New Music NOW Files honoreert 26 compositie aanvragen
New Music NOW Files
Stichting Dutch Composers NOW maakt bekend voor haar compositieregeling New Music NOW Files maar liefst 26 aanvragen te kunnen honoreren. Een onafhankelijke vakjury heeft bepaald welke van de 72 ingediende projectplannen konden worden toegekend. De regeling, waarbij componisten de mogelijkheid kregen een maximumbedrag van 13.750 euro aan te vragen voor het maken van een kleinschalige nieuwe compositie en de audiovisuele productie daarvan, kwam tot stand dankzij de nieuwemuziekmaken.nl regeling van Buma Cultuur, het steunpakket van het ministerie van OCW, en aanvullende steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Een totaalbudget van 300.000 euro is beschikbaar gesteld voor compositieopdrachten in de hedendaagse gecomponeerde muziek. Vanwege het hoge aantal aanvragen – de regeling is bijna drie keer overvraagd – heeft Dutch Composers NOW extra middelen aangevraagd bij het Prins Bernhard Cultuurfonds, dat nog eens 50.000 euro bijgedragen heeft.
Een externe vakjury, bestaande uit Caroline Bakker (Dag In De Branding), Tamar Brüggemann (Wonderfeel), Shane Burmania (Muziekgebouw aan ’t IJ, Korzo), Martijn Buser (Gaudeamus) & Bert Palinckx (November Music), beoordeelde de ingediende projectplannen, waarbij werd gekeken naar creativiteit van de beoogde audiovisuele productie, artistieke kwaliteit, productionele haalbaarheid, kansrijkheid wat betreft distributie en exploitatiemogelijkheden in de vrije sector en/of in de gesubsidieerde sector & diversiteit en evenwicht in opdrachten. Hoewel een hoog aantal aanvragen kon worden toegekend, zijn er echter veel meer goede aanvragen gedaan dan er nu gehonoreerd kunnen worden.
Het eindresultaat van de gehonoreerde aanvragen zal worden gepubliceerd op het dedicated en composer-driven platform New Music NOW. Door samenwerking met een netwerk aan toegewijde ensembles, podia, festivals in de nieuwe muziek, wordt publieke uitvoering en verdere verspreiding van het werk in binnen- en buitenland gestimuleerd, zowel live als online. Door het financieren van het maken van nieuwe composities en de audiovisuele productie daarvan, wordt een goede basis gelegd voor verdere live en online exploitatie van het nieuwe werk. De regeling beoogt steun te bieden aan componisten die door de covid-19 crisis inkomensverlies hebben geleden, om hen de mogelijkheid te bieden om fair pay hun werk te kunnen verrichten tijdens de crisis en de nasleep daarvan.
De volgende projecten zijn door de externe vakjury gehonoreerd:
Claudio F. Baroni - Memories of the future
I am applying to compose a 10-minutes piece for a trio with electronics and pre-recorded tape. This piece is inspired by experiences of the pandemic and based on a text by journalist Geraldine Schwarz, which will be heard in the spoken recording which is part of the music. Combining registration of the performers in a studio and imagery inspired by the text, Sebastian Diaz Morales will make a video clip.
Corrie van Binsbergen - The Room of the Minotaur
The room of the Minotaur is een audiovisuele productie, met beeld van Martijn Grootendorst, en de proloog van de opera Falling is like Flying. Manon Uphoff en Corrie van Binsbergen hebben al langer de wens een opera maken van Uphoff’s in 2019 verschenen boek Vallen is als vliegen. Schrijver en componist zien het creëren van deze audiovisuele productie als een eerste stap naar de opera die ze in de toekomst hopen te realiseren. De clip moet prikkelen en nieuwsgierig maken naar meer, maar ook an sich, los van een eventueel vervolg, grote zeggingskracht hebben.
