Jan-Peter de Graaff, Bianca Bongers e.a.
Sonic Panorama
Wat hoor je in de bufferzone tussen stad en zee? Die vraag stelt ensemble Kluster5 met dit programma vol jonge componisten – en het geeft, wel zo prettig, meteen ook een antwoord. Zoals kunstenaar Hendrik Willem Mesdag met zijn beroemde Panorama een visuele impressie van het Scheveningse duingebied bood, zo laat Kluster5 hóren wat zich daar tegenwoordig 360 graden om je heen bevindt. Kluster5 – uiteraard met saxofoon, zoals in alle concerten van deze Festival Dag in de Branding – behoort tot de interessantste jonge ensembles van Nederland.
Jan-Peter de Graaff – Zandzeebar
Max van Platen – Kermis in de hel
Remy Alexander – Beach days
Jan-Peter de Graaff – Reeks en Progressie
Amarante Nat – Carousel
Bianca Bongers – nieuw werk
Molly Joyce – Lost & Found
Er is wel wat veranderd sinds Mesdag in 1881 het leven rond het vissersdorp vastlegde. De Pier werd aangelegd, de Boulevard en het reuzenrad. Sommige dingen zijn juist hetzelfde gebleven, zoals het geluid van de branding, de wind en de periodieke stormen. Kluster5 laat zes componisten een bepaald aspect van de Scheveningse ervaring verklanken, wat leidt tot een akoestisch panorama.
Jan-Peter de Graaff, componist en gastcurator van deze editie van Festival Dag in de Branding, leverde zelfs twee stukken, over een strandtentje op afstand en over patronen die zich voordoen op het strand: van golven, van bewegende mensenmassa’s of in de architectuur van de skyline. Voor De Graaff is de ‘tussenzone’ van het strand overigens bekend terrein: hij is opgegroeid op Terschelling en tegenwoordig gevestigd in Den Haag.
Max van Platen richt zich in Kermis in de hel op weerfenomenen, terwijl de titels Beach days (Remy Alexander) en Carousel (Amarante Nat) voor zich spreken. Molly Joyce legt in Lost & Found haar oor te luisteren bij de dingen die achterblijven op het strand wanneer de mensen zijn vertrokken.