Lera Auerbach
Flights of the Angakok
Van 12 t/m 26 oktober brengt het Nederlands Kamerkoor het avondvullende concertprogramma 'Flights of the Angakok' van de wereldberoemde componiste Lera Auerbach. Zij wordt 50 en dat vieren we groots met de wereldpremière van dit nieuwe omvangrijk stuk van haar hand voor piano, koor en percussie. De wereldpremière vindt op 12 oktober plaats in het Muziekgebouw in Amsterdam. Hierbij maakt de componist bovendien haar debuut als dirigent bij het koor.
Het Nederlands Kamerkoor bracht al eerder zeer enthousiast ontvangen premières van Auerbachs hand: 72 Angels en Goetia: in umbra lucis. Haar muzikale idioom is beïnvloed door haar eigen persoonlijke achtergrond: van Russische grootmeesters als Rachmaninov en Sjostakovitsj tot joodse traditionele muziek.
Inuit
Voor haar volgende grote koorwerk putte Lera Auerbach uit persoonlijke ervaringen. Haar bezoek aan het poolgebied en de ontmoeting met de inheemse bevolking raakte haar diep. Flights of the Angakok werd zo een urgent werk, dat sterk refereert aan de huidige klimaatcrisis en de impact daarvan op de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van het poolgebied. Met behulp van ouderen uit de Inuit-gemeenschap is het libretto tot stand gekomen, in de oorspronkelijke Inuittalen Inuktitut en Kalaallisut.
Niet alleen de natuur van de “Arctic” is in gevaar, maar ook de rijke cultuur in dit unieke gebied. Auerbach liet zich voor Flights of the Angakok inspireren door de mythische Inuit-sjamaan – de angakok. In het werk vervult de pianist de rol van de sjamaan, terwijl het koor in een ritueel aandoende zang de geesten van de natuur (licht/zon, wind, water) bezingt. Het jonge Nederlandse toptalent Yang Yang Cai neemt de pianopartij voor haar rekening. Het Nederlands Kamerkoor wordt verrijkt met de aanwezigheid van Inuit-sopraan Deantha Edmunds.
Openbare repetitie
Deze compositie is tot stand gekomen in opdracht van het Nederlands Kamerkoor en Muziekgebouw aan ‘t IJ, met steun van AMMODO. Een openbare repetitie op de dag van de wereldpremière geeft het publiek de mogelijkheid om onderdeel te zijn van het wordingsproces van deze nieuwe compositie. In aanwezigheid van Lera Auerbach brengen de musici de finishing touch aan. Voorafgaand gaat muziekjournalist Frederike Berntsen in een gesprek met Auerbach dieper in op het compositieproces.