Bartspaan Foto 1030x773

Playlist

De keuze van Bart Spaan

Playlist

Bart Spaan is componist, pianist en musicoloog. Hij speelt nieuwe muziek, maar was ook actief in de experimentele rock en popmuziek. Rond zijn 30ste nam hij zijn eerste compositielessen bij Daan Manneke. Hij componeert voor piano solo, voor ensembles en valt op met zijn elektro-akoestische stukken. Zijn werk klinkt op prominente festivals als November Music. In 2021 won hij de eerste prijs van de 12e Fidelio Piano Composition Competition. Voor New Music NOW maakte hij een keuze uit zijn favoriete stukken.

Piet Jan van Rossum – ‘attendre longtemps, je suis sans identité’

Muziekgebouw aan het IJ, Toonzetters 2008: twee piano’s laten minutenlang, traag, mysterieuze akkoorden horen. Eén van de piano’s klinkt nogal vals, opzettelijk lijkt het. Het Ives Ensemble zit er roerloos bij, gaan ze nog spelen? Uiteindelijk wel, terwijl we omringd worden door zachte klanken die uit speakers sijpelen. Schaduwen van alledaagse geluiden. Een “film” die je niet meer wilt verlaten.

Celia Swart: `Reflections’

Dit werk hoorde ik op de radio zonder te weten dat Remy van Kesteren met zijn elektrisch versterkte harp de hoofdrol op zich zou nemen. Vanuit het orkest trad meer en meer een wonderlijk, licht ontheemd getokkel naar voren. Wat het was kon ik niet echt ontcijferen, maar prachtig was het. Ook nu - het stuk is inmiddels voor mij een luisterhit geworden - in deze video, blijft Reflections tot de verbeelding spreken.

Celia Swart

Swart Reflections

Jasna Veličković: `Underneath’

Uit eigen ervaring weet ik dat het fascinerende digitale `hyper’ orgel in Orgelpark te Amsterdam, duizelingwekkende mogelijkheden biedt aan een componist. Jasna Veličković vindt hierin haar weg, zo bewijst ze met dit werk. Uit de diepte laat ze prachtig een soort van`draaiorgel’ melodieën tevoorschijn komen. Nog maar nauwelijks ten tonele verdwijnen deze bevreemdende lichtstralen weer naar onderen, pijlsnel het ravijn in.

Luiz Henrique Yudo: `Trip’

Oosthuizen, Grote Kerk. Augustus 2018: het leek in de middle of nowhere, toch was het niet ver van Amsterdam. Aan de zonsondergang kwam geen einde, ook niet in de schemerende kerk. Uit het oeroude middentoon-orgel toverde organist Michael Bonaventure uitgerekte drones die hij omspeelde met korte motieven. Soms verdwenen de drones en bleef een enkele repeterende frase over. Was het nog wel muziek, niet eerder een ritueel? Een Mis die met mathematische precisie werd uitgevoerd, ook door de danser (was hij wel een danser?) die kaarsen aanstak en weer uitblies, alles volgens uitgekiende patronen. Een performance die geheel en al – in klank en beeld – het stempel van Luiz Yudo droeg.

Hans van Eck: `Aeterna’

Je weet dat deze klanken uit door mensen bedachte apparaten komen, ze zijn door en door elektronisch van aard. En toch klinken ze als gebeurtenissen die ergens in de natuur, op de aarde of in de lucht erboven, voorkomen. Dat weet je zeker. Maar waar dan? Het antwoord weet ik niet, de plek is nog niet ontdekt. Hans van Eck roept dit gevoel met elektronica bij mij op. Zijn elektronische universum ademt iets organisch uit, een warmte en diepte, zoals maar weinigen dat weten te creëren.

James Fulkerson: `Force fields and spaces’ (deel 1)

Als improvisator en componist creëert James Fulkerson met de trombone soundscapes die ver voorbij iedere `gewone’ grens van dit instrument gaan. Force Fields and Spaces, is één van de vele voorbeelden. In de jaren 90, ik was programmamaker bij de Concertzender, had ik met deze cd kennisgemaakt en ook met de cd’s van onder meer John Cage en Morton Feldman die Fulkerson met zijn ensemble “The Barton Workshop” had opgenomen. Velen schreven werk voor hem, onder wie Cage die twee stukken voor Fulkerson componeerde.

Kate Moore: `Sensitive Spot’

De pianomuziek van Kate Moore kwam op mijn pad door haar mooie cd Dances and Canons met Saskia Lankhoorn als pianist, uitgebracht door het befaamde ECM label. Sensitive Spot is één van de composities; de uitvoerder neemt hetzelfde stuk meerdere keren op die dan in een live uitvoering over acht speakers meeklinken. Zo precies mogelijk, maar zeker niet exact, dient de pianist dan live met de replica’s mee te spelen. Deze uitvoering door Vicky Chow is wellicht iets extroverter - meer rock-’n-roll - dan de ook indrukwekkende interpretatie die ik ken van de cd.

