Sinta Wullur Foto Hans Thé.jpg

Sinta Wullur

Componeert hedendaagse kamermuziek waarin gamelan en Indiase muziek concepten veel voorkomt. Affiniteit met koor, slagwerk, piano, muziektheater, filmmuziek.

Biografie

Sinta Wullur (1958) is geboren in Indonesië en groeide op met de klassieke pianomuziek van haar moeder die pianist is en een florerende leerlingen praktijk had. Op haar tiende jaar, vertrok ze met haar ouders naar Nederland. Daar studeerde ze piano en compositie aan de conservatoria in Amsterdam en Den Haag bij, piano bij Willem Brons en compositie bij Ton de Leeuw en Louis Andriessen. Aan het Amsterdams conservatorium en de Jaap Kunst instituut te Amsterdam nam ze Javaanse en Balinese gamelanlessen en vervolgde de lessen op studiereizen naar Bali en Java. Haar belangstelling voor oosterse zang begon toen ze lessen in Indiase zang volgde aan de ISTAR om zich te verdiepen in de Indiase muziek methode, de wereld van de raga. Het zich ontwikkelen in de breedte in zowel klassieke muziek als gamelan en Indiase zang heeft geleid tot een componeerstijl waar op een organische wijze oost en west met elkaar verbonden wordt. Van haar pen kwamen werken tevoorschijn voor gamelan en voor kamermuziek ensembles die de vermenging van oosterse en westerse kenmerken dragen. Met het laten bouwen van de chromatische gamelan is ze als entrepreneur actief geweest en heeft ze met dit instrumentarium haar muzikaal concept gematerialiseerd.

In 2002 werd ze verkozen tot Toondichteres des Vaderlands en voor die gelegenheid heeft ze een eigen festival geprogrammeerd ‘Gamelan and Voice Expeditions’. Ook kreeg ze de compositieopdracht om een compositie te maken voor de ruimtereis van André Kuipers in 2004, die mee was genomen naar de ruimte.

Als muziekpedagoog heeft ze een eigen stijl van lesgeven ontwikkeld geïnspireerd door methodes van de diverse muziekculturen, gebruikmakend van alternatieve notaties met cijfers, letters, curves, grafische aanduidingen. Met deze methodes geeft ze de cursussen Vocal Journey en Global Gongs. Uit deze cursus is Ensemble Global Gongs die regelmatig concerten verzorgt voortgekomen. Haar kennis over de tegengestelde percepties van muziek in diverse culturen brengt ze over in combinatie van een lezing en een muziekworkshop. Recentelijk heeft ze de de module ‘Wereldmuziek principes en kruisbestuivingen  toepassen in compositie en uitvoeringspraktijk’ ontwikkeld en daarin lesgegeven aan conservatoriumstudenten.

Composities voor kamermuziek, orkest en gamelan ensembles werden uitgevoerd op gangbare moderne muziekpodia en festivals. In 2007 op het Internationaal Gamelan Festival Amsterdam met haar opera ‘Sita’s Liberation’, in 2017 op het Holland Festival met haar werkTemple of Time’ in het Concertgebouw, in 2018 op het BBC Debussy Festival in Birmingham met haar compositie ‘Tagore’s Fireflies’. In 2020 werd haar compositie Ritual Bells augustus 2020’, die de geschiedenis Indonesië Nederland verklankt in muziek en voorgedragen gedichten, uitgevoerd ter gelegenheid van de nationale herdenking 75 jaar einde van de Tweede Wereld oorlog in Azië . In 2021 werd haar opera ‘Ritual Bells, Global Gongs’ die de geschiedenis Indonesië Nederland verklankt in een opera met koor en twee solisten, uitgevoerd in vijf theaters, in o.a. Muziekgebouw aan het IJ en Korzo.