Renske Vrolijk Sr Simonvanboxtel

Elke zondag zondag om 15:30

New Music NOW op kabel-tv-kanaal ONS

22 december: Parelduiken met o.a. werken van Renske Vrolijk

Op kabel-tv-kanaal ONS presenteren we elke zondag om 15:30 New Music NOW met de nieuwste Nederlandse muziek.

Oelbrandt, Ansink, Viola Oorebeek, Vrolijk

Teaser 22 december

Parelduiken gunt je een inkijkje in bijzondere muziek van Nederlandse componisten

New Music NOW op zondag 12 januari

Lowres Saskia Venegas Aernouts 01 Andreas Terlaak

I Solisti en het Spectra

In deze aflevering: I Solisti en het Spectra spelen werken van diverse vrouwelijke componisten.

De Vlaamse gezelschappen I Solisti en het Spectra brengen een warm eerbetoon aan de revolutionaire, wonderschone muziek van de Finse componiste Kaija Saariaho. Voor veel vrouwelijke componisten geldt de visionaire kracht van Saariaho’s werk als blijvende inspiratiebron.

Tijdens dit concert getiteld RE(f/v)ERENCE zet deze droomcombinatie daarom ook enkele toonaangevende jonge, vrouwelijke componisten vol in de schijnwerpers. Hoofdmoot vormt hun uitvoering van Solar (1993) van Kaija Saariaho. Met dit meesterwerk voor groot ensemble tart Saariaho de wetten van zwaartekracht. Verheffende, stralende muziek waarin een geraffineerd spel met de magnetische aantrekkingskracht van harmonie wordt ontketend.

Naast dit zelden live te beluisteren topstuk uit de twintigste eeuw, brengen de Vlaamse gezelschappen een spiksplinternieuw werk van de prominente Belgische componiste Annelies Van Parys. Zij schrijft het werk Threnody waarbij ze zich laat inspireren door een epische klaagzang van Josquin Desprez. In opdracht van November Music pakt de Spaanse-Belgische componiste Saskia Venegas uit met een wereldpremière. Met The White Lotus brengt zij een in memoriam aan haar leermeester Wim Henderickx. Daarnaast klinkt er nieuw werk van de Belgische componiste Ellen Jacobs als een stil eerbetoon aan Saariaho’s ruimtelijke visioenen.

Annelies Van Parys – Threnody
Saskia Venegas - The White Lotus
Ellen Jacobs – nieuw werk
Kaija Saariaho – Solar

New Music NOW op zondag 5 januari

Chronotopia Andy Skordis@Gerasimos Mavrommati Gallerys Copy.jpeg

Andys Skordis op November Music

In deze aflevering: tattar…rattat van Andys Skordis uitgevoerd Elisabeth Hetherington en het Orkest De Ereprijs.

Samen met het Orkest De Ereprijs gaat de Nederlands-Canadese sopraan Elisabeth Hetherington een nieuwe uitdaging aan. In opdracht van November Music schrijft de Nederlands-Cypriotische componist Andys Skordis een zinderend muziekritueel voor sopraan en groot ensemble. Zijn tattar…rattat is niet alleen een jolige palindroom maar bovenal een spitsvondige kijk op de barokmuziek.

Skordis gaat eigentijds aan de haal met de zogenaamde air de cour. Een populaire, zeventiende-eeuwse vocale barokstijl die vooral aan het hof van Lodewijk de Dertiende hoogtij vierde. Skordis is gespecialiseerd in ceremoniële, onheilspellende muziekrituelen, en schrijft opera’s, muziektheater en veel vocale werken.

De titel tattar…rattat komt van James Joyce en betekent in wezen “kloppen op de deur.” Als kloppen op de deur om ons op de een of andere manier wakker te maken. De draden van oude muziek zijn te vinden als je zelfs de meest avant-gardistische muziekstijlen uit elkaar trekt. Het is hier waar we ons bevinden: onderzoeken hoe tijd, verleden en heden kunnen samensmelten in één entiteit. Het werk maakt deel uit van een cyclus stukken die Andys Skordis speciaal componeert voor Elisabeth Hetherington, Orkest De Ereprijs en viola da gamba-specialist Evan Buttar.

tattar...rattat is een ritueel, een proces waarin we de tijd betreden en ons voortdurend verplaatsen, het verleden weerspiegelen in het heden en vice versa. Een ceremonie waarbij Elizabeth Hetherington de sjamaan wordt, die ons door de verschillende stadia van het ritueel leidt en ons begeleidt in deze omgeving waar we zweven tussen verleden en heden, ons verbindt met vergeten delen van ons leven en nieuwe delen creëert om te ervaren.

New Music NOW op zondag 29 december

Konrad Koselleck Big Band

Bruckner Casco: Bruckner No. 6 - Konrad Koselleck & Bastiaan Woltjer

Jazzpianist, arrangeur en componist Konrad Koselleck lijkt met zijn big band een vreemde eend in de bijt. Bruckner in een jazzy jasje? Ongetwijfeld. Al zegt Koselleck dat hij het niet beter wil weten dan de componist en respect toont voor de ideeën en noten in Bruckners Zesde symfonie. Een verrassende blik op Bruckner met een big band die zijn sporen meer dan verdiend heeft.

Het simpele antwoord is: waarom niet? Bruckner was zelf immers een groot improvisator op het orgel. Hij was zelfs eerder een beroemd organist dan een beroemd componist. Al gold hij in 1881, het jaar dat Bruckner de Zesde symfonie voltooide inmiddels als een belangwekkend symfonicus. Hij had in die tijd ook het vertrouwen om de Zesde symfonie in één keer neer te zetten en niet meer te reviseren. Ondanks dat beleefden slechts het uitermate lyrische tweede deel en het intrigerende Scherzo een publieke première tijdens zijn leven. De première van de complete symfonie vond pas in februari 1899 in Wenen plaats onder leiding van Gustav Mahler, die overigens wel de vrijheid had genomen de instrumentatie aan te passen en de symfonie in te korten.Konrad vindt het belangrijk bij het benaderen of bewerken van een compositie niet beter te willen zijn dan de componist, maar respect te tonen voor het oorspronkelijke materiaal. Zo heeft hij voor de tijdelijk aan zijn rechterarm gehandicapte saxofonist Ties Miedema, Ravels linkerhand concert opnieuw gecomponeerd voor saxofoon. Ook Duke Ellingtons benadering van Tchaikovky’s Notenkraker is voor Konrad een voorbeeld. Bruckner is nieuw voor Konrad; hij gaat zich verdiepen in ‘Bruckners Keckste’ (bijnaam van de Zesde) en heeft voor zijn compositie zijn wervelende Big Band voor ogen die het stuk gaat uitvoeren. Toptrombonist Bastiaan Woltjer zal Konrad assisteren bij dit voor iedereen zeer ongebruikelijke proces.

Bastiaan Woltjer schrijft samen met Konrad aan de compositie die Bruckner 6 als inspiratie heeft.  Bastiaan studeerde trombone in Amsterdam en speelt al sinds de oprichting van de Konrad Koselleck Big Band in 2004 in de band. Hij componeert het meest voor muziektheater, voor zowel een jong als oud publiek, waarbij hij ook graag met samples en electronica werkt. Sinds 2016 werkt Bastiaan als componist en muzikaal leider bij Muziektheatergroep De Veenfabriek uit Leiden. Voor hen schreef hij onder andere het werk ‘Maria, Maria Maria’ waarvoor hij middeleeuwse pelgrimsliederen bewerkte. Ook schreef hij al veel composities voor andere groepen waaronder een opera voor kleuters genaamd ‘Het Boompje’. Voor de opening van de jaarlijkse Kindermuziekweek schreef hij ‘Het Sterrenorkest’, een werk wat al meermaals is uitgevoerd door 100 kinderen samen met muzikanten van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. 

Natuurlijk speelt hij bij Six Steps to Jazz mee op trombone. Daarnaast laat hij er ook (bewerkte) samples doorheen klinken van Bruckners originele symfonie.

Uitvoerenden
Konrad Koselleck Big Band

New Music NOW op zondag 22 december

Parelduiken

Parelduiken

Parelduiken gunt je een inkijkje in bijzondere muziek van Nederlandse componisten. Muziek die opviel bij muziekprofessionals en publiek, maar toch niet vaak meer te horen is. We duiken in dit programma de prachtigste parels op en geven ze weer glans in een gloednieuwe uitvoering. Ook worden de stukken voor het eerst opgenomen.
Aad van Nieuwkerk presenteert en gaat met de componisten in gesprek over hun artistieke drijfveren.

Met Fear en Growing Silence voor piano solo deed Kris Oelbrandt (1972) verslag van een persoonlijke zoektocht. De twee delen uit zijn pianocyclus Catharsis zijn geïnspireerd op de Regels van Benedictus, die hij als monnik van dichtbij heeft ervaren. Hij verklankte een deel van zijn reis van een onstuimig leven naar de serene balans in het klooster.

Wasser on Lsjoen is deel van de Jiddische liederencyclus, die Caroline Ansink (1959) componeerde op tekst van Malka Heifetz Tussman. Zij droeg de cyclus op aan mezzosopraan Jard van Nes, die hiermee in de jaren 90 succesvol toerde in binnen- en buitenland. Haar uitvoering in Carnegie Hall kreeg in de New York Times een jubelende recensie. 

In Book of samples: 'zero in/zero out' (2021-2023) voor piano en basklarinet laat Christina Viola Oorebeek (1944) horen hoe je textiel kunt verweven met muziek. In een historisch stalenboek van de Parijse textielfabrikant Fortin uit 1825 zag zij intrigerende patronen die zij vertaalde naar gelaagde en repetitieve muzikale structuren.

Renske Vrolijk (1965) schreef haar liedcyclus True Love als reactie op Donald Trumps eerste termijn als president. Meerdere onderwerpen komen aan bod: de vrouw als lustobject, de #MeToo-beweging en de problematiek rond gender en macht.

De programmaraad bestaat uit Aad van Nieuwkerk (VPRO), Doris Hochscheid (cellist, St. Cello Sonate), Aljosja Buijs (pianist, hoofd klassieke muziek Artez Zwolle), David Dramm (componist, Splendor) en Jo Sporck (componist, Nieuw Geneco).

Parelduiken is een initiatief van Nieuw Geneco - genootschap Nederlandse componisten in samenwerking met VPRO Vrije Geluiden en New Music NOW, en komt tot stand dankzij een schenking van het Sociaal Fonds Buma.

Programma

Kris Oelbrandt
Fear en Growing Silence uit de pianocyclus Catharsis (2012) 
Caroline Ansink Wasser on Lsjoen uit de Jiddische liederencyclus (1995) op tekst van Malka Heifetz Tussman 
Christina Viola Oorebeek Book of Samples: 'zero in/zero out'; (2021-2023) 
Renske Vrolijk True Love en The Gun in My Pocket uit True Love Song Cycle (2018)

Uitvoerenden
Gerard Bouwhuis
 piano 
Rosina Fabius
 zang 
Reinier van Houdt
 piano 
Michel Marang
 basklarinet 
Katrien Baerts
 zang 
Aad van Nieuwkerk
 presentatie

New Music NOW op zondag 15 december

Robert Zuidam (Foto Karoly Effenberger) Klein.jpg

Liedcyclus van Rob Zuidam

In opdracht van November Music schreef Rob Zuidam een nieuwe liedcyclus voor sopraan Keren Motseri en pianist Pauline Post. Zuidams nieuwe, negendelige cyclus Madrigali dell’Estate is gebaseerd op een verzameling gedichten van de Italiaanse kunstenaar en levensgenieter Gabrielle D’Annunzio (1863-1938). Deze zomerse madrigalen vangen de voorbijgaande en kortstondige kwaliteiten van het leven en de schoonheid, in een rijke en suggestieve beeldtaal, vaak ontleend aan kunst, natuur en mythologie. Het zaadje voor deze half uur durende cyclus rond D’Annunzio’s werk ontstond al in 2017. Zuidam componeerde destijds Implorazione voor sopraan Lucy Shelton. In het gedicht van D’Annunzio smeekt de zomer om uitstel van de aangekondigde achteruitgang en de rijping van de vruchten een halt toe te roepen. “Vanaf dat moment begon ik een muzikaal landschap te construeren dat zowel een goede begeleiding als een contrapunt zou zijn voor deze aangrijpende en sensuele teksten”, legt Zuidam uit.

Rob Zuidam - Madrigale dell’Estate
Keren Motseri – sopraan
Pauline Post - piano

New Music NOW op zondag 8 december

Bram Kortekaas2

Quatuor Diotima op November Music

In opdracht van November Music heeft de Nederlandse componist Bram Kortekaas een nieuw strijkkwartet geschreven voor het Franse Quatuor Diotima. Kortekaas hanteert een klanktaal die direct tot het hart spreekt. Daarbij laat Kortekaas zich inspireren door politieke en actuele gebeurtenissen. Terwijl de wereld van de ene in de andere crisis tuimelt, is daar in het dagelijks leven vaak weinig van te merken: tussen klimaatalarm en luchtalarm door hebben de routines van alledag de overhand. Deze raadselachtige tegenstelling staat centraal in het strijkkwartet Allarme enigmatico. Het element dat de kwartetleden verbindt is de enigmatische toonladder. Deze ongebruikelijke toonladder zit verweven in het thematische en melodische materiaal van alle vier de spelers. Bram Kortekaas studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij geestverwante componisten als Willem Jeths en Wim Henderickx.

