Playlist
Parels uit het Nederlandse symfonische repertoire
Welke orkestwerken springen eruit in de Nederlandse muziek? We vroegen meerdere professionals uit het muziekleven om één 20e- of 21e-eeuws favoriet Nederlands orkestwerk te noemen. We kregen al 16 reacties binnen die we graag delen. De lijst zal de komende weken nog verder worden aangevuld. Bekijk en beluister orkestwerken van Henriëtte Bosmans, Peter Schat, Theo Loevendie, Willem Pijper, Bram Kortekaas, Joey Roukens, Diderik Wagenaar, Mayke Nas, Guus Janssen, Otto Ketting, Calliope Tsoupaki, Karmit Fadael, Hawar Tawfiq, Mathilde Wantenaar en Rozalie Hirs.
Henriëtte Bosmans: 'Concertstuk voor viool en orkest'
Henriëtte Bosmans heeft het meesterlijke 'Concertstuk voor viool en orkest' opgedragen aan haar verloofde Francis Koene die kort ervoor overleed.
Peter Schat: 'De Hemel'
Twintig jaar na zijn overlijden lijkt Peter Schat al vrijwel vergeten, maar 'De Hemel' verdient het om gespeeld en beluisterd te blijven worden.
Theo Loevendie: 'Concert voor piano en orkest'
'Concert voor piano en orkest' is zowel briljant als tijdloos. Compositorisch gezien van zeer hoog niveau met een sterk eigen signatuur. Duidelijk een kunstenaar die naar zijn eigen hart luistert en niet bezig is met wat zijn tijdgenoten doen.
Willem Pijper: 'Symfonie nr. 2'
Een waanzinnig stuk dat dit seizoen nog door het Rotterdams Philharmonisch Orkest werd gespeeld. Je ziet niet vaak 112 musici op het podium!
Bram Kortekaas: 'Notenkrakers' notulen'
Goed stuk met een tekst die gebaseerd is op de notulen van het openbare debat uit 1970, tussen Aktie Notenkraker en het Concertgebouworkest.
Joey Roukens: 'Symfonie nr. 1'
Joey Roukens is een componist die snapt hoe je voor orkest schrijft. In alle opzichten een goed stuk dat verdient vaker gehoord en gespeeld te worden.
Diderik Wagenaar: 'Preludio en Canzone all'Infinito'
'Preludio en Canzone all'Infinito' kenmerkt zich door een ongelooflijke beweeglijkheid en helderheid, en bevat de magische orkestratiekunst.
Mayke Nas: 'Waarom Niet'
Speels, helder en anders. Gewoon ontzettend orgineel als de orkestleden met elkaar gaan praten, of op flesjes blazen.
Guus Janssen: 'Verstelwerk'
Verstelwerk is humoristisch, theatraal, relativerend en cross-over.
Joey Roukens: 'In Unison'
'In Unison' is spannend, aantrekkelijk, met verrassende wendingen, en op het lijf geschreven voor Arthur en Lucas Jussen en het Radio Filharmonisch Orkest.
Otto Ketting: 'De Derde Symfonie'
'De Derde Symfonie' van Otto Ketting was een van de eerste hedendaagse werken die voor hoofd en hart is. Het werk overweldigt direct door de muzikale taal die zowel emotioneel is als pragmatisch structureel.
Calliope Tsoupaki: 'Thin Air'
'Thin Air' is een speciaal stuk dat opgenomen is door diverse solo-instrumenten. De versie voor orkest is rijk en vol en klinkt toch als een windvlaag.
Karmit Fadael: 'Mei Inoar'
In 'Mei Inoar' vloeien oosterse en westerse elementen op een mooie en doordachte manier samen.
Hawar Tawfiq: 'M.C. Escher's Imagination for Orchestra'
Hawar Tawfiq heeft de ingenieuze tekentechnieken van de beroemde graficus Escher in zijn muziek verwerkt.
Mathilde Wantenaar: 'Prélude à une nuit américaine'
Een bijzondere combinatie van jazzy Amerikaans en zwoel impressionistisch Frans.
Rozalie Hirs: 'Roseherte'
Roseherte over het Middelnederlandse mythische dier dat leeft op de bodem van het hart is geschreven voor een negentigkoppig orkest en honderdvijftig elektronische klanken, wat een heel bijzonder effect heeft.
Meer over orkestwerken 4
Over het hoe en waarom.