Tekst: Manon Uphoff
Musici:
Björk Nielsdottir - sopraan
David Kweksilber - basklarinet
Perforator:
Akim Moiseenkov - elektronische manipulatie
Marlies van Gangelen - hobo, althobo en elektronica
Prisma Strijktrio:
Janneke van Prooijen - viool
Elisabeth Smalt - altviool
Michiel Weidner - cello
Merijn Bisschops - Displacement
Componist Merijn Bisschops maakte een tweeluik van voor piano, soundtrack en video voor pianiste Saskia Lankhoorn. Het uitgangspunt van Displacement is een principe uit de psychologie waarbij een emotie wordt “verplaats” naar een andere persoon of een object. In ieder deel wordt de muziek die wordt gespeelt op de piano verplaatst naar een vervormde schaduw wereld in de vorm van een soundtrack.
Displacement 1 is oorspronkelijk gemaakt voor de bijzondere vorm en akoestiek van het Ei, een infinity space in de Hilvaria Studio’s in Hilvarenbeek. Het geraamte van de muziek is opgebouwd uit strak herhalende tonen die over elkaar schuiven; het ene moment actief en weids, dan weer terughoudend of beklemmend. De verklankte en abstract verbeelde ruimte oefent een zuigende werking uit op het pianospel. De pianist lijkt zich tegen die kracht te verzetten; alsof in ieder deel de verhoudingen tussen het onderbewustzijn en de omgeving opnieuw worden bepaald. In Displacement 2 krijgt het pianospel een extra laag in de soundtrack waarin deze klinkt als een wankel afspelende grammofoonplaat. De muziek van dit deel is helemaal opgebouwd rond één noot die door het hele stuk aanwezig is; soms vloeiend van ritme, dan weer rechttoe rechtaan, soms duidelijk aanwezig en dan weer gemaskeerd door ander notenmateriaal.
"Melancholische microtonale pianomuziek, die geankerd is in de tonaliteit, en je als luisteraar een heerlijk onbestemd gevoel meegeeft." - Recensie Concertzender
Piano: Saskia Lankhoorn
Jan Bas Bollen - Skin|Scan|Scape
Skin|Scan|Scape is een audiovisuele productie van ca. 20 minuten waarin performers Jan-Bas Bollen (compositie / software-ontwerp, HyperTheremin, camera’s, live-elektronica, concept) en Hillary Blake Firestone (beweging, choreografie) de menselijke huid scannen, animeren, sonificeren en direct op horizonformaat projecteren. In 3 korte delen onderzoeken zij onze levensschil in medium shots, close-up’s, zowel statisch als in en vanuit beweging – en realiseren met dit materiaal een subtiel live-spel in klank en beeld dat tevens als korte voorstelling zal bestaan.
Bianca Bongers - Mitte' - compositie voor Trio Estatico
Mitte' voor altviooltrio (ca.15'), wil ik schrijven voor Trio Estatico, bestaande uit Megumi Kasakawa (Ensemble Modern), Paul Beckett (Ensemble Recherche) en John Stulz (Ensemble Intercontemporain). De luisteraar is het middelpunt in dit werk, dé plek waar de muziek werkelijk samenkomt. Om dit beeld te versterken, zal de première plaatsvinden in het bijzijn van publiek, tijdens een live concert met videoregistratie door New Music Media in de Amstelkerk in Amsterdam. Na afloop van de nabewerking, zal het werk ook online in première gaan middels een videorelease!
Zeno van den Broek - From Voice to Pulse
From Voice to Pulse is een audiovisuele productie die gericht is op het onderzoeken en tot uitdrukking brengen van de relatie tussen de mens en de digitale omgeving. Het project draait om een constant evoluerende algoritmische muzikale compositie voor zang en ritmesectie, deze laatste wordt uitgevoerd op analoge klankkasten door percussierobots. De visuals slaan een brug tussen het menselijke en het digitale door te werken met een visuele taal die is gebaseerd op zowel geluidsanalyse als visuele partituur. Het project resulteert in een flexibele presentatievorm die zowel live, als installatie en als korte film te presenteren is.
Jesse Broekman - The empty ecliptic
The empty ecliptic is een modulaire compositie voor zeven musici en video. `Het kan zowel in de vorm van een video, installatie als concertant worden uitgevoerd. Het stuk bestaat uit een archipel van partijen, die op verschillende manieren samen kan worden gevoegd tot een geheel. Elke versie die uit de verschillende partijen wordt samengesteld is echter een voltooide versie van het stuk, als een beeldhouwwerk dat van verschillende kanten wordt bekeken. Het stuk wordt geschreven voor Ensemble Oerknal.