Daarnaast speelt Diotima het derde strijkkwartet Sintonia (2020) van Oscar Bianchi (1975). Bianchi excelleert in sierlijke, virtuoze muziek met een grote dramatische zeggingskracht. In zijn kwartet Sintonia ontsteekt componist Bianchi in een jubelende lofzang over de schoonheid van het anders-zijn. Volgens de componist draagt het omarmen van het anders-zijn bij tot een zinvolle dialoog en uiteindelijk tot onze intellectuele en artistieke vooruitgang.

Diotima completeert het concert met een ware klassieker uit het kwartetrepertoire: het Derde strijkkwartet van Arnold Schönberg. Het uit 1927 stammende kwartet laat een rijpe Schönberg horen. Zijn fameuze twaalftoonstechniek was al tot volle wasdom gekomen. In het adembenemende, vierdelige werk knipoogt Schönberg meesterlijk naar grote voorganger Schubert en klassieke vormen als de rondo.

Bram Kortekaas - Allarme enigmatico
Oscar Bianchi - Sintonia
Arnold Schönberg – Derde strijkkwartet 

Quatuor Diotima
Yun-Peng Zhao - viool
Léo Marillier - viool
Franck Chevalier - altviool
Alexis Descharmes - cello)

New Music NOW op zondag 1 december

Ralph 9 1

Ralph van Raat: Hollandse Nieuwe

Zes pianowereldpremières van vaderlandse bodem. Wederom overtreft klavierkunstenaar Ralph van Raat zichzelf. Als pianist zet Van Raat zich onvermoeibaar in voor de eigentijdse muziek uit binnen- en buitenland. Van ongehoorde meesterwerkjes tot kersvers, speciaal voor hem geschreven pianowerk.

Nu leent hij zijn pianistische superkrachten aan spiksplinternieuw pianorepertoire van eigen bodem. Alle werken zijn speciaal voor hem geschreven. Tezamen vormen de vijf composities een fraaie staalkaart van de Nederlandse componeerkunst anno 2024. 

Zo schrijft Robin de Raaff nieuw werk voor Van Raat die eerder al zijn twee pianoconcerten vertolkte. Componisten als Gerard Beljon en Anne-Maartje Lemereis zoeken met hun werk de directe communicatie met het publiek, terwijl Peter Adriaansz een onderzoekende houding erop nahoudt. Zoals gewoonlijk zal podiumdier Ralph van Raat alle premières vol vuur met een woordje toelichten.

Robin de Raaff - Piano Sonata nr. 1 'Re-sonances' (voor Ralph van Raat) 
Anne-Maartje Lemereis - Sonatine nr. 1 in memoriam Willem Pijper (voor Ralph van Raat) 
Jacob TV - In Limbo – nr. 2 (voor Ralph van Raat)
Bart Spaan - Moonlit (voor Ralph van Raat) 
Peter Adriaansz - La Chute (voor Ralph van Raat)
Gerard Beljon - BEAT NXT (voor Ralph van Raat) 

Opgenomen op November Music 2024

New Music NOW op zondag 24 november

Interview Christiaan Richter 1280x500

Bruckner Casco 4: Christiaan Richter & No. 5

In deze aflevering van New Music NOW twee videoregistraties van het spraakmakende festival Bruckner Casco, dat onlangs plaatsvond in het Muziekgebouw. Veertien componisten mochten Bruckners klankkathedralen tot op het fundament strippen en daarop een eigen Bruckner-hommage bouwen.

Nieuw stuk van Christiaan: Christiaan is een hardcore Brucknerliefhebber en is met name gek op zijn vijfde symfonie. Christiaan klapt alle 4 delen van deze symfonie in elkaar en boetseert hier een superfinale van 45 minuten van waarin het gezeefde, geperste en gespoelde materiaal wordt uitgevoerd door 2 kwintetten + een piano. Christiaan belooft dat het stuk voor toehoorders ontregelend gaat werken.

Christiaan over zijn nieuwe compositie
‘Een aantal jaar geleden maakte ik de observatie dat er aan het einde van het beroemde slotcoda van Bruckners Vijfde, de climax van het gehele werk, nog een aantal maten extra ingevoegd zouden moeten worden om de spanning langer vast te houden. Hier ging Bruckner naar mijn mening te snel naar de triomfantelijke en veilige tonica, terwijl hij juist in dit werk qua vorm een meesterschap en logica bereikt waar geen speld tussen te krijgen is, tegelijkertijd mét behoud van zijn grilliger en uitgesproken improvisatorische kanten die ook de oerversies van de derde en vierde symfonie zo kenmerken. Bruckner 5 is een imposant bouwwerk dat niet alleen qua ambachtelijkheid uitdaagt, maar ook qua vasthoudendheid en visie. Talloze momenten triggeren het compositorisch vermogen richting verdere mogelijkheden zoals bij maat 315 van de finale, verfijnde maten die vooruitziend zijn naar Webern, Xenakis, Feldman of de plotselinge en brutale contrasten aan het begin van het werk!

Super Finale
Bruckner ziet de eerste drie delen als voorbereiding op de enorme finale. Thematisch komen deel 2 en 3 overeen, maar wel met een geheel ander tempo waardoor het resultaat totaal verschillend is. De introductie in het eerste deel werkt Bruckner later uit met als climax de finale, waarin alle thema’s gecombineerd worden. Voor mijn nieuwe stuk zal Bruckners Vijfde diverse spoelingen, persingen en zevingen ondergaan. Ik wil alle delen samenklappen onder het concept ‘super-finale’, een ééndelig werk zonder pauzes. Dit spel met herhaling, groot en klein, onder en boven (inversie), het gebruik van materiaal op verschillende snelheden, wil ik voortzetten, vergroten, en veel verder uitbouwen, tot labyrintische proporties. Bruckners Vijfde is een ideaal vertrekpunt om in mijn nieuwe werk mijn langdurige interesse in contrapunt verder te ontwikkelen, wellicht veel meer dan ik ooit heb kunnen doen. Contrasten zullen worden uitvergroot, zelfs dermate dat het een ontregelende uitwerking met zich meebrengt. Door de kamermuzikale bezetting van het nieuwe werk zullen fors aangezette passages een soort theatraliteit genereren, de moeite om een flink tutti te vormen komt naar voren. Instrumentale virtuositeit en klankkleur zullen in het nieuwe werk een prominenter rol innemen dan bij Bruckner.’

Uitvoerenden
Camerata RCO

Bruckner Casco 4: Maxim Shalygin & No.8

Nieuw stuk ‘Bleeding’ van Maxim: Maxim had niets met Bruckner tot hij de machtige olifantstappen uit zijn muziek hoorde in Ingmar Bergmans film Sarabande. Hij is gefascineerd door het gevoel van gewichtloosheid in Bruckners muziek en laat 13 koperblazers van het Ludwig Ensemble orgelend openen met de slotrede uit Bruckner 8. Tijd en ruimte bestaan niet meer en Maxims muziek brengt je in een andere galaxy.

‘Bleeding’
Maxim over zijn nieuwe compositie ‘Bleeding’: ‘Ik maakte voor het eerst kennis met de muziek van Bruckner, vele jaren geleden, toen ik nog een kind was op de muziekschool. Toen liet deze muziek geen enkel spoor bij mij achter en in de toekomst vermeed ik zelfs de confrontatie ermee. Maar een zomer begon ik alle films van Bergman te bekijken en toen ik bij Sarabande aankwam, werd ik getroffen door een moment waarop de hoofdpersoon in zijn kamer naar verbazingwekkend krachtige muziek luisterde. Direct nadat ik het had bekeken, ontdekte ik dat het het Scherzo uit Bruckners Negende Symfonie was. Sindsdien is mijn relatie met de muziek van Bruckner nooit meer dezelfde geweest. De laatste tijd heb ik ontdekt dat deze muziek, als geen andere uit de negentiende eeuw, dichtbij het heden staat. Bijzonder opmerkelijk is Bruckners gebruik van de tijd in zijn symfonieën. Dat is wat mij het meest fascineert aan zijn muziek. Op het eerste gezicht lijkt de tijd uitgerekt, maar wanneer je deze tijdstroom betreedt, heb je het gevoel alsof je in een soort gewichtloosheid verkeert, zweeft zonder je eigen gewicht te voelen. Dit is een zeldzaam gevoel in de muziek en een gevoel dat ik mijn hele leven op verschillende manieren heb geprobeerd te bereiken.’

Koperblazers
‘In Bleeding heb ik besloten alleen koperblazers te gebruiken, omdat deze een sleutelpositie innemen in het werk van Bruckner. Alle hoofdthema’s worden door koperblazers ‘ingesproken’, en vaak ondersteunen de koperblazers de melodische lijnen van de strijkers. Ook zijn de donderende climaxen uiteraard niet compleet zonder de destructieve klank van koperblazers. Daarom besloot ik ze te kiezen als symbool van Bruckners werk, en ze te verheffen tot de apotheose van de klank. Bleeding gaat een volgend hoofdstuk in mijn levenscyclus S I M I L A R zijn waarmee ik in 2017 ben begonnen. Elk nieuw hoofdstuk in deze cyclus is geschreven voor een bepaald aantal identieke instrumenten. De homogene samenstelling van de instrumenten laat mijn verbeelding maximaal werken. Het is noodzakelijk om met soortgelijke instrumenten totaal verschillende geluiden te creëren.’

Tijd & Ruimte
‘Bleeding gaat geen transcriptie of variatie op Bruckners thema’s zijn. Wél een reflectie op het thema tijd en ruimte waarbij ik gebruik zal maken van door Bruckner begonnen ontwikkelingen en deze naar een nieuw niveau probeer te tillen. Er bevinden zich passages in Bruckner 8 die ik altijd al wilde laten stoppen en verlengen terwijl ik ernaar luisterde. Plekken waar Bruckner zelf minder aandacht aan besteedde, maar waarin een groot potentieel zit. Bijvoorbeeld het Finale coda materiaal; helaas verlaat Bruckner, na verschillende maten van intense ontwikkeling, het materiaal en laat het als het ware instorten. Ik zou mijn symfonie willen beginnen met deze coda en dit materiaal zich ten volle laten ontvouwen en er een enorme symfonie van 60 minuten van maken. Ieder werk schrijf ik alsof het mijn laatste is. Dit stuk vormt voor mij een zeer complexe, creatieve uitdaging, die een bijzondere geestesgesteldheid vereist. Ik geloof dat de artistieke component van dit werk uniek en niet-herhaalbaar wordt.’

Uitvoerenden
Ludwig Ensemble

New Music NOW op zondag 17 november

Veldhuizen Van Rick Sjabloon3 Eduardus Lee

Bruckner Casco 3: Rick van Veldhuizen & ‘Nulde’

In deze aflevering van New Music NOW twee videoregistraties van het spraakmakende festival Bruckner Casco, dat onlangs plaatsvond in het Muziekgebouw. Veertien componisten mochten Bruckners klankkathedralen tot op het fundament strippen en daarop een eigen Bruckner-hommage bouwen.

Nieuw stuk van Rick: Bruckner cancelde zijn eerste symfonie (Nulde) omdat een bekende dirigent er geen thema in kon ontdekken. Rick gaat zodanig met het meubilair van deze symfonie slepen, dat niets van het materiaal nog herkenbaar lijkt. Totdat … aan het eind van Ricks compositie het niet herkende thema glorieus verschijnt, gespeeld door de elektrische gitaren, saxofoons en elektronica van ensemble Klang.

Nulls & Voids
Rick over zijn compositie: Bruckner is de vijand van slagwerkers. Vaak moeten er een stuk of drie mee om een paar klappen mee te spelen. Bruckner was ook vaak zijn eigen grootste vijand: zijn eigen ‘nulde’ symfonie verklaarde hij ongeldig. Anderhalve eeuw later heeft ook Rick van Veldhuizen geworsteld met dit stuk. Ditmaal niet om iets nieuws te maken, maar júíst om zich niet alleen de muziek, maar ook de worsteling eigen te maken.

De intenties gingen alle kanten uit, maar uiteindelijk is er een stuk dat free jazz, deep house, trance en microtonaliteit toedicht aan Bruckner. Een totaal ongeldige biografische schets die recht doet aan Bruckner noch aan de nog levende componist. Of misschien juist wel aan allebei.

Uitvoerenden
Ensemble Klang

Bruckner Casco 3: Frieda Gustavs & No.2

Nieuw stuk van Frieda: Stel je voor, je zit beneden en 20 trombones spelen vanaf de rondom-balustrade van het Muziekgebouw boven je, terwijl Pitou Nicolaes en Jasmine Karimova samen met Frieda zingen over dat wat in onze tijd zo anders is dan in Bruckners tijd, maar ook over zaken die helemaal niet veranderen. Frieda’s vier brieven aan haar over- overgrootmoeder vertellen het verhaal.

‘Elisabeth
Frieda over haar nieuwe compositie: ‘Met het vieren van Bruckners verjaardag grijpen we terug in de tijd. Zijn naam en de namen van zijn tijdgenoten zijn gangbaar en worden vaak met de term ‘componist’ geassocieerd. Ik wil me ervan bewust worden hoe ver we daadwerkelijk teruggaan en belde mijn grootmoeder Jorinde, mijn bron van informatie als het om het verleden gaat. Samen kwamen we achter het volgende: Toen de tweede symfonie van Bruckner tijdens de wereldtentoonstelling van 1873 in première ging, was mijn over-over-over-grootmoeder Elisabeth een jonge vrouw, ongeveer zo oud als ik nu. Dat zijn 6 generaties en 5 generaties terug: 6. Elisabeth Schnorr von Carolsfeld (geb. Kerner) uit 1857 5. Maria uit 1885 4. Ingeborg uit 1910 3. Jorinde uit 1943 2. Svea uit 1966 1. Frieda uit 1996.’

