Bram Kortekaas2

Playlist

De keuze van Bram Kortekaas

recente orkestmuziek

Bram Kortekaas studeerde compositie bij Willem Jeths en Wim Henderickx, maar ook politicologie. Beide studies benut hij. In zijn composities verwerkt hij vaak politieke of historische gebeurtenissen. In ‘Notenkraker's notulen’, in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest, brengt hij het debat uit 1970 tussen Aktie Notenkraker en het Concertgebouworkest tot leven. Kortekaas schreef ruim tien orkestwerken, die geprezen worden om het beeldende karakter en de aandacht voor orkestratie. Met ‘The Pillars of Creation’ won hij de eerste prijs won in de Euregio Jeugdorkest Compositiewedstrijd 2015. Onlangs viel heeft op met ‘L'Élue’, een prelude bij Stravinsky's ‘Le Sacre du Printemps’, in opdracht van het Nationaal Jeugdorkest voor het AVROTROS Vrijdagconcert. Voor New Music NOW maakte hij een selectie uit zijn favoriete recente Nederlandse orkestwerken.

Joey Roukens – Symphony No 1 'Kaleidoskopic’

Mijn playlist opent met waarschijnlijk de meest recente symfonie van Nederlandse bodem. Joey Roukens heeft vele orkestwerken op zijn naam staan, maar ik kies voor deze symfonie, omdat hij laat zien dat hij niet alleen sterke muzikale ideeën heeft en goed kan orkestreren, maar ook de kwaliteit in huis heeft om een lang muzikaal verhaal op te bouwen.

Mathilde Wantenaar - Prélude à une nuit américaine

Een nieuw werk dat aansluit bij een lange traditie van componisten om Nachtmusik te schrijven. Het mysterie en de eenzaamheid van de nacht wordt afgewisseld met een grootste majestueuze klank van het orkest.

Willem Jeths – The Tell-Tale Heart

Ik heb het geluk gehad bij Willem Jeths te mogen studeren. Hij heeft een rijk symfonisch repertoire gecomponeerd, waarin hij vaak op zoek gaat naar de dramatiek. Hij baseerde The Tell-Tale Heart op het gelijknamige korte verhaal van Edgar Allen Poe, dat Carel Alphenaar heeft omgewerkt.  De horror van het verhaal wordt geweldig uitgewerkt, hoogtepunt is het moment waarop de hoofdpersoon die zojuist een moord heeft gepleegd, de hartslag van het slachtoffer nog meent te kunnen horen.

Christiaan Richter – Wendingen

De titel Wendingen refereert aan een tijdschrift dat verbonden was aan architectuurstroming de Amsterdamse School. Christiaan Richter neemt de stijl en de esthetische benadering van de Amsterdamse School als uitgangspunt voor zijn compositie. Uit muzikale bouwstenen construeert hij deze compositie. De begeleidende video van WildVreemd is een geslaagde toevoeging.

Jan-Peter de Graaff - Les Cymbales Sonores

Ook voor Jan-Peter de Graaff geldt dat hij al behoorlijk wat orkestwerken heeft geschreven. Ik kies voor een werk voor koor en orkest, onder andere omdat ik een goede herinnering heb aan het concert waarop ik het hoorde: een van de weinige nieuw gecomponeerde werken die ik live heb kunnen horen in het corona-jaar 2020. Het is fascinerend hoe je als luisteraar in een korte tijd een warme, alomvattende klankwereld wordt ingezogen.

Mayke Nas - Down the Rabbit-hole

Mayke Nas rekt haar muzikale materiaal uit en krimpt het in, net als Alice die in Wonderland krimpt en groeit. Het is leuk om je als luisteraar voor te stellen dat je het konijnenhol in valt op de vele dalende lijnen in het orkest.

Max Knigge – Planète Verte, Planète Bleue

Planète Verte, Planète Bleue is een concerto voor viool en orkest, maar is net zo goed een lyrische lofzang op onze planeet de Aarde. De drie delen zijn volgens de componist los geïnspireerd op respectievelijk de zee, de ruimte en het land. Hoewel de viool volop in de schijnwerpers staat, is de orkestpartij gelijkwaardig en prachtig uitgewerkt.