Brechtje van Dijk - Keith Hairy
Keith Hairy is antropomorfische hond met het hart op de tong. Deze witte herderspup vormt het boegbeeld van de gelijknamige band onder leiding van Bec Plexus en Allison Wright. Het plan is een nieuw stuk voor deze band te componeren en hierbij een interactieve muziekvideo te produceren met de Amsterdamse studio Moniker. De muziekvideo zal te bekijken zijn op verschillende snelheden, resulterend in heel uiteenlopende verschillende muzikale sferen en fysieke expressies. De video zal worden gepresenteerd op een speciaal hiervoor ontworpen interactieve website, alsmede in de vorm van twee versies die via platforms als YouTube kunnen worden verspreid.
Jeff Hamburg - Like Water
Ik zal een nieuwe compositie maken geïnspireerd door de Tao als elektronisch vervolg op Songs Along the Way. Ik wil samenwerken met producer Steve Rachmad door 3 delen van het elektronische stuk te componeren en de midi files aan hem te geven zodat hij ze kan produceren. Steve zal drie settings maken die ik zal orkestreren. Met Steve samen zal ik de zes delen tot één geheel maken. Videomaker Pablo Alanes zal tijdens het scheppingsproces video’s maken, niet om een registratie te maken, maar door beelden van onze lichaamsdelen en bewegingen te gebruiken voor een abstracte video bij de muziek.
Primo Ish-Hurwitz - Toonzetters
Twintig jonge Nederlandse componisten laten van zich horen met evenzoveel nieuwe composities van gemiddeld drie minuten. Deze werken zijn los van elkaar als individuele muzikale portretten te zien en te beluisteren, maar worden tevens samengebracht in een speciale, door hen ontworpen muzikale ervaring. Deze gaat op tournee langs festivals en podia door heel Nederland. Het concertprogramma duurt ruim een uur en vormt een aaneengesloten muzikaal geheel. Het decor wordt gevormd door een film op meerdere schermen die samen een kijkje geven in het leven van deze nieuwe generatie componisten.
Amba Klapwijk - Dat mij ontmoet
In 'dat mij ontmoet' komen geluid, gelaat en schuim samen in een gedeelde uitdrukking van kwetsbaarheid, vergankelijkheid en ongrijpbaarheid, om een appèl te doen op de bezoeker. 'Dat mij ontmoet' is een studie naar dat appèl, geïnspireerd op het werk van filosoof Levinas. De muziek, geschreven voor viool, piano/keyboard, elektrisch gitaar, (bas)klarinet, trompet en blokfluit, wordt gespeeld in een donkere ruimte waarin projecties van gezichten en zeeschuim dat aanspoelt en verdwijnt verschijnen rondom de musici. Hiervan wordt een audiovisuele registratie gemaakt die uiteindelijk samen gemonteerd wordt met losse beelden van de gezichten en zeeschuim.
Yannis Kyriakides - Very Variations: a generative audio-visual installation for virtual ensemble
An ensemble of 12 musicians records 3 minutes of music, one at a time, with a fixed camera position and lighting. The composition played by the musicians consists of a few lines of score that is memorised and interpreted freely. There are rules about positions and movements in the space. These twelve videos are then meticulously analysed and tagged with metadata, both manually and through software, and tables are made of this data correlated to time. They are then used as a data source for a variety of computer algorithms and AI to navigate through, creating multiple and diverse variations.
Vanessa Lann - Geluiden van Lucht
Met een gedicht van Cees Nooteboom (thema: afscheid) als inspiratiebron wil ik een kort stuk - "geluiden van lucht" - voor sopraan, (elektrisch) gitaar, piano en viool schrijven. De compositie is geconcipieerd als muziek voor film, en niet primair als concertwerk, waardoor klank en beeld van gelijk belang zijn. De film regie en opname vinden plaats o.l.v. Gavriel Lipkind, in de zaal van ConcertLab/Leeuwenbergh in Utrecht. Met deze enkele camera en haar 360 graden bereik in de lengte, breedte én hoogte van de ruimte, zal er in één take getracht worden om tot de kern van het gedicht te gaan.