Muzikale tijdreis
Mijn grootmoeder Jorinde kan zich niet veel meer herinneren van haar overgrootmoeder Elizabeth, behalve dat haar man jong was gestorven en dat ze haar 3 dochters als weduwe grootbracht. Met de rente van haar aandeel in de mijnen die haar familie bezat, konden de drie vrouwen zich een aantal reizen naar Italië veroorloven, destijds een luxe grote reis vanuit Saksen, Duitsland. Mijn eigen overgrootmoeder Ingeborg stierf een jaar nadat ik geboren was en ik ken haar ook alleen van verhalen die mij verteld zijn. Zal ik me deze verhalen over 50 jaar nog herinneren? En toch herinneren we ons de muziek van Bruckner die een tijd-overbruggende kracht heeft die zelfs boven de spanne van grootmoeders verhalen uit gaat. Dat is indrukwekkender dan ik besefte. Met het stuk ‘Elisabeth’ wil ik met behulp van de door de tijd-reizende kracht van muziek in contact treden met mijn over-over-grootmoeder. Ik wil haar vertellen over de dingen die enorm zijn veranderd, maar ook over de dingen die we wellicht gemeen hebben.

Vier delen
Om de tijd-overbruggende link die Bruckners muziek heeft gecreëerd in stand te houden probeer ik zo veel mogelijk structurele elementen over te nemen. Het stuk zal vier delen hebben.  

1. Moderato (mässig bewegt) Een deel waarin ik haar vertel over de, in c mineur, veranderingen die de planeet en de natuur hebben doorgemaakt in de afgelopen 150 jaar 
2. Andante (feierlich, etwas bewegt) Een deel waarin ik haar, in c mineur, vertel over hoe de rol van de vrouw in de maatschappij is veranderd
3. Scherzo (mässig schnell) Een deel waarin ik haar vertel over mijn beroep, in As majeur, het zijn van componist en hoe mijn zoektocht naar inspiratie vergelijkbaar moet zijn met die van componisten uit haar tijd, terwijl het beroep er heel anders uit is gaan zien
4. Trio (gleiches Tempo) Een deel waarin ik haar vertel over de mensen om mij heen, in c mineur, die uit allemaal verschillende hoeken van de wereld komen

Koor & Zang
Deze 4 ‘brieven’ zullen deels letterlijk op muziek worden gezet, maar ook deels puur muzikaal omgezet worden. Elisabeth zal worden uitgevoerd door een trombonekoor van 15 musici met Sebastiaan Kemner als eerste trombone. Deze instrumentkeuze zal bijdragen aan een klankkleur die aan Bruckners muziek herinnert. Samen met Jasmine Karimova en Pitou Nicolaes zal ik de gezongen delen van de brieven overdragen aan het publiek. Pitou en Jasmine zijn beide karakteristieke zangeressen/ componisten die met hun achtergrond in songwriting de voorstelling helpen de grenzen tussen genres te overbruggen om een wijder publiek aan te spreken. De tweede symfonie van Bruckner heeft door de vele vallende stiltes (schertsend ‘Pauzensymfonie’ genoemd) een sterk verhalende kwaliteit. Niet slechts narratief, maar ook vertellend. Dit aspect wil ik graag in mijn stuk weerspiegelen. Ook verschillende motieven, akkoordprogressies of ritmische cellen die voor mij karakteristiek zijn voor de symfonie zullen terugkeren om de link tussen toen en nu te versterken. Zal Elisabeth antwoorden?

Uitvoerenden
Lonelinoise, Pitou Nicolaes & Jasmine Karimova

New Music NOW op zondag 10 november

Seung
Alex Schröder Photography

Bruckner Casco 2: Seung-Won Oh & No. 4

In deze aflevering van New Music NOW twee videoregistraties van het spraakmakende festival Bruckner Casco, dat onlangs plaatsvond in het Muziekgebouw. Veertien componisten mochten Bruckners klankkathedralen tot op het fundament strippen en daarop een eigen Bruckner-hommage bouwen.

Nieuw stuk van Seung-Won: Hoe botst de Centraal-Europese Bruckner met de betoverende muziek van de Koreaanse Seung-Won? Zij ziet in Bruckner 4 een bezwerend ritueel dat zij fundeert op een grote variëteit aan slagwerk, zeker ook om aan Bruckners weidsheid en klankkleur te refereren. Zet je schrap voor een magische mix van Oost en West.

Seung-Won over haar compositie
‘In mijn 45 minuten durende nieuwe werk wil ik een persoonlijke reflectie en reactie creëren op dit monumentale symfonische werk door mijn eigen muzikale taal te bewerken in een tint van Bruckners’ muzikale geest. De ingewikkelde relatie van muzikale thema’s die in de hele Vierde symfonie wordt gebruikt, is een van de belangrijkste componenten om de samenhang van dit gigantische werk te verkrijgen. Deze hechte thematische relaties – gebaseerd op de eerste versie (1874) – wil ik benaderen als motor van mijn compositorische schepping.’

Uitvoerenden
New European Ensemble

Bruckner Casco 2: Reza Namavar & No.3

Bruckner én Reza bouwen met weinig thematisch materiaal een enorm stuk op; zo’n thema wordt in hun muziek onherkenbaar vervormd, uitgerekt, omgedraaid. Beiden vinden dat er alleen groot geluid kan zijn als er ook heel klein geluid is, en spelen hun hoogste instrumenten soms steeds hoger en de laagste lager om extreem contrast te realiseren.

Reza over zijn nieuwe compositie
‘Bruckner is de man van het grote geluid. Hij werd vaak verguisd vanwege zijn orkestrale verdubbelingen (meerdere instrumenten spelen hetzelfde), maar men kan dit ook anders bekijken: Is een massaal geluid (tutti: iedereen speelt) niet het uiterste uiteinde van orkestrale dichtheid? Zijn grootse geluid bereikt hij door 1. verdubbelingen, 2. tutti én 3. het uitrekken van het bereik, de ‘ambitus’. Dat laatste wil zeggen: de hoogste instrumenten steeds hoger en de laagste steeds lager laten spelen. Ik wil evenals de derde symfonie vier delen componeren die gaan over dat grote geluid versus een heel klein geluid, want mijn idee is dat je groot geluid alleen opmerkt als er ook klein is.’

Vier Delen
‘Het eerste deel dat ik zal gaan componeren is een dialoog tussen tutti en solo, het tweede deel voor verschillende solo’s, het derde deel een zacht tutti en het laatste deel een zeer scherp dynamisch contrast tussen solo en tutti dat ik ga uit-versterken door het bereik op te laten lopen (hoger hoog, lager laag) en het solo/tutti-contrast soms om de maat te laten verlopen. Zo krijgt men over de grote lijn het idee dat het stuk ergens naartoe werkt. Het zal dus een stuk worden waarbij voor- en achtergrond in scherp contrast steeds meer gaan afwisselen. Tevens wat mij verder opvalt aan de derde symfonie is de spaarzaamheid van materiaal; dat wil zeggen: met weinig thematisch materiaal een enorm stuk opbouwen. Dat treft, want zo ben ik ook opgeleid op het conservatorium bij Louis Andriessen.’

Een schilderij met alleen rood en wit
‘In de coronaperiode heb ik alle concerti van Antonio Vivaldi gerecenseerd en kwam ik erachter dat dit ook een componist is die met weinig middelen heel veel bereikt. Dit soort componisten is voor mij dus zeer geschikt om over te reflecteren. Met andere woorden: een schilderij met alleen rood en wit valt meer op dan een schilderij waar alle kleuren in zitten. Door je ideeën te doseren en uit te werken (in plaats van ze simpelweg naast elkaar te zetten), krijgt het stuk een enorme eenheid en karakter. Ik wil dus per deel deze focus, bereikt door weinig ideeën, handhaven, wat de techniek van wat ik eerder probeerde te vertellen (voor- en achtergrond, tutti/solo, etc.) hopelijk scherper maakt. En dit verklaart ook mijn keuze voor de relatief grote bezetting van mijn nieuwe werk omdat ik daarmee dat voor- en achtergrondspel nóg duidelijker kan maken en kan uitbouwen. In de symfonie zitten lange noten (akkoorden), begeleidingsfiguren en korte motieven en dat is het eigenlijk. Ik ben van plan dit patroon grofweg over te nemen; het zijn uitstekende bouwstenen voor een werk.’

Uitvoerenden

New European Ensemble

New Music NOW op zondag 3 november

Sl Budapest Score Bruckner 9th
Sébastien Letocart

Bruckner Casco 1

In de komende aflevering van New Music NOW starten we een reeks videoregistraties van het spraakmakende festival Bruckner Casco, dat onlangs plaatsvond in het Muziekgebouw. Veertien componisten mochten Bruckners klankkathedralen tot op het fundament strippen en daarop een eigen Bruckner-hommage bouwen.

In deze aflevering: Bruckner 9, Bruckners oorspronkelijke noten, voltooid door Sébastien Letocart

Het kan niet anders dan dat Camerata RCO het dichtst bij Bruckner blijft in deze special met veel nieuwe muziek. De Belgische componist Sébastien Letocart voltooide Bruckners Negende symfonie en bewerkte de andere delen voor de zestien musici van Camerata RCO. Zijn streven: zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke noten van Bruckner blijven. Een grootse symfonie teruggebracht tot de essentie.

Bruckners Negende symfonie is vooral bekend in de driedelige versie met dat hemelse Adagio als afsluiting. Wel bestaan er onvolledige schetsen voor een finale. Sébastien Letocart voltooide de Negende symfonie in 2008 al eens aan de hand van de schetsen. Nu heeft hij deze versie en de drie voorgaande delen tot kamermuzikale proporties bewerkt voor Camerata RCO.

Uitvoerenden:
Camerata RCO
Rolf Verbeek dirigent

New Music NOW op zondag 27 oktober

Bianca Bongers

Bianca Bongers en Trio Estatico

Trio Estatico en Bianca Bongers vormden samen het concept voor dit verrassende programma: een aaneengesloten luisterervaring, vol nieuwe werken van internationale getalenteerde componisten, die eerder door het ensemble geselecteerd werden in hun Composers Workshop 2021. Ook klinkt de première van Sloveense componiste Nina Šenk met de tweede versie van haar virtuoos verstilde werk ‘....da kehrte die Ruhe ein...’. Een uniek en intiem concert, dat met uiteenlopende ruimtelijke opstellingen van de musici, de luisteraar centraal stelt!

• Jakob Böttcher - Nieuw werk met live-electronics (2022)

• Zhenyan Li - Masks (2021)

• Bianca Bongers – Mitte voor altviooltrio* (2022)

• Nina Senk - ....da kehrte die Ruhe ein...version II (2020)

• Arshia Samasaminia - Micro-Moments VII (2021)

• Yang Song - Nomadic Sound (2021)

Trio Estatico is een internationaal altviool collectief dat spelers van drie van de meest vooraanstaande nieuwe muziekensembles van Europa samenbrengt. Samen zijn ze op zoek naar nieuw repertoire en nieuwe manieren van muziek maken. De groep, opgericht in 2019, bestaat uit altviolisten Paul Beckett, Megumi Kasakawa en John Stulz. Ze treden op in solo-, duo- en trioformaties, waarbij ze een repertoire verkennen van vooruitstrevende componisten tot moderne hercomposities van middeleeuwse motetten en klassieke 20e-eeuwse meesterwerken voor 1-3 altviolen.

New Music NOW op zondag 20 oktober

Douwe Kdk.jpg

Douwe Eisenga

De meeste concerten in deze aflevering zijn opgenomen tijdens het Zeeland Nazomer Festival 2018 met o.a. met Slagwerk den Haag en de saxofonisten Andy Scott, Erik-Jan de With, Leo van Oostrum, Michiel van Dijk.

De muziek van pianist en componist Douwe Eisenga is vaak ingetogen en sober met een grote, stille kracht: de onderhuidse melodieën kerven zich in de ziel van de luisteraar.

De laatste twintig jaar krijgt zijn muziek wereldwijde aandacht. Hij werkt o.a. met de Britse schrijver David Mitchell, de Amerikaanse choreografe Claudia Schreier en het Russische Moscow Contemporary Music Ensemble. Dichter bij huis schrijft hij muziek voor harpiste Lavinia Meijer, pianist Jeroen van Veen, Cello Octet Amsterdam, Slagwerk Den Haag en vele anderen.

In 2017 neemt Douwe de single en videoclip ‘For Mattia’ op. Dit stuk schrijft hij op verzoek van de ouders van een jonge vrouw die ervoor koos te sterven. Het is onbedoeld het startpunt voor een razendsnelle carrière als concertpianist. De ontroerende compositie staat al jaren hoog in de Klassieke Top 400 met de volgens luisteraars meest populaire 400 composities van Radio 4.

