Willem Jeths
Orkestsuite uit de opera ‘Ritratto’ – philharmonie zuidnederland
philharmonie zuidnederland is dol op tradities. Toen Dmitri Liss vijf jaar geleden aantrad als nieuwe chef, schreef Willem Jeths (1959) een pakkende suite met muziek uit zijn eerste opera ‘Hôtel de Pékin’. In de coulisses staat alweer een nieuwe chef klaar: Duncan Ward. Ook voor zijn eerste concert levert Jeths een orkestsuite, ditmaal met muziek uit ‘Ritratto’. Deze spectaculaire opera ging in het najaar van 2020 in het theater in première. Tijdens de eerste lockdown in maart moest de voorstelling lastminute worden afgelast. De voorstelling kon wel worden gefilmd. Zo werd ‘Ritratto’ online een hit met meer dan 85.000 kijkers. Voor een moderne opera uitzonderlijk veel.
Het portret der portretten
In zijn orkestsuite wil Jeths het uitbundige karakter van Ritratto vangen. Hij presenteert geen hoogtepunten, maar vertelt het verhaal in orkestmuziek. De opera verbeeldt het leven van de excentrieke Italiaanse muze en societyvrouw Luisa Casati. Op haar feesten was het een komen gaan van beroemdheden als Sergej Djagilev, Man Ray, Kees van Dongen, Filippo Marinetti, Jacob Epstein en Gabriele D'Annunzio. In de suite hoor je ook de feestmuziek uit de opera.
De Eerste Wereldoorlog barst los, maar Casati denkt alleen aan feesten en het portret dat Romaine Brooks van haar gaat schilderen. Een gruwelijk hoogtepunt is het moment waarop Luisa Casati haar ogen opoffert om haar portret zo levend en superieur mogelijk te maken: het portret der portretten.
De suite is grotendeels geschreven voor het oorspronkelijke operaorkest, dat kleiner is dan een volledig symfonieorkest. Zo blijft het verfijnde karakter van de muziek bewaard.