Mathijs Leeuwis & Anthony Fiumara - SOUND/SITE/SPACE
Poulson Sq. (Anthony Fiumara en Mathijs Leeuwis) heeft het afgelopen jaar besteed aan het ontwikkelen van een eigen geluid. Het duo heeft in in de coronaperiode ook optredens gegeven — in concertzalen, in de studio en streaming. Omdat ruimte en klank versmelten, is het visuele aspect van het werk niet zozeer een presentatievorm, maar een inherent onderdeel van het werk en de ervaring. Voor het project SOUND/SITE/SPACE wil Poulson Sq. samen met Beeldjutters een beeldtaal ontwikkelen die ook buiten dit project de basis gaat vormen voor de visuele muzikale ruimte die we bespelen en vormgeven.
Florian Magnus Maier - The Music of Erich Zann (8', voor viool solo en video)
Een violistisch hoogstandje van ca 8 minuten, gebaseerd op H.P. Lovecraft’s verhaal van dezelfde naam, geschreven voor mijn goede vriendin en jarenlange samenwerkingspartner Julija Hartig. Dit gevecht van een musicus die geleidelijk de afgrond van waanzin inglijdt terwijl zij met haar spel gruwelen uit een vreemd universum bezweert en bestrijdt, gaat ons zowel qua compositie als qua vioolspel tot het uiterste drijven. Aanvullend op de registratie van de uitvoering worden speciale visuele effecten van de helse visies in het zolderraam aangemaakt door Juan Felipe Waller. CD-release (apart project, niet hieruit begroot) en internationale uitvoeringen van het stuk vanaf voorjaar 2022.
Reza Namavar - Handleiding Vaatwasser
Het doel wordt een compositie voor saxofoonkwartet en zanger/verteller van 40 minuten die hybride zowel als podcast als concertant uitgevoerd zal worden. Tevens zal ik een kleine instrumentale suite van zo'n 10 minuten maken die als losstaand stuk gespeeld kan worden door het Amstel Quartet.
Jesse Passenier - Entrust & Inspire
"Entrust & Inspire" is een verhaal over heruitvinden, ontplooiing en vertrouwen. De ontmoeting van leerling Astor Piazzolla en lerares Nadia Boulanger staat centraal. Historische en geografische elementen achter specifieke werken van Piazzolla en Boulanger die in de nieuwe compositie als muzikale invloeden naar voren komen leiden samen tot de basiselementen van het verhaallijn van de audiovisuele productie. De compositie is voor viool en accordeon duo, en wordt uitgevoerd door Van Amsterdam Duo. Beelden van hun spel worden in de audiovisuele productie verwerkt, terwijl de verhaallijn door een danseres wordt verbeeld met behulp van accessoires die diverse tijden en plekken uitbeelden.
Tony Roe - Discord
Ik wil een compositie schrijven voor solo harp in combinatie met specifieke geluidseffecten en interactieve lichtinstallatie. De harp - gespeeld door Doriene Marselje - is omringd door een 30-tal LED-palen van verschillende lengtes. Het resultaat is een 12 minuten durende audiovisuele presentatie, waarbij beelden van de lichtinstallatie worden vermengd met een opname van het stuk. Marcel Wierckx maakt de videoregistratie en bewerkt deze tot een geheel dat op beeldscherm goed tot uiting zal komen.
Bram Stadhouders - Orbit (Stage Two)
Gitarist/componist Bram Stadhouders ontwikkelde een techniek, waarbij hij middels computer software improviseert op een ‘surround-gitaar’ in een live concert situatie met cirkelopstelling van 10 speakers rondom het publiek. Nu Stadhouders de basistechnieken onder de knie heeft, wil hij een volgende stap zetten in zijn onderzoek naar ruimtelijk geluid, door een werk te schrijven voor klassiek slagwerk en elektrisch gitaar in surround-setting. Doel is een hogere mate van complexiteit en gelaagdheid te creëren middels de sturende werking van een uitgeschreven compositie. Compositie en bijbehorende muziekvideo markeren de start van zowel de compositorische ontwikkeling als tournee boeking van het Orbit project.
