcert

Een boeiende jonge componist die misschien alles in huis heeft om een toekomstige topper te worden. Ik ken niemand die zo snel en toch overdacht met muzikale input weet om te gaan als hij. Dat valt me des te meer op omdat ik een leeftijd heb bereikt waarop alles iets meer tijd nodig heeft dan voorheen. Zijn Harpconcert, geschreven voor zijn vrouw Miriam Overlach, toont zijn bijzondere talent.

Joël Bons - 283 Strings

Joël Bons schreef 283 Strings in 2023 voor zijn Atlas Ensemble dat bestaat uit instrumenten en musici uit verschillende culturen zoals China, Japan Azerbaidzjan, Armenie, en Turkije. Het ensemble wordt gedirigeerd door Ed Spanjaard en is in residentie bij het Oranjewoud Festival in Friesland. Mijn betrokkenheid met hen stamt uit de tijd van het debuut van het ensemble in Berlijn rond 2000 waarvoor ik de compositie Seyyir schreef.

Johann Sebastian Bach – Johannes Passion

In Bachs oeuvre is bijna alles geniaal te noemen, hoewel ik die term meestal vermijd omdat iedere beoordelaar zijn persoonlijke voorkeur bedoelt en de term dus meer een uiting van bewondering is dan een objectieve constatering. Bachs Johannes Passion heeft meteen al aan het begin een ingehouden spanning die in het verdere verloop volkomen wordt waargemaakt. In de Matthäus, natuurlijk ook een meesterwerk, is alles wat breder uitgemeten, wat misschien wat minder bij het moderne levensgevoel past, maar die voorkeur blijft een individuele zaak die zelfs bij dezelfde luisteraar in de loop van de tijd kan veranderen.

Charles Ives – The Unanswered Question

Waarom blijft dit stuk zo boeien? Dat is in het algemeen al een moeilijk te beantwoorden vraag, maar in deze compositie van Ives is het raadselachtige van de titel uitstekend passend bij dit stuk met doelloos statisch fladderende blazers boven een nog statischer en doellozer achtergrond.

Duke Ellington – Things Ain't What They Used To Be

In authentieke Afrikaanse muziektradities dringt zich de vraag op: wat is entertainment, wat is kunst? Maar misschien is die vraagstelling wel typisch modern-westers, want in de meeste muziekculturen valt die scheiding moeilijk of geheel niet te maken, zoals bij veel traditionele muziek uit Japan, China, India en ook een muzikale cultuur als Flamenco.

De muziek van de Afro-Amerikaanse componist-musicus Duke Ellington is een mooi voorbeeld van een hoog compositorisch niveau terwijl ook entertainment een rol speelt. Dat de westerse splitsing tussen amusement en hoge kunst tijd nodig heeft gehad zich te ontwikkelen, wordt wel heel duidelijk als we een tafelmuziekje van Joseph Haydn uit zijn begintijd bij zijn meester graaf Esterházy vergelijken met de symfonische vormen die hij in de loop van zijn lange leven ontwikkelde, vormen die tot bij Mahler en vele andere componisten in de twintigste eeuw bepalend zijn geweest. De vergelijking dringt zich op met de ontwikkeling van Ellington, die zich van entertainer-barpianist ontwikkelde tot een componist van hoog niveau, die, zoals ik ooit in een tijdschriftartikel probeerde aan te tonen met een analyse van zijn compositie Things Ain't What They Used To Be, niet naar de letter maar naar de geest het door Haydn aangeduide pad volgde: eenheid in diversiteit.

Meer playlists

Playlist

De keuze van Corrie van Binsbergen

Winnaar van de Buma Classical Award 2024

Corrie van Binsbergen (1957) heeft de Buma Classical Award 2024 gewonnen. Daarmee bevestigt zij haar prominente positie in het Nederlandse muziekleven. Na een indrukwekkende carrière […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Jan-Peter de Graaff

Een hommage aan zijn grote liefde: de saxofoon

Jan-Peter de Graaff is gastcurator voor Festival Dag in de Branding in Den Haag. Voor de editie van 19 oktober 2024 stelde hij een programma […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Kris Oelbrandt

Verstilling

Kris Oelbrandt geboren in Sint-Gillis-Waas (België), is een componist die gefascineerd is door de theorie en achtergrond van muziek. Na een periode als monnik in […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Richard Rijnvos

Een hommage aan de einzelgänger

Als een muzikale stadsarchitect bouwt Richard Rijnvos sinds midden jaren negentig aan een consistent œuvre met meerdelige cycli en dwarsverbanden. Zijn magnum opus is Grand […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Yannis Kyriakides

Rewire-tips

Naar aanleiding van het internationale festival Rewire in Den Haag hebben we Yannis Kyriakides gevraagd om een aantal tips te geven. De programmering is steevast […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Setareh Nafisi

multidisciplinair

Setareh Nafisi is een interdisciplinaire componist en maker. In haar werk, dat gaat over menselijke verhoudingen, combineert zij vaak psychologie met gemengde media. Zij verweeft […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Monica Akihary

vernieuwing vanuit traditie

Vernieuwen vanuit de traditie. Dat is de rode draad in de playlist die Monica Akihary ons stuurde met tracks van Nederlandse componisten en improvisatoren die […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Celia Swart

Anders en verfrissend

Zondag 3 maart 2024 staat ons wekelijkse programma New Music NOW op TV ONS in het teken van de componist Celia Swart. Na haar afstuderen […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Brendan Faegre

Mostly Dutch & Punk

Hij trekt miljoenen kijkers. Componist en slagwerker Brendan Faegre is een TikTok-fenomeen. Met zijn domestic beats maakt hij van zijn keukenkastjes en badkamer imposante slagwerkinstallaties. […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Emma Roijackers

contrasten

De violiste Emma Roijackers is vorig jaar in Amsterdam gestart met haar eigen HearAndNow Chamber Music Festival. Zij wil oudere muziek koppelen aan gloednieuwe stukken […]

Lees meer

Playlist

De keuze van David Dramm

Muziek voor een etmaal

Wij vroegen componist David Dramm om een playlist met circa tien favoriete stukken. Hij kwam op het idee om voor elk uur van een etmaal […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Maxim Shalygin

met muziek die ertoe doet

Maxim Shalygin luisterde in zijn studentenflat in Kyiv naar Louis Andriessen. Hij verhuisde naar Nederland om aan het Koninklijk Conservatorium verder te studeren. Hij is […]

Lees meer
    • Theo Loevendie