Stadscomponist van Almere
Vragen aan Renske Vrolijk
Op zaterdag 15 juni, tijdens de Dag van de Componist, is Renske Vrolijk voor één dag de Stadscomponist van Almere. Door het vele groen binnen de stadsgrenzen waarin je uren kunt dwalen is Almere voor haar de ideale stad. Ze gaf haar Stadslied daarom de titel ‘Droomstad’ mee. Het gaat tijdens het Stationsconcert in première. We vroegen Renske Vrolijk naar haar liefde voor Almere en naar haar persoonlijke Top 3 met nieuwe Nederlandse muziek.
Wat is je connectie met Almere?
Zoals veel stadsgenoten, ben ik een import-Almeerder. Het is een fijne – uitgestrekte – stad om in te wonen, met heel veel groen en veel water. Vanuit onze voordeur kan ik een mooie wandeling van drie tot vier uur door het groen binnen de stadsgrenzen.
Hoe laat je je inspireren door de stad?
Almere is een stad die nog altijd groeit: in 50 jaar tijd van 0 naar ruim 220.000 inwoners. Dat biedt kansen, maar stelt de stad ook voor uitdagingen. Veel inwoners hebben een pioniersmentaliteit. Is er nog geen vereniging of club, dan starten we er een.
Almere is gebaseerd op de ideeën van Ebenezer Howard en met vooropzet plan aan tekentafel ontstaan onder leiding van Dirk Frieling. Daarom heeft de stad zo’n groen karakter. Voor de ontwerpers was Almere een gedroomde stad. En ook voor ons inwoners is het een droomstad.
Hoe verwerk je dat in je compositie?
Droomstad is de titel van mijn Stadslied, dat ik heb opgedragen aan Dirk Frieling. In de tekst verwijs ik naar Ebenezer Howard en naar de inwoners van de stad; zij, nee, wij zijn de stad. Harmonisch is het een heel open stuk geworden, net als de stad, met een duidelijke structuur.
De top 3 van Renske Vrolijk
Jan-Peter de Graaff – Concert voor luthéal en orkest
Vers van de pers: het Concert voor luthéal/piano van Jan-Peter de Graaff. Heerlijk stuk om de première van bijgewoond te hebben. Je zag aan de musici op het podium dat ze het een fijn stuk vonden om te spelen.
Martijn Padding – Ick seg adieu
Een kort en buitengewoon ontroerend werk dat Martijn heeft gecomponeerd ter gelegenheid van het afscheid van Mariss Jansons als chef-dirigent van het Concertgebouworkest. Het is gebaseerd op een gelijknamig zestiende-eeuws Nederlands volkslied.
Michel van der Aa – akin
Buitengewoon onderhoudend is akin. Michel van der Aa schreef dit dubbelconcert voor Patricia Kopatchinskaja, Sol Gabetta en het Concertgebouworkest. Hier zie en hoor je een uitvoering met Insomnio.
Meer 4
over Renske Vrolijk, Almere en New Music NOW Express