Richard Rijnvos – Antarctique

Ook Richard Rijnvos is geïnspireerd door moeder Aarde. Hij werkt al meer dan tien jaar aan de cyclus Grand Altas waarin elke compositie een continent verbeeldt. Ik kies hier voor Antarctique, een werk waarin menselijke invloeden afwezig lijken. Rijnvos’ klinkt monolithisch, als de eindeloze sneeuw en ijsvlakte die Antarctica is.

Rozalie Hirs - Lichtende Drift

Nu dan een werk voor strijkorkest, waarvan alleen het derde deel online beschikbaar. Rozalie Hirs behandelt hier akkoordclusters op een melodische manier, wat een ietwat vervreemdend maar mooi effect geeft. Een solo-altviool heeft als enige een contrasterende tegenstem; het lijkt alsof de hij het collectief langzaam in slaap wiegt.

Carlos Micháns – Phoenix

Als afsluiter deel ik hier een compositie die net wat ouder is dan de voorgaande werken. Phoenix van Carlos Micháns is het eerste orkestwerk van een Nederlandse componist dat ik zelf uitvoerde. Dit was in 2007, ik speelde toen tweede viool bij het Noordhollands Jeugdorkest en had pas recent mijn eerste eigen noten op papier gezet. Het was ontzettend leerzaam om van binnenuit het orkest te ontdekken hoe deze compositie in elkaar steekt.

Meer playlists

Playlist

De Keuze van Joan Reinders

favoriete orkestmuziek

Componist, arrangeur en orkestleider Joan Reinders maakt furore met zijn eigen Millennium Jazz Orchestra. Daarnaast werkt hij samen met orkesten als de WDR Big band, […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Ruud Roelofsen

keuzes en gedachtes

De componist Ruud Roelofsen (1985) woont in Chicago. Hij begon zijn muziekstudie als slagwerker aan de conservatoria in Arnhem, Brussel en Münster. Daarna ging hij […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Damiano Pascarelli

jazzpareltjes

De in Italië geboren Damiano Pascarelli is een veelzijdige componist, arrangeur en dirigent die in 2019 de prestigieuze Rogier van Otterloo Award won. Pascarelli werkt […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Piet-Jan van Rossum

Een hommage aan zijn collega’s

Piet-Jan van Rossum vaart in zijn muziek een eigen koers, wars van uiterlijk vertoon. Hij haalde twee jaar geleden uitgebreid het nieuws als eerste plattelandscomponist. […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Jasna Velickovic

pioniers

Voor componist en performer Jasna Veličković zit muziek in elektro-magnetische velden. Zij doet daar onderzoek naar en bouwt instrumenten, zoals de Velicon: een met twee […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Bart Spaan

Bart Spaan is componist, pianist en musicoloog. Hij speelt nieuwe muziek, maar was ook actief in de experimentele rock en popmuziek. Rond zijn 30ste nam […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Huba de Graaff

liever live

“Eerlijk gezegd vond ik het een crime om dit lijstje samen te stellen. Online luisteren en playlists zijn niet aan mij besteed, geef mij maar […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Karmit Fadael

van transcendent tot Mahleriaans

De Nederlands-Israëlische componiste Karmit Fadael groeide op in het noorden van Nederland. Haar muziekopleiding begon op de viool. Ze startte met componeren in 2012 nadat […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Anne-Maartje Lemereis

van blues tot klassiek

“Ik ben Anne-Maartje, componist en muziekdocent. In deze playlist deel ik heel graag een aantal composities die een belangrijke rol in mijn muzikale ontwikkeling hebben […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Aad van Nieuwkerk

eclectisch

Alweer 23 jaar is Aad van Nieuwkerk redacteur en presentator bij de VPRO. Voor Vrije Geluiden – elke zaterdag en zondag op Radio 4 – […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Fie Schouten

symbiose componist uitvoerder

Fie Schouten is klarinettist met een voorliefde voor de basklarinet. Met Aspasia Nasopoulou is zij bovendien initiator en curator van de serie Nieuwe Noten in […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Diamanda Dramm

grenzenloos en eigentijds

Violist en componist Diamanda La Berge Dramm (1991) groeide op in Amsterdam tussen de leidende figuren van de Nederlandse klassieke, avant-garde- en improvisatiescene. Haar ouders […]

Lees meer
    • Bram Kortekaas