New Music NOW op zondag 13 oktober

Nmn Componistendag2024 Mr Simonvanboxtel 9531
Tony Roe, foto: Simon van Boxtel

Optredens op het slotfeest van de Dag van de Componist

In de Pandora Foyer spelen solisten van Music@z Utrecht eigen composities met inspiratie uit Koerdistan en Eritrea.

Monica Akihary treedt op met haar duo Boi Akih. Zij won vorig jaar de Boy Edgarprijs voor jazz en geïmproviseerde muziek.

Componist/slagwerker Vernon Chatlein gaat met componist/pianist Tony Roe (huidige winnaar van de Boy Edgarprijs) in dialoog met de muziek uit de Caraïben waar hij opgroeide.

New Music NOW op zondag 6 oktober

Newmusicnow Dagvandecomponist 15062024 Jostijnligtvoetfotografie 172
Ensemble Oorkaan, foto: Jostijn Ligtvoet

Optredens in de New Music NOW Express

De New Music NOW Express had op de Dag van de Componist op 15 juni 2024 een spoor van nieuwe muziek van ruim 10 uur; in alle coupés klonk nieuwe muziek van topcomponisten en musici. In de uitzending van vandaag laten we enkele hoogtepunten zien. 

- een miniatuur van Claudio Jacomucci (microtonale accordeon) en een miniatuur van Aurélie Nyirabikali Lierman (zang) 

- Black Pencil speelt Workers Union van Louis Andriessen 

- Het Oorkaan Ensemble voert een aantal werken uit

- In de trein van Zwolle naar Arnhem geeft pianist Mattias Spee samen met countertenor Arturo den Hartog een optreden 

- In de trein van Arnhem naar Den Bosch speelt componist/pianist Rembrandt Frerichs met het New European Ensemble

New Music NOW op zondag 29 september

Maat Saxophone Quartet

NPO klassiek stond in samenwerking met New Music NOW de hele dag in het teken van de Dag van de Componist, met live interviews, optredens en reportages. We laten in deze aflevering alleen de concerten zien.

Muzic@zUtrecht

Noëmi Schermann componist/pianist speelt eigen werk
Martin Fondse componist/pianist speelt eigen werk
Lisa Weyrauther componist/pianist speelt eigen werk
Trio Napolov, Sandee, Fridman - Listen - Klas Torstensson
Black Pencil - Calliope Tsoupaki: Into Space (2022)
Black Pencil - Aart Strootman: Sea Level (2022)

Maat Saxophone Quartet - uit het programma No One Is Too Small
- A língua que ele fala - Frieda Gustavs (2023)
- Desenhei uma almofada - Frieda Gustavs (2023)

Arturo den Hartog en Mattias Spee
- Koraknen - Majoie Hajary
- ⁠⁠My Love is Mine - Jonathan Dove
- Blaka Rowsu - Surinamese Trad. Arr. Max Knigge

New Music NOW op zondag 22 september

Mark Lotz

Freshta van Mark Lotz op Injazz 2024

Freshta is ontstaan ​​als compositieopdracht voor BumaStemra en de VNJJ en brengt een eerbetoon aan de erfenis van Freshta Kohistani. Kohistani was een Afghaanse voorvechter van vrouwenrechten en democratie die in 2020 op 29-jarige leeftijd tragisch werd vermoord door de Taliban. Het album, gecomponeerd door fluitist Mark Alban Lotz, is gewijd aan het eren van de herinneringen aan vrouwelijke activisten in Azië en Afrika. Ondanks het serieuze onderwerp klinkt Freshta hoopvol en combineert het de swing van jazz met etno-beïnvloede geluiden. Dit past bij het doel van componist Mark Lotz, die het album niet als politiek bestempelt, maar zijn aandacht in elk stuk richt op de viering van de opmerkelijke levens van deze activisten. Mark Alban Lotz werd geboren in Duitsland en groeide op in Thailand en Oeganda. Zijn werk blijft hem naar alle uithoeken van de wereld brengen, op zoek naar samenwerkingen met unieke stemmen in de muziek. Hij wordt vergezeld door vier klinkende namen in de jazz die samen een helder geluid creëren, uitgebreid door het gebruik van elektronische effecten.

Mark Alban Lotz – fluiten
Claudio Puntin – klarinetten, basklarinet
Jörg Brinkmann – cello
Jeroen van Vliet – piano
Dirk-Peter Kölsch – drums

Y.O.P.E. op Injazz 2024

Let's dance! Y.O.P.E., bedacht door de Nederlandse bassist Joop de Graaf, maakt dansbare fusion met jazz, beatmuziek en broken beat. De band dompelt zich onder in een elektronische wereld van geluiden. Zang wordt niet alleen gebruikt voor teksten, maar ook om contrastlagen toe te voegen. De Graaf won de Dutch Conservatory Talent Award en de Composition Prize. De jury prees hem voor het tentoonstellen van een modern en eigentijds geluid dat het publiek meeneemt in zijn enthousiasme. Het eerste Y.O.P.E. studioalbum staat gepland voor release in de zomer van 2024, getiteld Peer Pleasure.

Joop de Graaf – basgitaar
Anton de Bruin – toetsen
Luis Possollo – drums
Miguel Valente – altsax
Sam Peetermans – zang

New Music NOW op zondag 15 september

Femke Mooren Quartet

Femke Mooren Quartet op InJazz 2024

Femke Mooren Quartet speelt melodieuze moderne jazz, geïnspireerd op situaties en verhalen die zich in het echte leven hebben voorgedaan. Onder leiding van de 21-jarige saxofoniste Femke Mooren won het Rotterdamse kwartet in 2023 het prestigieuze Prinses Christina Jazz Concours. Hun muziek kenmerkt zich door Femkes heldere en aansprekende composities waarin elk bandlid schittert. Buiten het podium om deelt het kwartet een bijzondere band als een geweldige vriendengroep, wat duidelijk naar voren komt in de uitvoering en de dynamische expressie van de band versterkt. Naast haar kwartet speelt Femke ook in het Nationaal Jeugd Jazz Orkest onder leiding van Maite Hontelé en treedt ze op met Peter Beets & Henk Meutgeert New Jazz Orchestra. Daarnaast won ze in 2023 de Women in Jazz Prize en stond ze op grote podia als North Sea Jazz en het Aarhus Jazz Festival.

Femke Mooren – altsaxofoon
Eva Serrano Alarcon – contrabas
Kasyfi Kalyasyena – piano
Laurens Buijs – drums

WAAN op InJazz 2024

WAAN is een rijke stoofpot van elektronische grooves, atmosferische melodieën en eclectische, energieke jazz, roots en funk. De band werd in 2022 opgericht door saxofonist Bart Wirtz en toetsenist Emiel van Rijthoven. Voor hun liveoptredens voegen bassist Matteo Mazzù en drummer Mark Schilders zich bij hun magische muziekwereld. WAAN heeft een solide live-reputatie opgebouwd; hun shows zijn energiek en dynamisch, en spreken zowel jong als oud publiek aan. Ook in de studio excelleren ze. Hun debuutalbum, “Echo Echo,” werd in 2023 twee keer genomineerd voor de Edison Jazz. Ze produceerden het zelf, met hulp van Oscar de Jong (Kraak & Smaak). Nieuw studiomateriaal verschijnt in het voorjaar van 2025.

Bart Wirtz – sax & effecten
Emiel Van Rijthoven – toetsen
Matteo Mazzù – bas
Mark Schilders – drums

New Music NOW op zondag 25 augustus t/m 8 september

Beate Mitm C Talitha Van Erp

Een Harp onder de Riem

Elk jaar in de maand juli vindt in Amsterdam improvisatiefestival Een Harp onder de Riem plaats. In de Mozes & Aaronkerk aan het Waterlooplein wordt het publiek uitgenodigd één voor één een verhaal te delen met de musicus. Direct hierna volgt een nieuw muziekstuk: een improvisatie geïnspireerd op dit verhaal. De topmusici bespelen verschillende instrumenten en hebben uiteenlopende muzikale achtergronden. Elke dag wordt van alle verhalen samen één nieuw muziekstuk gemaakt: het muzikale dagboek van de stad.

De uitzending van 25 augustus bevat:

Eb en Vloed - Roel Hazendonk op piano en Lotte Pen op saxofoon
Dood gewoon - Oene van Geel op altviool en Stefanie Liedtke op fagot
Papieren bootjes - Luca Warmer, zang en Beate Loonstra op harp
Dualiteit - Kaspar Kröner, zang en Giuseppe Doronzo op saxofoon
Ardennen - Mike del Ferro op piano en Kika Sprangers op saxofoon
Ways of Thinking
- Dario Calderone op contrabas en Kana Fuefuki op fluiten
In jouw schoenen - Eef van Breen, multi-instrumentalist en Beate Loonstra op harp
Reunion Island 2 - Beate Loonstra op harp en Lars Visscher op accordeon

De uitzending van 1 september bevat:

Vier handen moeten het doen - Hans Vroomans op piano en Beate Loonstra op harp
Samen thuis - Tom Sanderman op saxofoon en Semere Welday op krar
Mycelium - Beate Loonstra op harp en Isabel Pronk, zang
Reis naar het licht - Annie Tangberg op cello en Sterre Konijn, zang
Getroffen - Erica Roozendaal op accordeon en Beate Loonstra op harp
Vlinder - Beate Loonstra op harp en Kate Moore op cello

De uitzending van 8 september bevat:

Circle - Rianne Wilbers, zang en Bianca Bongers op cello
Ming-dynastie - Rembrandt Frerichs op piano en Charlotte Basalo op viool
Dog above Cloud - Jan Willem Troost op cello en Steven Kamperman op klarinet
Ongrijpbare dieren - Oksana Ivashchenko op piano en Beate Loonstra op harp
0.0 - Beate Loonstra op harp en Peter Tiehuis op gitaar
Mensen willen dingen begrijpen - Vera van der Bie op viool en Maaike van der Linde op fluit
The Summer Bubble - Laura Nygren op contrabas en Konstantyn Napolov op slagwerk


Een Harp onder de Riem is een initiatief van Music in the Making

New Music NOW op zondag 18 augustus 2024

Sjoerd Van Eijck Oak 2023 By Lenny Oosterwijk 5761 Scaled
foto: Lenny Oosterwijk

InJazz 2021

Sanem Kalfa, George Dumitriu, Joachim Badenhorst

De muziek van dit trio is een intense verkenning van traditionele liederen uit de geografische regio van de Zwarte Zee, met oude Ottomaanse melodieën in een originele hedendaagse taal, met frisse nuances van elektronica.

Sanem Kalfa – voice, electronics
George Dumitriu – guitar, viola, electronics
Joachim Badenhorst – clarinet, electronics


Mehmet Polat Quintet
Mehmet Polat heeft zichzelf gevestigd als een meester van de oud, een snaarinstrument met korte hals uit het Midden-Oosten. Het lijkt op de luit, maar Mehmet heeft het bereik van het instrument uitgebreid met twee extra bassnaren. Hij noemt zijn kwintet een “miniature big band”. 

Mehmet Polat – oud & composition
Gijs Levelt – trumpet
Efe Erdem – trombone
Frans Cornelissen – tuba
Joan Terol Amigo – drums

Sjoerd van Eijck’s OAK
Met zijn ensemble OAK treedt Sjoerd op de voorgrond als componist en bandleider. Hun geluid bevat invloeden van vrije improvisatie, klassieke muziek (Bach tot Ravel), minimalisme en Scandinavische melodieuze jazz.

Sjoerd van Eijck – piano
Koen Smits – trumpet (& effects)
Alessandro Fongaro – double bass
Willem Romers – drums

InJazz is een initiatief van de Nederlandse auteursrechtenorganisatie Buma en is bekend geworden als het belangrijkste showcasefestival van Nederland.

Jo Goes Hunting Orchestra

New Music NOW op 11 augustus 2024

New Music NOW presenteert toptalenten uit de Nederlandse Jazz, in deze aflevering een opname die gemaakt is van het Jo Goes Hunting Orchestra tijdens RAUW 2021. 

Jo Goes Hunting Orchestra
Puristen zullen genieten van de overvloed aan muzikale ideeën die Hueting met elkaar weet te verweven. Om nog maar te zwijgen van die synths, de analoge opnametechnieken of de hoorbare invloeden van acts als Animal Collective, Balthazar en Thundercat. Met Hueting neem je niet de eerste afslag rechts, maar de eerste drie afslagen links. Met zakken vol bravoure en emotie komt hij tot een opmerkelijk eigenzinnig en uniek geluid. In samenwerking met Jazz International Rotterdam en speciaal voor RAUW transformeert Jo Goes Hunting tot een XL jazz ensemble met maar liefst elf musici. Klinkt veelbelovend. Spektakel en verrassing gegarandeerd, ook voor Hueting!

Jimmi Hueting - drums
Daniel Eskens - bas
Thierry Castel - synths
Jelle Roozenburg - gitaar
Sjoerd Krul - gitaar
Louk Boudesteijn - trombone
Romain Bly - trompet, hoorn
Nicolo Ricci - tenorsaxofoon
Jesse Schilderink - baritonsaxofoon
Carmen van Mulier - zang, percussie
Sophia de Geus - zang, percussie

Dishwasher Png

New Music NOW op zondag 4 augustus 2024

Trompettist en bugelspeelster Suzan Veneman is een ervaren componist en arrangeur, met opvallende prestaties in zowel de VS (waar ze studeerde) als Europa. Nu maakt ze furore als bandleider, waarbij haar sextet sinds 2019 haar belangrijkste focus is.

