Safe space op de New Music Conference
November Music en BumaStemra presenteren sinds 2019 gezamenlijk de New Music Conference in Den Bosch. Tijdens de conferentie vinden ontmoetingen plaats tussen componisten, betrokkenen uit de nieuwe-muziek-scene en andere belangstellenden. In de editie van 2023 werd artist-in-residence cellist Maya Fridman geïnterviewd door Jet Berkhout (NPO Klassiek), over haar reis van muzikant naar maker. Na het gesprek trad Fridman op met LudoWic. Charlie Crooijmans ging naar de New Music Conference en doet verslag. Zij volgde tijdens de conferentie, waar meerdere sessies tegelijkertijd plaatsvonden, het programma in het kader van het thema ‘Diversity'. Het viel haar op dat de woorden ‘Safe Space’ vaak vielen.
Tree of Musical Influences
De woorden Safe Space, uitgesproken door iemand uit het publiek bij Nourishing Diversity, klonken aanvankelijk als een gruwel voor Anna La Berge. “Safe? I prefer to be 'Unsafe'.” Maar haar gesprekspartner, Alison Isadora, begreep deze woorden anders, “Het is beter om een bepaalde community erbij te betrekken dan dat je het iemand oplegt.” In Nourishing Diversity bespraken La Berge en Isadora het project Tree of Musical Influences van Nieuw Geneco. Alison Isadora presenteerde enkele onderzoeksresultaten over diversiteit in de hedendaagse westerse kunstmuziekgemeenschap. Door veel data te verzamelen zijn de invloeden op Nederlandse (of in Nederland gevestigde) componisten in kaart gebracht. Maar wat precies diversiteit is en hoe je dat kunt meten, blijft onduidelijk. Is iemands huidskleur belangrijk? Je ziet aan de kleur van binnen niet wat iemands identiteit is. Ook het woord gender is problematisch, want is dit niet te vloeiend? Is het belangrijk om te weten wie de muziek heeft gecomponeerd? Wie wil je bereiken? Diversiteit roept bij La Berge alleen meer vragen op. De enige conclusie die getrokken kan worden, is dat er een nieuw vocabulaire nodig is.
Sounds Now: Curating Diversity
Bij Sounds Now: Curating Diversity kregen we meer inzicht in diversiteit en inclusiviteit. Sounds Now is een netwerk bestaande uit negen Europese muziekfestivals en culturele instellingen die hedendaagse muziek, experimentele muziek en geluidskunst bevorderen. Het biedt jaarlijks de cursus Curating Diversity aan voor aspirant-muziekcuratoren. De moderator Mirjam Zegers zette Sound Now uitgebreid op de kaart. We kregen een aardig inkijkje in de projecten die de internationale curatoren hebben opgezet.
Hanan Benammar organiseert in Noorwegen tijdens de langste nacht van het jaar een pop-up festival waar van alles te beleven is, zowel indoors als outdoors. Als initiatiefnemer hield ze alles zelf in de hand, maar sinds kort geeft ze haar taken uit handen wat haar weer nieuwe perspectieven biedt. Filippos Raskovic organiseert in Athene het Kramafestival in een DIY-subcultuur van kraakpanden waar iedereen welkom is. Remy Alexander programmeert onder andere voor November Music voor kinderen, wat ook volwassenen blijkt aan te spreken. Teresa Diaz de Cossio heeft te maken met een migrantenproblematiek en voelt zich geprivilegieerd omdat ze zowel Mexico als in de VS woont. Bij al deze projecten geldt dat diversiteit en inclusiviteit van onderop komen, omdat het heel toegankelijk en low-budget is.
Op de vraag wat de cursus de curatoren heeft opgeleverd klonk meestal het antwoord dat ze er op een andere manier tegen hun curatorschap aankijken en verschillende perspectieven en ideeën hebben uitgewisseld. Ook hier kwamen de woorden "Safe Space" voorbij als oplossing tegen machtsverhoudingen. Als Iemand of Iets domineert, is er altijd de Ander die aan het kortste eind trekt. Dit kun je eigenlijk op elk vlak toepassen, bijvoorbeeld met kennis. Zo kan het lijken dat Nieuwe Muziek niet voor iedereen is weggelegd, terwijl je helemaal geen bepaalde achtergrondkennis nodig hebt. Ter inspiratie werd er verwezen naar de podcast Holding Space.
What is the social relevance of Contemporary Music
Tijdens discussie What is the social relevance of Contemporary Music werden interessante dingen gezegd. Programmeur Shane Burmania wil graag met zijn festival The Rest is Noise het verschil maken door uitgesproken en authentieke artiesten te programmeren. Martin Fondse sprak over zijn ervaring als Componist des Vaderlands en vindt dat veel mensen niet in staat zijn om in contact te komen met hedendaagse muziek. Daarom moet het educatieve systeem veranderen.
Meike van Zandvoort vindt dat we elkaar moeten vinden op common ground, "blijf niet in je eigen bubbel". Ze vertelde over de samenwerking met de GGD die een heel andere taal sprak. Op de vraag hoe ze daar mee om is gegaan, antwoordde ze: "Luisteren, luisteren, luisteren en veel uitleggen". Iets soortgelijks heeft Martin Fondse ondervonden bij de politiek en het koningshuis. Maar het is hem niet gelukt om het probleem educatie aan de man te brengen. Ook hier is iedereen het erover eens dat er een nieuw vocabulaire nodig is.
New Composers Pitch
Het leukste onderdeel van de conferentie was de New Composers Pitch, waar jonge componisten in 4-5 minuten hun werk moesten pitchen. De jury koos voor de Portugees Pedro Latas die een bedrag van 250 euro won. In hen dankwoord vroeg Pedro ook vooral de musici te steunen.