Joep Franssens: `Gift of Song’

Meer dan één piano, ik heb hier iets mee. Zeker ook hoe de twee vleugels in dit werk door Joep Franssens worden gebruikt. Ralph van Raat speelt met zichzelf mee, de timing is perfect en moet – wat dat betreft is dit een heel ander stuk dan Sensitive Spot – ook perfect zijn; een vereiste om het ragfijne polyfone weefsel zo doorzichtig mogelijk te kunnen presenteren. Ralphs toewijding doet mij veel: mijn eigen pianowerken – een aantal is voor hem geschreven - speelt hij met dezelfde toewijding en muzikale finesse.

Bianca Bongers: `Reiken’

Over dit werk schreef Guido van Oorschot in de Volkskrant: `Luister alleen al hoe subtiel viool, piano en altsax in het stuk Reiken (2018) elkaars impulsen en kleuren spiegelen’. Het waren woorden die mij zeer benieuwd maakten naar deze compositie van Bianca Bongers die op haar debuut-cd staat. Misschien wel omdat ik zoiets in mijn eigen werk ook nastreef. Het stuk had ik al snel gevonden en stelde mij niet teleur. Integendeel, het is een schitterend werk. Heel beweeglijk en tegelijkertijd statisch, verstild. Een soort “ambient” voor akoestische instrumenten, zou je kunnen zeggen.

Ned McGowan: `Cleveland Times’

Niet lang geleden, in de Rivierenbuurt te Amsterdam, woonde ik een concert van Ned McGowan en Keiko Shichijo bij. Corona leek nu voorbij, veel mensen uit de buurt waren gekomen. Het concert besloten ze met Cleveland Times, tot groot enthousiasme van het publiek. Een energiek stuk waarin jazz, verfijnde Indiase ritmiek en minimal invloeden moeiteloos samenstromen. Een werk Ned McGowan ten voeten uit. Neds fascinatie voor complexe ritmiek – zoals in Karnatische muziek uit Zuid-India – interesseert mij bijzonder, er valt een wereld te ontdekken.

Nog meer playlists

Playlist

De keuze van Jasna Velickovic

pioniers

Voor componist en performer Jasna Veličković zit muziek in elektro-magnetische velden. Zij doet daar onderzoek naar en bouwt instrumenten, zoals de Velicon: een met twee […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Piet-Jan van Rossum

Een hommage aan zijn collega’s

Piet-Jan van Rossum vaart in zijn muziek een eigen koers, wars van uiterlijk vertoon. Hij haalde twee jaar geleden uitgebreid het nieuws als eerste plattelandscomponist. […]

Lees meer

De mooiste premièrestukken

New Music NOW top 8

De top 8 van de volgers van New Music NOW

Het nieuwe jaar is van start gegaan, en daarmee hebben we ook een oud jaar afgesloten boordevol nieuwe muziek. Wij vroegen via social media aan […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Damiano Pascarelli

jazzpareltjes

De in Italië geboren Damiano Pascarelli is een veelzijdige componist, arrangeur en dirigent die in 2019 de prestigieuze Rogier van Otterloo Award won. Pascarelli werkt […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Ruud Roelofsen

keuzes en gedachtes

De componist Ruud Roelofsen (1985) woont in Chicago. Hij begon zijn muziekstudie als slagwerker aan de conservatoria in Arnhem, Brussel en Münster. Daarna ging hij […]

Lees meer

Playlist

De Keuze van Joan Reinders

favoriete orkestmuziek

Componist, arrangeur en orkestleider Joan Reinders maakt furore met zijn eigen Millennium Jazz Orchestra. Daarnaast werkt hij samen met orkesten als de WDR Big band, […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Maya Fridman

Een keuze uit haar persoonlijke favorieten

De celliste Maya Fridman beschikt over een jaloersmakende dosis energie. Als celliste met een bomvolle concertagenda springt zij op de bres voor nieuwe muziek. Voor […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Konstantyn Napolov

persoonlijke favorieten

De slagwerker Konstantyn Napolov (1987) vertrok tien jaar geleden uit Odessa om in Den Haag zijn studie slagwerk voort te zetten aan het Koninklijk Conservatorium. […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Maarten Ornstein

winnaar Willem Breuker Prijs

Op 4 november 2022 kreeg zowel violist/performer Diamanda La Berge Dramm als het duo Maarten Ornstein/ Mike Fentross de Willem Breukerprijs. Het juryrapport zegt over […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Hansko Visser

herinneringen aan de jaren negentig

De oorlog in Oekraïne roept voor Hansko Visser herinneringen op aan de jaren negentig, toen hij verbleef in voormalig Joegoslavië. Hij voelt opnieuw machteloosheid, die […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Huba de Graaff

liever live

“Eerlijk gezegd vond ik het een crime om dit lijstje samen te stellen. Online luisteren en playlists zijn niet aan mij besteed, geef mij maar […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Karmit Fadael

van transcendent tot Mahleriaans

De Nederlands-Israëlische componiste Karmit Fadael groeide op in het noorden van Nederland. Haar muziekopleiding begon op de viool. Ze startte met componeren in 2012 nadat […]

Lees meer
    • Piet-Jan van Rossum
    • Celia Swart
    • Jasna Velickovic
    • Luiz Henrique Yudo
    • Hans van Eck
    • Kate Moore
    • Joep Franssens
    • Bianca Bongers
    • Ned McGowan
    • Bart Spaan