Maarten Vos
Layers of the Earth
Cellist, componist en elektronisch muzikant Maarten Vos en videokunstenaar MAOTIK nemen je met Layers of the Earth mee naar de oerkrachten die onze planeet verhult. In vier aktes komen diverse fysieke fenomenen als wind, water, aardverschuivingen, magma en magnetisme aan bod. Joep Beving en Marina Herlop zullen beiden een akte van de voorstelling voorzien van muziek.
Maarten Vos
Maarten Vos is een Nederlandse cellist, componist en producer gevestigd in Berlijn. Tijdens zijn muzikale ontwikkeling verkende Vos naast traditionele klassieke muziek een grote interesse in minimalistische, hedendaagse en experimentele muziek. Hij richt zijn werk op het creëren van modern klassiek, ambient en elektronische muziek, waarbij hij traditionele instrumentatie transformeert in nieuwerwetse geluiden met een verkennende benadering van de cello in combinatie met modulaire synthesizers en andere elektronische instrumenten. Vos speelde op verschillende plekken in de wereld zoals Le Guess Who?, MUTEK, Sonár, Rewire, Paris Philharmonie, Contact Tokyo, Funkhaus Berlin, Amsterdam Dance Event, Cryptic Glasgow, Lowlands en werkte eerder samen met Maotik aan het project Erratic Weather.
MAOTIK
Mathieu Le Sourd, ook wel bekend als MAOTIK, is een Franse digitale kunstenaar die zich richt op het creëren van meeslepende omgevingen, interactieve installaties, digitale architecturale sculpturen en audiovisuele uitvoeringen die spelen op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. De afgelopen jaren werd zijn werk gepresenteerd op internationale festivals en instituten over de hele wereld zoals Mutek, Sonar, Oi Futuro in Rio, Art Basel, Frieze London, FIAC Paris, Signal Festival in Praag, het British Film Institute in Londen, Miraikan Science Museum in Tokio, B39 in Seoul en Funkhaus in Berlijn.
Joep Beving bracht in 2015 in eigen beheer zijn debuutalbum Solipsism uit. Naar eigen zeggen ‘eenvoudige muziek voor complexe emoties’. Zijn tweede album Prehension, uitgebracht door toplabel Deutsche Grammophon, maakte Joep vijf jaar geleden tot de meest beluisterde levende pianist ter wereld. In 2018 volgde Conatus en in 2019 HENOSIS, waarop hij nieuwe muzikale werelden verkende door orkestrale en elektronische klanken toe te voegen aan zijn pianospel.
Marina Herlop heeft haar opleiding als klassiek pianiste weten te overstijgen om persoonlijke, polyfone muziek te creëren, waarin ritmische cellen zich vervlechten met beklijvende melodieën. Op haar laatste album Pripyat komen uiteenlopende invloeden samen, zoals de technieken uit de Karnatische muziek die ze hanteert in het bezwerende Miu. Voor fans van haar albums Nanook en Babasha zal haar mix van melancholische pianoklanken en elegante vocale lijnen aanvoelen als thuiskomen. Elektronische percussie, elektrische baslijnen en sublieme productie-effecten dragen bij aan het intense karakter van deze louterende muziek.