Het debuutalbum van het Suzan Veneman Sextet Migrations of the Mind is uitgebracht in maart 2022. Suzan omschrijft haar composities als “verhalende muziek, expressief en vol ontroerende melodie en harmonie.” 

Suzan Veneman – trompet, bugel
Joao Driessen – tenorsax
Vincent Veneman – trombone
Timothy Banchet – piano
Tijs Klaassen – bas
Wouter Kühne – drums

Dishwasher_ maakt jazz voor niet-jazzgelovigen. Hun doel? Om alle mogelijke muren tussen genres weg te schrobben om een fris ruikend geluid en stijl te creëren.

De drie Dishwashers_ komen uit Gent (België) maar bassist Louise en drummer Arno leerden elkaar kennen tijdens hun bachelorstudie aan het Conservatorium Maastricht, dat wordt beschouwd als het meest internationale conservatorium van Europa. Nadat ze in contact kwamen met saxofonist/synthesist Werend, begonnen ze te jammen en gratis toegankelijke improvisatieconcerten te geven, wat uiteindelijk leidde tot Dishwasher_.

“Dishwasher_ is een samensmelting van veel dingen. We bewonderen computermuziek als Aphex Twin, Squarepusher, maar we worden ook beïnvloed door de jazzgrootheden. We houden van muzikanten en bands die verschillende genres samensmelten: STUFF., Niels Broos x Jamie Peet, Frank Zappa, Smandem – om er maar een paar te noemen.”

Louise Van Den Heuvel – bas
Werend Van Den Bossche – saxofoon, synth
Arno Grootaers – drums

New Music NOW op zondag 28 juli 2024

Sanem Kalfa

Loek van den Berg Quintet en Sanem Kalfa Miraculous Layers

De komende afleveringen van New Music NOW: de top van de Nederlandse Jazz. In deze aflevering concerten van Loek van den Berg Quintet en Sanem Kalfa Miraculous Layers op InJazz 2023.

Saxofonist Loek van den Berg uit Rotterdam is een verhalenverteller. Zijn muzikale stijl kenmerkt zich door melodie en melancholie met ruimte voor de stemmen en improvisaties van ieder bandlid.

Loek van den Berg – saxofoons
Nathan Surquin – trombone
Aseo Friesacher – piano
Cas Jiskoot – bas
Willem Romers – drums

Sanem Kalfa is een zanger, improvisator, componist en cellospeler, gevestigd in Amsterdam, geboren in Trabzon, een stad aan de Zwarte Zeekust in het noordoosten van Turkije. De stijl van Sanem Kalfa’s band Miraculous Layers is een mix van jazz, pop, folklore en geïmproviseerde muziek met beklijvende melodieën en krachtige ritmes. De afwezigheid van een basinstrument creëert een bijzondere muziekomgeving.

Sanem Kalfa – zang/cello/elektronica
Tineke Postma – alt/sopraansaxofoon
Marta Warelis – piano
Sun-Mi Hong – drums

New Music NOW op zondag 21 juli 2024

Raquel Kurpershoek

Raquel Kurpershoek en Felix Schlarmann’s Tree House

De komende afleveringen van New Music NOW: de top van de Nederlandse Jazz. In deze aflevering concerten van Raquel Kurpershoek en Felix Schlarmann’s Tree House op InJazz 2023.

De muziek van Raquel Kurpershoek is een samensmelting van verschillende stijlen en invloeden. Kurpershoek, geboren in Amsterdam en deels opgegroeid in Spanje, brengt haar expertise in Latijns-Amerikaanse muziek mee, terwijl Alejandro Hurtado zijn flamencogitaarvaardigheden en klassieke invloeden toevoegt. Danny Rombout brengt als percussionist met Indiase roots latin- en afroritmes in de mix. Samen creëren ze een uniek geluid dat zowel divers als samenhangend is, waarbij ze de wortels van elk genre verkennen en tegelijkertijd hun eigen persoonlijkheid toevoegen.

Raquel Kurpershoek – stem
Alejandro Hurtado – gitaar
Danny Rombout – percussie

Met zijn Tree House-project presenteert Felix Schlarmann een groot ensemble, een groep muzikanten die de diverse en internationale jazzscene in Nederland reflecteren. Bij de ontwikkeling van het repertoire en het algemene bandgeluid staat het collectieve proces centraal. Na de try-out in Amsterdam in april zegt Felix: ‘Het verbaast mij hoe deze groep bijzondere artistieke persoonlijkheden elkaar binnen korte tijd in de nieuwe muziek hebben gevonden. De leden, allemaal creatieve individuen, brengen iets in de muziek waardoor Tree House meer is dan alleen de som der delen. In de ongebruikelijke bezetting van het ensemble vullen twee saxofoons en zang elkaar perfect aan, versmeltend in de kleurrijke lagen van gitaar en piano, terwijl de spelers ruimte voor elkaar creëren en voortdurend de balans bewaken van het unieke bandgeluid van de groep.’

Ben van Gelder – altsaxofoon
Mete Erker - tenorsaxofoon
Līva Dumpe – stem
Olivier van Niekerk – gitaar
Xavi Torres – piano
Pat Cleaver – bas
Felix Schlarmann – drums

New Music NOW op zondag 14 juli 2024

Altofortwo

Alto For Two en Brintex Collective

De komende afleveringen van New Music NOW: de top van de Nederlandse Jazz. In deze aflevering concerten van Alto for Two en Brintex Collective op InJazz 2023. 

In Alto For Two ontmoeten twee vernieuwende vrouwelijke saxofonisten elkaar: de Nederlandse Kika Sprangers en Irene Reig uit Barcelona. Beide vrouwen brengen hun composities naar deze Nederlands-Catalaanse coproductie. Zo bieden hun verschillende artistieke visies een gevarieerd klankenpalet, gespeeld op InJazz 2023 door een kwintet met drums, contrabas en toetsen.

Irene Reig – altsaxofoon
Kika Sprangers – altsaxofoon
Xavi Torres – piano
Thomas Pol – contrabas
Sun-Mi Hong – drums

Brintex Collective uit Rotterdam, onder leiding van toetsenist Brenn Luiten, begon met drie leden. Geïnspireerd door Engelse jazz, hiphop en elektronische muziek begon Luiten schetsen te schrijven voor zijn eigen composities. Samen met de band werkte hij ze uit en werd het project groter. Tegenwoordig spelen vijf à zes muzikanten het werk van Luiten. Op InJazz 2023 dragen de fluit en trompet bij aan de toetsen, gitaar, drums en bas van het originele trio, wat resulteert in luxueuze rhodes-akkoorden en langzame melodieën voor de blazerssectie.

Brenn Luiten – keys
Christopher Rijckaert – drums
Joop de Graaf – bas
Tommy van Leuken – synth/gitaar
Antonio Moreno Glazkov – trompet
Diana Dzhabbar – fluit/sax

New Music NOW op zondag 7 juli 2024

Morris Kliphuis Joanna Duda
foto: Eric van Nieuwland

The Zebra Street Band en Wake The Dead

De komende afleveringen van New Music NOW: de top van de Nederlandse Jazz. In deze aflevering concerten van The Zebra Street Band en Wake The Dead op InJazz 2023.

The Zebra Street Band is een verzameling virtuoze muzikanten uit Litouwen, Italië, de Verenigde Staten en Nederland die samen zijn gekomen in de bruisende stad Amsterdam. Dit internationale collectief, wiens harmonieuze unie de grenzen overstijgt, noemt hun kunstenaarschap niets minder dan 'aanstekelijk dansbaar' en 'zeer energiek'. Binnen hun sonische tapijt vermengen prikkelende grooves zich met etherische texturen, en lossen de grenzen van de muziek op in de opwinding van collectieve improvisatie. 

Salvoandrea Lucifora – trombone/tuba
Paolo Petrecca – trompet
Andrius Dereviancenko – tenorsaxofoon
John Dikeman – bariton/bassaxofoon
Onno Govaert – drums
Fabio Galeazzi – drums

Wake The Dead is een unieke combinatie van barokinstrumenten en moderne improvisatie en creëert een delicate muzikale wereld, vol hypnotiserende ambient texturen, glitchy elektronica en gefragmenteerde melodieën, vergezeld door de warme klank van de oude instrumenten als de traversofluit en de viola da gamba.

Bandleiders Morris Kliphuis (Nederland) en Joanna Duda (Polen) hebben improvisaties opgenomen en uitgewerkt tot composities. Het eerste optreden van Wake The Dead was in oktober 2022, met spelers Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium Den Haag.

Joanna Duda – piano, elektronica
Morris Kliphuis – hoorn, elektronica
Eduardo Gaspar Polo Baader – traverso
María García Sánchez – barokviool
Marino González García – viola da gamba

New Music NOW op zondag 30 juni 2024

Kika Sprangers Tom Van Huisstede 3

Kika Sprangers op November Music

In deze aflevering van New Music NOW een live-registratie van jazzsaxofonist Kika Sprangers met een dertienkoppige sterrengroep op November Music 2023. 

Stormenderhand verovert saxofonist Kika Sprangers de jazzwereld. Met haar filmische totaalgeluid schildert Sprangers op een weids klankcanvas. Haar satijnzachte, subtiele saxofoongeluid geeft de verbeelding vleugels. Sprangers wil haar luisteraars diep raken met haar caleidoscopische, technicolor composities. Haar eerste liefde is vanzelfsprekend de jazz, maar ze vindt ook inspiratie bij kleurrijke toondichters als Ravel en Pärt. Sfeerrijke cinema voor de oren die de saxofonist sinds kort weet te realiseren met een ongekend droomensemble. 

Van November Music kreeg Sprangers een compositieopdracht. Omringd door de trouwe kernleden van haar eigen quintet – slagwerker Willem Romers, bassist William Barrett, toetsenist Koen Schalkwijk en zangeres Anna Serierse – stelt Sprangers een nieuw, dertienkoppige sterrengroep samen. Daarin treft de vooruitstrevende jazzliefhebber onder meer topmusici als hoornist Morris Kliphuis (Kapok), rietblazer Mete Erker (Estafest), trompettist Alistair Payne (AM.OK) en fluitist Ketija Ringa Karahona. Als speciale gast komt dit keer Nederlands avontuurlijkste harpist Remy van Kesteren mee.  

Kika Sprangers - saxofoon
Remy van Kesteren - harp
Morris Kliphuis - hoorn
Mete Erker - saxofoon
tba - trompet
Ketija Ringa Karahona - fluit
Anna Serierse - vocalen
Nina Rompa - vocalen
Līva Dumpe - vocalen
Marit van der Lei - vocalen
Koen Schalkwijk - piano
William Barret - bas
Willem Romers - drums
Maya Fridman – cello, zang
Garth Knox – viola d'amore, altviool, fiddle
Soheil Shayesteh – kamancheh, live elektronica en visuals
Jacobus Thiele – percussie

New Music NOW op zondag 23 juni 2024

Screenshot 2024 04 22 At 1352 18

Slotfeest Dag van de Componist

In deze aflevering van New Music NOW een registratie van de avond ter afsluiting van de Dag van de Componist 2023.

In een feestelijke, bomvolle foyer treedt een aantal muzikanten op die eerder in de New Music NOW Express hebben opgetreden.

Emma Roijackers en Laurens de Man spelen ‘Riffs’ van Joey Roukens

Het rietkwintet Calefax met het stuk ‘Envirez Vous’ van Jan-Peter de Graaff

Cellist Maya Fridman & pianist Marion von Tilzer spelen ‘Songs of Change’ (Von Tilzer)

Een optreden Genevieve Murphy & Andy Moor

Pianist Antonii Baryshevskyi speelt: ‘Losing door’ van Celia Swart, ‘Walden pond with passing train’ van Guus Janssen, ‘Etude Sur la pointe des pieds’ van Maxim Shalygin.

Slagwerker Konstantyn Napolov voert ‘Droplets’ uit van Christiaan Richter

De avond werd afgesloten met een optreden van Sanne Rambags

New Music NOW op zondag 16 juni 2024

Screenshot 2023 10 03 At 1445 38

New Music Now Express 2023 (2)

Op de tweede editie van de Dag van de Componist in 2023 reed de New Music Now Express van Amsterdam naar Amersfoort, Arnhem, Den Bosch, Den Haag en Utrecht. Vandaag laten we de volgende optredens in deze trein zien:

1. Sanne Rambags
Zangeres, componist en improvisator Sanne Rambags verlegt graag grenzen met haar stem om nieuwe soundscapes te verkennen. Zij speelt met eigen songs in op het voorbijtrekkende landschap en op het publiek in de trein.

2. Marion von Tilzer
De componerende pianiste Marion von Tilzer, die voor haar laatste cd ‘Into Eternity’ jubelende recensies kreeg, speelt eigen pianowerken.

3. ASKO|Schönberg + Jörgen van Rijen
Stertrombonist van het Concertgebouworkest Jörgen van Rijen speelt On the Road van Wim Henderickx: voor solotrombone en electronics. Ook speelt hij een solostuk van Martijn Padding. Met de blazers van ASKO|Schönberg presenteert hij het nieuwe stuk waarmee Meriç Artaç een hommage brengt aan Amsterdam.

4. Konstantyn Napolov
Konstantyn Napolov bespeelt een rijk arsenaal aan kleine slagwerkinstrumenten in ‘Droplets’ van Christiaan Richter. Ritmische processen uit de natuur, zoals het vallen van regendruppels, klinken in een contrapunt van verschillende ritmes. Het vereist bovenmenselijke beheersing om die complexe patronen te combineren.

New Music NOW op zondag 9 juni 2024

Calefax
Calefax, foto: Foppe Schut

New Music Now Express 2023 (1)

Op de tweede editie van de Dag van de Componist in 2023 reed de New Music Now Express van Amsterdam naar Amersfoort, Arnhem, Den Bosch, Den Haag en Utrecht. Vandaag laten we de volgende optredens in deze trein zien:

Calefax
Ensemble Calefax speelt delen uit het gloednieuwe stuk Envirez Vous! van Jan-Peter de Graaff. Geïnspireerd door dichtregels van Charles Baudelaire laat hij de 5 broodnuchtere blazers vertolken hoe dronkenschap klinkt. 

Vincent van Amsterdam + Tosca Opdam
Voor componisten is de accordeonist Vincent van Amsterdam een gedroomde vertolker, die met toewijding de meest complexe stukken speelt. Hij neemt de violiste Tosca Opdam mee de trein in voor Lente Festina van Bram Kortekaas en Tao naar Dis, waarmee Jesse Passenier een hommage brengt aan Astor Piazzolla en Nadia Boulanger. Ook solostukken van Bianca Bongers en Heather Pinkham staan op het programma.

Herz Ensemble
Kate Moore laat zich inspireren door de heilige Franciscus van Assisi. Twee lofzangen klinken in de trein tijdens het laatste traject naar Utrecht. Kate Moore speelt cello in gezelschap van saxofonist Tom Sanderman, pianist Laura Sandee, countertenor Kaspar Kröner en harpiste Beate Loonstra van het Herz Ensemble.

New Music NOW op zondag 2 juni 2024

Trio Napolov Fridman Sandee

Trio Napolov | Fridman | Sandee en Cello Octet

Op de eerste editie van de Dag van de Componist in 2022 werden de concerten in TivoliVredenburg uitgezonden via een livestream. Laten we teruggaan naar die dag en genieten van optredens van Cello Octet en Trio Napolov | Fridman | Sandee.

De acht cellisten van het Cello Octet spelen 'Two Mediterranian Dances' van de 91 jarige Theo Loevendie, een stuk van de 12 jarige Gözde Köse, 'Phoenix' van Kate Moore, 'Sort Sol' van Geerten Feller en 'The Natural History of Destruction' van Christiaan Verbeek.

Trio Napolov | Fridman | Sandee verbreedt de grenzen van het repertoire voor hun ongewone bezetting: slagwerk, cello en piano. Ze spelen muziek van Christiaan Richter, Robin de Raaff en Calliope Tsoupaki.

New Music NOW op zondag 26 mei 2024

Screenshot 2023 06 01 At 1829 27
Adam Quartet

Adam Quartet, Rembrandt & de Staalmeesters en het Amstel Quartet

Op de eerste editie van de Dag van de Componist in 2022 werden de concerten in TivoliVredenburg uitgezonden via een livestream. Laten we teruggaan naar die dag en genieten van optredens van het Adam Quartet, Rembrandt & de Staalmeesters en het Amstel Quartet.

Het Adam Quartet – nog op de Strijkkwartet Academie – bestelde bij zes jonge componisten nieuwe stukken, speelt I listen to the ocean and all I hear is you van Amarante Nat, "Adowa” Fantasy van David Azaglo en Flight UL505 van Vinthya Perinpanathan.

Pianist en componist Rembrandt Frerichs speelt met de Staalmeesters drie nieuwe werken: Sweelinck Variations voor piano en 3 strijkers, Stav voor piano en 3 strijkers, en Carrousel voor piano en 3 strijkers.

Het Amstel Quartet voert een deel van De Betoverde Vaatwasser uit, een absurdistische radiofonische mini-opera, gecomponeerd door Reza Namavar, met in de hoofdrol de bekende tenorzanger Marcel Beekman. Ook spelen ze Drop after Drop dat de Oekraïens/Nederlandse componist Maxim Shalygin schreef voor Festivals for Compassion.

New Music NOW op zondag 19 mei 2024

Dagvandecomponist Annavankooij 5325
Nieuw Amsterdams Peil

Optredens van de Dag van de Componist 2022

Met de jaarlijkse Dag van de Componist op de derde zaterdag van juni wil New Music NOW de waarde en het plezier van nieuwe muziek tonen en de componisten van die muziek huldigen.

Op de eerste editie van de Dag van de Componist in 2022 werden de concerten in TivoliVredenburg uitgezonden via een livestream. Laten we teruggaan naar die dag en genieten van optredens van Nieuw Amsterdams Peil (NAP), Wiek Hijmans en Toonzetters.

NAP, bestaande uit Gerard Bouwhuis (piano), Heleen Hulst (viool) en Mick Stirling (cello), speelt drie stukken van Louis Andriessen: 'Trepidus', 'Image De Moreau' en 'Sarabande', evenals 'Big Picture' van componiste Vanessa Lann.

Wiek Hijmans speelt elektrische gitaar en werkt aan een groots project: 150 muzikale hommages aan alle 150 psalmen, waarvan hij een demonstratie laat zien.

De Toonzetters spelen acht verschillende stukken van de componisten: Tijmen van Tol, Melle Heij, Nuno Lobo, Bram Kortekaas, Mathilde Wantenaar, Thomas van Dun, Celia Swart en Julian Schneeman.

New Music NOW op zondag 12 mei 2024

Rieteke Hoelhscher

Verschillende werken van Rieteke Hölscher

Het werk van de Nederlandse componist en pianist Rieteke Hölscher is zeer divers en kenmerkt zich door een vertellend karakter met vaak emotioneel-communicatieve, melodische lijnen. Als componist is zij altijd op zoek naar verbinding, waarbij zij vaak hedendaagse muziek met andere kunstvormen combineert.

New Adventures - opgenomen in Beauforthuis Austerlitz (25 – 01-2023

1. Compassion

Kirsti Apajalahti - violin, Rieteke Hölscher - piano

2. Tantalizing

Kirsti Apajalahti - violin, Eva Euwe - double bass

3. Two musical poems exploring the extremes of the string family

Sospirando per il mondo

José Sogorb Jover - horn

Concert 17 juni 2016 in Fentener van Vlissingenzaal - Utrecht 

Uit: Chansons d’Amour (2014), twee liederen uit de vierdelige lied-cyclus:
Lette Vos - mezzosopraan, Rieteke Hölscher - piano

The Story of the Dragonfly (2014)
Marleen de Bakker - harp

Omlijstingen - Frames (2015)
Ensemble Cross Meeting: Kirsti Apajalahti - viool, Joel Vega Salgado - hobo, Pau Marquès i Oleo - cello, Rieteke Hölscher - piano

schilderijen - Wim Janssen, videobeelden - Rieteke Hölscher
Films & editing: Patricia Werner Leanse - BubbleEyes-Nederland

Concert 14 maart 2024 - Oude Kerkje aan de dijk - Kortenhoef

Curtevenne (2024)
Noé Inui - viool, Vassilis Varvaresos - piano

New Music NOW op zondag 5 mei 2024

Calefax Sarah Wijzenbeek

Calefax

Joël Bons, Jan-Peter de Graaff en Carola Bauckholt schreven werk voor het Nederlandse rietkwintet Calefax.

Het in 1985 opgerichte Calefax, bestaande uit hobo, klarinet, basklarinet, saxofoon en fagot, heeft altijd een voorliefde voor eigentijdse muziek gehad en in de loop van hun bestaan verschillende componisten opdrachten verleend.  

De jonge Nederlandse componist Jan-Peter de Graaff schrijft voor het eerst een werk voor de kleurrijke bezetting van Calefax genaamd Enivrez-vous. Zijn collega Joël Bons laat de veelzijdigheid van het kwintet aan het woord in zijn Six Scenes dat voor het eerst als volledige cyclus klinkt. Op pijl – een korte introductie – volgt domino, waarin fagot en basklarinet tikkertje spelen; little screw is een verknipte blues die evolueert van zwoel naar uitgelaten; na de koddige kermis van carousel brengt flow diepte en rust; aangevuurd door de fagot jutten de musici elkaar met snelle riffs op in het slotdeel paykan.

Daarnaast speelt Calefax Red van de jonge Californische componiste Nina Shekhar. Zij won twee jaar geleden de jaarlijkse Calefax Composers Competition. Calefax speelt ook een klassieker uit hun repertoire, het luisterrijke werk Zugvögel van de Duitse componiste Carola Bauckholt. Een ware toondichter die een geheel eigen klanktaal bezigt. 

Programma
Joël Bons - Six Scenes
Jan-Peter de Graaff - Enivrez-vous!
Carola Bauckholt - Zügvogel
Nina Shekhar - Red

Calefax
Oliver Boekhoorn - hobo
Bart de Kater - klarinet
Raaf Hekkema - saxofoon
Jelte Althuis - basklarinet
Alban Wesly - fagot

New Music NOW op zondag 28 april 2024

Rob Zuidam Karoly Effenberger

Hannes Minnaar speelt 5 nocturnes van Rob Zuidam

De liefde voor de allermooiste pianomuziek zit heel diep bij Hannes Minnaar. De Nederlandse klassieke pianist is in recordtijd doorgestoten naar de nationale en internationale top. In 2019 debuteerde Minnaar al in de prestigieuze concertserie Meesterpianisten in het Amsterdamse Concertgebouw. Minnaar reikt ver met zijn repertoirekeuze: van Bach tot Beethoven, en van Rachmaninov tot Ravel. In 2012 won Minnaar al een Edison met zijn debuutalbum en vier jaar later ontving hij de Nederlandse Muziekprijs. Vorig jaar bracht hij een bejubelde cd met Bachs Goldbergvariaties uit.

Minnaar maakt ook steeds meer welkome uitstapjes naar eigentijds repertoire. Speciaal voor Hannes Minnaar componeerde Rob Zuidam een reeks van vijf Nocturnes. Bezonken pianowerken waarin de nacht op intense wijze bezongen wordt. Muziek vol verbeeldingskracht en stille dramatiek. Pianist en componist leerden elkaar kennen toen Minnaar het Tanglewood Concerto van Zuidam vertolkte in 2016 tijdens de NTR Zaterdagmatinee in Amsterdam. Een vervolg bleef gelukkig niet lang uit. Naast Zuidams pianocyclus, vertolkt Minnaar ook een toepasselijk werk van favoriet Maurice Ravel, Gaspard de la Nuit. Eén van zijn lastigste pianopartituren überhaupt waarin Ravel op meesterlijke wijze speelt met grillige klankschilderingen en virtuoze, onstuimige vergezichten. 

Programma

Rob Zuidam - Nocturnes*
Maurice Ravel - Gaspard de la Nuit

*Compositieopdracht November Music en Muziekgebouw aan ‘t IJ

New Music NOW op zondag 21 april 2024

Schermafbeelding 2022 09 11 Om 1909 56
Kyai Fatahillah

Black Pencil & Kyai Fatahillah

Op November Music is ‘Topeng Masquerade’ van Black Pencil & Kyai Fatahillah uitgevoerd door Black Pencil en Kyai Fatahillah.

Black Pencil is een ensemble dat opvalt door de bijzondere bezetting van blokfluit, panfluit, altviool, accordeon en slagwerk. Samen met Kyai Fatahillah voeren ze de concertvoorstelling Topeng Masquerade uit waarbij alles draait om de zogenaamde topeng (‘masker’), een traditionele Indonesische dansvorm waarin mythen en legenden worden uitgebeeld.

Het ceremoniële karakter van de Indonesische cultuur en de topeng-maskers blijken een rijke inspiratiebron voor nieuwsgierige componisten die maar wat graag de grenzen opzoeken. Ze worden afgewisseld met Topeng traditionals, waarbij de musici met respect en fantasie nieuwe technieken inzetten.

Roderik de Man, geboren in Indonesië, is zeer vertrouwd met het klankidioom en schreef al eerder voor Black Pencil en componist /artistiek leider Iwan Gunawan zoekt steeds naar nieuwe speeltechnieken en compositiemethodes voor de gamelan, onder meer door gebruikmaking van elektronica.

Programma

Roderik de Man (1941): Buffoni (2013) | Black Pencil
Interlude I: Topeng Traditional | Kyai Fatahillah & Black Pencil
Iwan Gunawan (1974): Meeting in the Kitchen (2022) *| Kyai Fatahillah & Black Pencil
Interlude II: Topeng Traditional | Kyai Fatahillah & Black Pencil
Nursalim Yadi Anugerah (1991): Hogespanning (2022)* | Black Pencil
Iwan Gunawan (1974): Minutes (2022)* | Kyai Fatahillah & Black Pencil
Interlude III: Topeng Traditional | Kyai Fatahillah
Roderik de Man (1941): Topeng (2022)* | Kyai Fatahillah & Black Pencil
Bok Bang: Topeng Traditional | Kyai Fatahillah & Black Pencil

 Black Pencil

Jorge Isaac - blokfluit
Matthijs Koene - panfluit
Esra Pehlivanli - altviool
Marko Kassl - accordeon
Enric Montfort - percussie

New Music NOW op zondag 14 april 2024

Keep An Eye

Keep an Eye the reords

Liveregistratie van de drie winnaars van Keep an Eye the Records 2023 in TivoliVredenburg: Dutch Mountain Tribe. Ronny deCarlo en het Federico Calcagno Octet.

1. De Dutch Mountain Tribe is een zevenkoppig collectief, afkomstig uit Nederland, Italië, Turkije, Spanje en de VS, geleid door houtblazer en componist Koen Boeijnga. Met een breed instrumentarium, eigenzinnige melodieën, bedwelmende ritmes en vurige improvisaties neemt de groep je mee op een reis naar een andere state-of-mind. 

Koen Boeijinga (alt- en sopraansaxofoon, blaasinstrumenten),
Giuseppe Doronzo (baritonsaxofoon, basklarinet, blaasinstrumenten)
Lucas Kloosterboer (trombone, percussie, gitaar)
Mees Siderius (drums, percussie)
Esat Ekincioglu (contrabas)
Pau Sola Masafrets (cello)
Mary Oliver (altviool, hardangerviool) 

2. Ronny deCarlo is de band van de Colombiaans-Nederlandse gitarist Roenik Roa Espinosa. In zijn composities mengt hij funk, gospel, jazz en R&B met samples, electronica en loops. Zijn voorliefde voor filmmuziek, met name die van spaghettiwesterns, hoor je terug op dit nieuwe album.

Roenik Roa Espinosa – (gitaar)
Matthijs Geerts (toetsen & synths)
Misha Voeykov (basgitaar)
Noah Bouwman (drums & SPD)

3. De Italiaanse klarinettist en componist Federico Calcagno keert met zijn album Mundus Inversus de wereld om en maakt mogelijk wat onmogelijk lijkt. Zijn hedendaagse composities variëren van zacht tot krachtig en creëren harmonie tussen tegenstrijdige elementen. Zijn octet, gevormd door internationale jonge muziekpioniers, krijgt veel ruimte voor improvisatie. 

Federico Calcagno (klarinet, basklarinet, composities)
José Soares (altsaxofoon)
Nabou Claerhout (trombone)
Adrian Moncada (piano)
Aleksander Sever (vibrafoon)
Pau Sola Masafrets (cello)
Pedro Ivo Ferreira (contrabas)
Nick Thessalonikefs (drums)

New Music NOW op zondag 7 april 2024

Lilian Vieira En Millennium Jazz Orchestra Fotograaf Hardy Klink Kopie

Bleeding Amazonia

Dirigent, componist en arrangeur Joan Reinders heeft een achtdelige suite geschreven waarin verschillende aspecten van Brazilië belicht worden: poëzie, muziek en natuur. Een selectie gedichten van de Braziliaanse dichter en milieuactivist Thiago de Mello en een nieuw gedicht van zangeres Lílian Vieira worden op muziek gezet met het verlies van het Amazone-regenwoud als centraal thema. Een milieuramp van ongekende omvang, die de hele wereld treft. Voor deze suite is het Millennium Jazz Orchestra een samenwerking aangegaan met de Braziliaanse zangeres Lílian Vieira (1966). De afgelopen jaren heeft zij zich ontwikkeld tot de belangrijkste vertegenwoordiger van de Braziliaanse muziek in Nederland. Joan Reinders: “Ik hou van haar timbre. Ze kan spannend zingen, majestueus en uitbundig. Daarnaast heeft ze een charismatische podiumpersoonlijkheid. Braziliaanse muziek is haar roots.”

Joan Reinders - dirigent, componist
Lílian Vieira -  zang
Millennium Jazzorkest

Riet
Gerlo Hesselink (leiding) - alt- en sopraansaxofoon, fluit, altfluit
Rob Sijben - alt- en sopraansaxofoon, fluit
Joao Driessen - tenor- en sopraansaxofoon, fluit, klarinet
Lucas Santana - tenor- en sopraansaxofoon, fluit, klarinet
Job Helmers - baritonsaxofoon, basklarinet 

Trompetten en bugels
Bas Konings (leiding)
Suzan Veneman
Peter van Soest
Herman Nijkamp
Florian Sperzel 

Trombones
Gregor Sperzel (leiding)
Simon Pugsley
Jan Peter van der Hoeve
Lars de Bie - bas trombone 

Ritmesectie
Dirk Balthaus - piano
Bart Tarenskeen - bas
Felix Schlarmann - slagwek drumt
Vincent Spitters - percussie

New Music NOW op zondag 31 maart 2024

Mjo Water Facebook 851x315 Zonder

Water

Het Millennium Jazz Orchestra is een jazz orkest dat bestaat uit professionele Nederlandse, Duitse en Engelse musici. Het 18-koppige MJO werd opgericht in 1985 en staat vanaf het begin onder leiding van de energieke dirigent, componist en arrangeur Joan Reinders. Meer dan 35 jaar werkt het orkest, naast de vaste bezetting, met vooraanstaande gastsolisten. Het orkest bracht inmiddels maar liefst een tiental cd’s uit, die konden rekenen op bijzonder enthousiaste reacties en recensies.

Het thema van dit eerste deel is water en de stukken hebben titels als Waterkringloop Suite, Rivieren, Neerslag, Verdamping , Condensatie, Infiltratie.

Composities en muzikale leiding - Joan Reinders
Solisten - Pianoduo Martijn & Stefan Blaak
Orkest - The Millennium Jazz Orchestra

Gastsprekers (video)
Peter Kuipers Munneke (meteoroloog)
Li An Phoa (ecoloog)
Peter Glas (deltacommissaris)

New Music NOW op zondag 24 maart 2024

Jip

Kamerkoor JIP

Het Utrechtse Kamerkoor JIP bestaat uit jonge, getalenteerde zangers die in hun vrije tijd graag op hoog niveau muziek maken onder de artistieke leiding van de broers Jonathan en Imre Ploeg. Met bijzondere thematische en actuele programmering neemt Kamerkoor JIP een geheel eigen plek in het landschap van amateurkoren in. De projecten van JIP sluiten aan bij dat wat in de samenleving leeft en werpen hier een nieuw licht op. Als koor dat midden in de maatschappij staat, zoekt JIP de grenzen van de koordiscipline op door gedurfde samenwerkingen aan te gaan en bewust en gericht nieuwe publieksgroepen op te zoeken. Het repertoire van JIP bestaat meestal uit hedendaagse componisten en muziek uit de 20e eeuw. Klassieke- en traditionele koormuziek, met de nadruk op muziek die in de canon van de koormuziek weinig aandacht krijgt. Het koor promoot online- en offline in Nederland onbekende koormuziek, veelal uit Midden- en Oost-Europa en het Midden-Oosten. Daarbij zet JIP zich al tien jaar in voor nieuwe muziek in de Nederlandse korenwereld door met grote regelmaat compositieopdrachten aan jong- en oud talent te verstrekken.

Programma
Gewone plataan nr. 9406
- Imre Ploeg
Binsey Poplars
- Kate Honey
J'ai presque peur, en verite
- Imre Ploeg
In golvend verlangen
- Max Knigge
Ballad of the Londoner
- Diederik ten Böhmer
Drifting afloat
- Vera Woerdeman
Berceuse Nr. 2
- Lucas Wiegerink
Zo meen ik dat ook jij bent
- Joost Kleppe
Werk zonder titel
- Tony Overwater
Der Schwan
- Diederik van der Laag
Requiem de la Luz deel 4- El antifaz del antisol
- Diederik ten Böhmer
Requiem de la Luz deel 3- El sueno de Polifemo
- Bjarni Gudmundsson
Requiem de la Luz deel 2- La última luna del primer sol
- Imre Ploeg
Requiem de la Luz deel 1- El único verso - Universo
- Jonathan Ploeg

New Music NOW op zondag 17 maart 2024

Rima Khcheich

Cappella Amsterdam, Rima Khcheich en Amira Medunjanin

De hele wereld komt samen in de Middellandse zeegebied: van Arabische muziek tot balkanklanken, invloeden uit het Midden-Oosten en Europese jazz. De onverdroten zeeschuimers van Cappella Amsterdam richten hun muzikale kompas tijdens het concertprogramma al-Bahr Mare Nostrum op vocale klankkunsten uit de regio van de Middellandse Zee.

De Libanese zangeres Rima Khcheich weet als geen ander de klankwerelden van het Midden-Oosten en jazzmuziek te overbruggen. Ze staat bekend om haar intense interpretaties van klassieke Arabische muwashahat (een middeleeuwse Moors/Arabische liedvorm) en oude Byzantijnse liederen. Zangeres Amira Medunjanin laat horen hoe je de sevdalinka vertolkt, de oorspronkelijke, met emoties overladen volksmuziek uit Bosnië-Herzegovina.

Speciaal voor deze gelegenheid schreef de Iraans-Nederlandse componiste Aftab Darvishi nieuw werk. Van de Nederlandse componist Gerard Beljon klinkt een reprise van zijn Planctus Cygni. Deze twee werken worden ingebed in traditionele (koor)werken uit de hele regio van de Middellandse Zee. Voor dit speciale koorproject is er een keur aan instrumentalisten uitgenodigd die Cappella Amsterdam wegwijs maken door het exotische repertoire. Aan het roer staat dirigent Leonard Evers. 

Op het programma staan

Aftab Darvishi - HamZad (My Fellow)
Gerard Beljon - Planctus Cygni
Anoniem - selectie uit Cantigas de Santa Marina van Alfonso X el Sabio 

Uitvoerenden zijn:

Cappella Amsterdam o.l.v. Leonard Evers
Amira Medunjanin - zang
Rima Khcheich - zang
Ahmed El Maai - ud, kanun en zang
Sabra El Bahri-Khatri - zang
Laura Rodrigues Lopes - zang
Anass Habib - zang
Raphaela Danksagmüller - duduk, fujara
Beate Loonstra - harp
Misagh Joolaee - kamancheh
Modar Salama - percussie

New Music NOW op zondag 10 maart 2024

Kamerkoor Next

Kamerkoor NEXT

Kamerkoor NEXT werd in 2015 opgericht door oud-leden van de Utrechtse Studenten Cantorij. Samen met dirigent Fokko Oldenhuis startten zij een kamerkoor voor zangers die de studentenkoren ontgroeid zijn. ​Het koor bestaat uit circa 32 jonge, ambitieuze zangers tussen de 25 en 45 jaar. Wekelijks repeteren we aan uitdagende programma’s met uiteenlopende klassieke koormuziek. Ze werken graag samen met professionele musici en hedendaagse componisten, maar ook andere kunstbeoefenaars, zoals dansers en schrijvers. ​

Programma:
Gerard Beljon - Te Deum Min al acmaaq  
Ton de Leeuw - Silence (Cinq Hymnes)  
Lowell Dykstra - La Guitarra
Philip Glass - Three Songs for Chorus a cappella  
Jacob Obrecht - Salve Regina  
Diederik van der Laag - Midsummer Night
Rijndert van Woudenberg - You cannot travel within and stand still without

New Music NOW op zondag 3 maart 2024

Celia Swart

Vier werken van Celia Swart

In deze uitzending van New Music NOW vier werken van de Nederlandse componist Celia Swart: ‘Our patio’, ‘Oneness’, ‘Who’s there?’ en ‘Reflections’ uitgevoerd door Ensemble RESONANCES XXI, Concertgebouworkest, XTRO en violist Pieter van Loenen.

Our Patio is gewijd aan de patio van het Collège Néerlandais-gebouw in Parijs, ontworpen door de Nederlandse architect Willem Marinus Dudok. Het werk, geschreven voor fluitensemble Resonances XXI, vertelt het verhaal van twee mensen die verliefd worden. Ze zijn gemagnetiseerd naar de pulserende, geladen ruimte die ertussen bestaat. De patio vormt een metafoor voor dit kloppend hart. De geliefden draaien er omheen, tegenover elkaar vanaf weerszijden van de patio. Tijdens het stuk convergeren ze geleidelijk naar het centrum en uiteindelijk betreden ze het hart van het gebouw voor een diepe omhelzing. In de patio worden ze één.

De muziek bevat twee elementen die deze metafoor vertalen: het stuk heeft twee vrijwel gelijksoortige melodielijnen die symbolisch zijn voor de twee personen. Ze spelen altijd dezelfde toonhoogtes, maar verschillen qua textuur. De melodielijn lost in het stuk verder op in de vlakkere texturen van de fluiten, die vanaf het begin te horen zijn. De aanzwellende flatterzunge klusters geven uitdrukking aan het kloppend hart in de patio. Tijdens het stuk worden deze golven rijker, naarmate je iemand langer leert kennen, hoe rijker, gedetailleerder en dieper de relatie wordt. Het kloppende hart zal soms anders klinken: soms flatterzunge, soms zwaar vibrato in verschillende ritmes. Dit laat de rijkdom van het hart zien, door vanuit verschillende perspectieven naar de patio te kijken, kunnen we steeds meer gaan liefhebben." Celia Swart

Ook te zien en te beluisteren zijn

Reflections met het Concertgebouworkest en Remy van Kesteren (solo harp)

Oneness met violist Pieter van Loenen

Who's There? met XTRO

New Music NOW op zondag 25 februari 2024

Sara Zamboni Music Artist Profile (Yt).Png

Sara Zamboni

De uitzending van New Music NOW staat deze zondag volledig in het teken van componist Sara Zamboni en bestaat uit twee delen.

Deel 1
Een fragment uit het Académie Voix Nouvelles-concert, opgenomen door Radio France Musique op 10 september als onderdeel van het Royaumont Festival 2023, Asnières-sur-Oise, Frankrijk.

Cosmic Magnet
(2023) van Sara Zamboni voor sopraan, fluit/piccolo, klarinet, viool, cello en piano.

Cosmic Magnet is een soort ritueel waarbij een zangeres/heks drie nachtelijke spreuken probeert uit te spreken, maar elke keer wordt ze onderbroken door de roep van de Cosmic Magnet (instrumentaal), die kan worden geïnterpreteerd als ‘het lot’, ‘de krachten van de natuur”, “God”…

1. Eerste nachtspreuk: lijnen / schaduwen
2. Eerste oproep
3. Tweede nachtspreuk: voor degenen die mij te schande hebben gemaakt
4. Tweede oproep
5. Derde nachtspreuk: genereer enkele dromen (slaapliedje)
6. Derde oproep: Processie

Uitvoerenden:

Johanna Vargas (Colombia), sopraan, artist in residence in Royaumont (2021-2024)
Ensemble Court-circuit (Frankrijk)
Jean Deroyer, dirigent
Anne Cartel, fluit/piccolo
Youjin Jung, klarinet
Jean-Marie Cottet, piano
Alexandra Greffin-Klein, viool
Frédéric Baldassare, cello 

Deel 2

Trio for violin, cello and piano een driedelig stuk van Sara Zamboni met in elk deel de spotlights op een van de drie instrumenten.  

Uitvoerenden

Loes Dooren, viool
Berber Heerema, cello
Rutger Jansen, piano

Een co-productie van VPRO Vrije Geluiden en New Music NOW

New Music NOW op zondag 18 februari 2024

Philine Coops

Philline Coops speelt werken van Annette Kruisbrink

In deze uitzending van New Music NOW een pianoconcert van Philline Coops met werken van Annette Kruisbrink en Toon Hagen. Opgenomen in de Doopsgezinde Kerk Zwolle op 26-11-2022. 

1. Le Fou du Roi (1986) van Annette Kruisbrink is opgedragen aan haar tante Cecile van Pampus-Roolaart.
2. 60+ (1988/2022) van Annette Kruisbrink is opgedragen aan Philine Coops. Een minimalistische compositie, oorspronkelijk gecomponeerd voor sologitaar in 1988. Het arrangement voor piano ontstond in 2022. De compositie bestaat uit 60 motieven en een coda. Elk motief kan ad libitum worden herhaald en gaat zonder onderbreking door naar het volgende.
3. 11 Ostinatonic Studies (2014) van Annette Kruisbrink is opgedragen aan haar broer Arno Kruisbrink. De titel is een samentrekking van twee woorden: ostinato en atonic, de belangrijkste elementen van het stuk. Alle studies hebben vrije dynamiek en vrij pedaalgebruik. 
4. Rolandslied (1992) van Annette Kruisbrink is gecomponeerd op een Roland KR-55 digitaal toetsenbord en ging op 12 augustus 1993 in première door de Nederlandse componist Tera de Marez Oyens in de Fairbanks Concert Hall van de Universiteit van Alaska.
5. Going On III is gecomponeerd door Toon Hagen

Annette Kruisbrink
De Nederlandse gitarist en componist Annette Kruisbrink heeft ruim 400 werken gecomponeerd. Haar composities zijn wereldwijd gepubliceerd. Ze ontving talloze prijzen op prestigieuze compositiewedstrijden. Kruisbrink geeft gitaar- en compositieseminars over de hele wereld en is vaak jurylid bij internationale gitaar- en compositieconcoursen. Ze treedt op als solist en speelt in diverse ensembles.

Pianowerken
Van haar achtste tot twaalfde jaar nam Annette pianolessen en begon korte stukken voor piano te componeren. Naast composities voor piano solo en voor piano vierhandig schreef zij ook diverse kamermuziekwerken met een belangrijke rol voor piano.

Philine Coops
Philine Coops treedt regelmatig op tijdens kamermuziekrecitals en draagt ze bij aan de wereld van de hedendaagse klassieke muziek door werken van Nederlandse componisten als Simeon ten Holt, Toon Hagen en Annette Kruisbrink uit te voeren. Daarnaast is Philine een ervaren begeleider van koren, solisten en muziekstudenten.

New Music NOW op zondag 11 februari 2024

Jo Goes Hunting Orchestra

Jo Goes Hunting Orchestra

New Music NOW presenteert toptalenten uit de Nederlandse Jazz, in deze aflevering een opname die gemaakt is van het Jo Goes Hunting Orchestra tijdens RAUW 2021.  

Puristen zullen genieten van de overvloed aan muzikale ideeën die Hueting met elkaar weet te verweven. Om nog maar te zwijgen van die synths, de analoge opnametechnieken of de hoorbare invloeden van acts als Animal Collective, Balthazar en Thundercat. Met Hueting neem je niet de eerste afslag rechts, maar de eerste drie afslagen links. Met zakken vol bravoure en emotie komt hij tot een opmerkelijk eigenzinnig en uniek geluid. In samenwerking met Jazz International Rotterdam en speciaal voor RAUW transformeert Jo Goes Hunting tot een XL jazz ensemble met maar liefst elf musici. Klinkt veelbelovend. Spektakel en verrassing gegarandeerd, ook voor Hueting!

Jimmi Hueting - drums
Daniel Eskens - bas
Thierry Castel - synths
Jelle Roozenburg - gitaar
Sjoerd Krul - gitaar
Louk Boudesteijn - trombone
Romain Bly - trompet, hoorn
Nicolo Ricci - tenorsaxofoon
Jesse Schilderink - baritonsaxofoon
Carmen van Mulier - zang, percussie
Sophia de Geus - zang, percussie

New Music NOW op zondag 4 februari 2024

Teissemeyquintet

Vier inJazz-sessies uit 2021

Teis Semey Kwintet

Het Teis Semey Quintet herinterpreteert hedendaagse jazz als een geaarde, lijfelijke en levende ervaring. Teis omschrijft zijn muziek als 'het vertegenwoordigen van de New Nordic in synergie met gitaar gevoede hedendaagse indie-jazz'. 

Teis Semey – guitar
Alistair Payne – trumpet
José Soares – alto saxophone
Jort Terwijn – double bass
Sun-Mi Hong – drums

Doppler Trio
Op hun website omschrijft Doppler Trio hun muziek als 'atmosferische, verhalende improvisaties, gecombineerd met moderne ritmische songs'. Verwacht het onverwachte met Doppler Trio!

Daniël van der Duim – piano
Floris-Jan van den Berg – double bass
Hendrik Eichler – drums

 NAUSYQA
Deze band bestaat uit zes muzikanten uit Portugal, Spanje, Italië en Nederland die de wens delen om een muzikale ruimte te hebben waar ze op hun eigen manier kunnen verkennen en creëren.

Antonio Moreno – trumpet, synths
Antonio Todisco – electric guitar
Jelle Willems – piano
Miguel Valente – sax
Pedro Nobre – drums
Richard Nacinelli – electric bass

Prashant Samlal Kwartet
Het Prashant Samlal Quartet, door hun leider omschreven als een avant-garde jazz kwartet, weerspiegelt een mix van muzikale stijlen, die niet alleen de moderne jazz grootheden, maar ook rock en klassieke muziek omvat.

Prashant Samlal – guitar
Roel Hazendonk – piano
Freek Mulder – bass
Mees Siderius – drums

New Music NOW op zondag 28 januari 2024

Mehmet Polat Injazz 2021

Sanem Kalfa, George Dumitriu, Joachim Badenhorst, Mehmet Polat Quintet en Sjoerd van Eijck’s OAK

New Music NOW presenteert toptalenten uit de Nederlandse Jazz i.s.m. inJazz. In deze aflevering drie concerten uit 2021 zijn opgenomen in TivoliVredenburg. 

Sanem Kalfa, George Dumitriu, Joachim Badenhorst
De muziek van dit trio is een intense verkenning van traditionele liederen uit de geografische regio van de Zwarte Zee, met oude Ottomaanse melodieën in een originele hedendaagse taal, met frisse nuances van elektronica.

Mehmet Polat Kwintet
Mehmet Polat heeft zichzelf gevestigd als een meester van de oud, een snaarinstrument met korte hals uit het Midden-Oosten. Het lijkt op de luit, maar Mehmet heeft het bereik van het instrument uitgebreid met twee extra bassnaren.

Sjoerd van Eijck’s OAK
Met zijn ensemble OAK treedt Sjoerd op de voorgrond als componist en bandleider. Hun geluid bevat invloeden van vrije improvisatie, klassieke muziek (Bach tot Ravel), minimalisme en Scandinavische melodieuze jazz.

New Music NOW op zondag 21 januari 2024

Lucassantana5tet

inJazz sessie opgenomen in 2021

New Music NOW presenteert toptalenten uit de Nederlandse Jazz i.s.m. inJazz.

Tijn Wybenga & AM.OK
Componist en regisseur Tijn Wybenga is geen onbekende van inJazz. De muziek van AM.OK ontstaat door het samplen van vrije improvisaties door de AM.OK leden en de Nederlandse jazz grootheden Joris Roelofs, Reinier Baas en Ben van Gelder. Razende solo's van de blazers, een monsterlijke ritmesectie die geen genade kent en een strijkkwartet dat klinkt als vier banjo's, vier harpen of vier spechten. Tijn: "Door de pandemie had ik meer mogelijkheden om samen te werken met de AM.OK-leden, door ze nieuwe geluiden over hun eigen gesamplede beats te laten leggen."

Sam Newbould Kwintet
Een gemeenschappelijke interesse in cutting edge muziek bracht dit kwintet samen, en Sam zelf noemt invloeden als Radiohead, Charles Mingus, Wayne Shorter, Engelse folk, en 20e eeuwse klassieke muziek.

Lucas Santana 5tet
De muziek van Lucas Santana heeft die energieke hardbop vibe, maar zijn Braziliaanse roots schijnen op vele vlakken door. Zijn 5tet is meer dan klaar om de podia van zalen en festivals in Nederland en daarbuiten in vuur en vlam te zetten.

Aviv Noam Kwartet
Spreek met de winnaar van de Dutch Jazz Competition 2020, Aviv Noam Quartet over hun composities en de kans is groot dat ze termen als humor, intimiteit en georganiseerde chaos naar voren brengen.

New Music NOW op zondag 14 januari 2024

Kruidkoek Op Injazz 2021

Alexander, Juanfer Marrero Groep, Idema/Serierse Kwartet, Kruidkoek op inJazz

New Music NOW presenteert toptalenten uit de Nederlandse Jazz i.s.m. inJazz. In deze aflevering drie concerten die in 2021 zijn opgenomen in LantarenVenster in Rotterdam.

Alexander
Pianist, componist en producer Alexander van Popta debuteerde in 2020 onder zijn eigen naam. Op zijn album ‘Methods To Madness’ is duidelijk de invloed van jazz en het improvisatorische karakter te horen.

Juanfer Marrero Groep
Van Zuid-Spanje tot de straten van Rotterdam, Juanfer Marrero Group mengt postrock met impro en eigenlijk alles wat op hun pad komt.

Idema/Serierse Kwartet
In dit kwartet zoeken gitarist Gijs Idema en zangeres Anna Serierse naar nieuwe manieren om gitaar en stem samen te gebruiken. Vanuit een meer klankmatige invalshoek streven ze naar een unieke mix tussen de twee instrumenten.

Kruidkoek
Het klinkt als... Ploctones? Zappa? Tarantino? Een of andere duistere jaren 70 fusion band? Nirvana als ze naar de jazzschool waren geweest? Dat is wat je krijgt als je de vier jongens van Kruidkoek vraagt naar hun muziek.

New Music NOW op zondag 7 januari 2024

Bosch Requiem 2023 Liggend 1024x754

Afscheid van het leven en de laatste woorden die je nog wil fluisteren naar je geliefden en naasten. In april 2022 overleed componist, tekstdichter en zanger Jan Rot op 64-jarige leeftijd. Een zeer begenadigd allround kunstenaar met een groot hart voor muziek. Naast zijn talloze albums onder eigen naam, geniet Jan Rot ook grote bekendheid door zijn rake hertalingen. Zo wierp hij zijn licht onder meer op Schubert-en Mahler-liederen, Bachs Matthäus Passion en Ein deutsches Requiem van Brahms.

Zoals ieder jaar klinkt rond Allerheiligen een nieuw Bosch Requiem tijdens November Music gecomponeerd door een Nederlandse componist. Dit jaar schrijft Aart Strootman een intens requiem op tekst van Jan Rot. Vlak voor zijn dood richtte Rot zich nog eenmaal tot de wereld in een aangrijpend libretto. Zijn poëtische, hoopvolle tekst kreeg de titel Laatste Woorden mee. Toen Jan Rot het libretto aan Aart Strootman toezond, schreef hij over zijn tekst als ‘de stem van iemand als nagelaten boodschap’.

Strootman componeert een troostrijk requiem voor acht cello’s, vier slagwerkers, twee zangers en twee (bas)gitaren, waarbij hij zich laat inspireren door de ongrijpbare ritmiek van kerkklokken en de opzet van Brahms Ein deutsches Requiem. Gitarist/componist Aart Strootman (1987) waagt zich voortdurend op het kruispunt van vele muziekgenres. Van popmuziek en minimal, tot eigentijds gecomponeerd en avant-garde jazz. Strootman won eerder de Gaudeamus Muziekprijs en de Matthijs Vermeulenprijs en is al jaren vaste gast op November Music.