Aart Strootman - Unfolding Drones on a Fixed Monorail
Het nieuwe werk is het volgende stuk in een serie 'monorail pieces'. Deze stukken maken gebruik van versterkte akoestische instrument(en) en delay-effecten. Unfolding Drones on a Fixed Monorail is een duo voor fluit en gitaar waarin alternatieve stemmingen en vingerzettingen resulteren in de het muzikale materiaal: de boventoonserie van D-groot. De beelden die bij deze compositie worden gemaakt zijn een onhoorbare laag in de muziek: piepschuim balletjes die reageren op de trillende lucht uit een speaker. Het is een organische visualisatie met een zeer dansante karakter.
Celia Swart - Lock the door – Een multimediale samenwerking tussen XTRO Percussion trio en Celia Swart
In dit nieuwe multimedia werk zien we enkel een gesloten deur, die symbool kan staan voor veiligheid, maar deze voor Swart vaak het tegenovergestelde heeft betekend. Door enkel te kunnen horen wat er achter de deur plaatsvindt kan de geest de situatie exponentieel doen laten transformeren tot een staat van grootste irrationele angst. Swart zal dit werk creëren dat zowel live uitgevoerd en virtueel vertoond kan worden, waarbij de slagwerkers van XTRO deze staat van angsten zullen vertolken. Zowel voor als achter de deur wordt deze angstige verbeelding verklankt met onder andere sleutels, deurbellen en elektronische pads.
Marion von Tilzer - A Shrine for the Soul – an interactive musical installation based on the farewell letter of Vilma Grunwald
A SHRINE FOR THE SOUL - part of the ongoing series, Meetings with Remarkable Women, by composer Marion von Tilzer - is a multimedia tribute to Vilma Grunwald based on her farewell letter written moments before her death in Auschwitz. The music has a circular structure, symbolizing the infinite cycle of life. This collaborative project combines music, artwork, soundscapes and fragments of film. Live performances of von Tilzer’s composition for mezzo-soprano, solo cello, string quartet and piano are contiguous with an interactive installation of sound and interpretive artwork. Vilma’s surviving son, Frank Grunwald (b1932) created a sculpture in honor of his mother, which is the centerpiece of the installation. In collaboration with curator Maarten Spruyt.
CONCEPT: Maarten Spruyt + Marion von Tilzer
PRODUCER: Desiree Achterkamp, MuziCan Foundation
COMPOSER: Marion von Tilzer
MUSICIANS: Bella Adamova, Maya Fridman, Viride Kwartet, Marion von Tilzer
ARTISTS: Frank Grunwald, Ossip, Juul Kraijer a.o.
PREMIERE AND LIVE PERFORMANCES: April/May 2023; Location tba Amsterdam
Jochem van Tol - Paper Ensemble #16
Een nieuwe compositie voor sculpturale papieren instrumenten, uitgevoerd door het Paper Ensemble, gefilmd door filmmaker Jiska Rickels. De compositie is gebaseerd op de mechanismen van de Japanse tuin. Hoe is deze vormgegeven en welke regels spelen daarbij een rol? Hoe bewegen wij ons door een tuin en dirigeren de routes ons wandelen, ons tempo, onze oren en ogen? De compositie bestaat uit routes langs papieren instrumenten. Het camerawerk legt ook ‘routes’ af tussen het papier waarmee we spelen. De muziekfilm registreert de uitvoering, zoomt in op het materiaal, volgt de muzikaal-fysieke handelingen, laat het papier als een klinkend landschap voorbijtrekken.
Saskia Venegas - The House of Silk - Whispers of the Ebro
" The House of silk - Whispers of the Ebro " zal een compositie en audiovisuele registratie worden van een nieuw stuk voor piano en cello dat deel zal uitmaken van een groter werk. Het onderwerp van dit project is het Spaanse detentie- en werkkamp “ El Penal de Valdenoceda”(door sommigen de meest extreme gulag van Spanje genoemd) dat zich op 10 kilometer afstand bevindt van waar ik ben opgegroeid. De videoclip zal worden verrijkt met tekeningen van beeldend kunstenaar Nele Fack, die de videobeelden zal bewerken tot een hybride resultaat tussen animatie en video.
Ivan Vukosavljevic - Slow Roads - An audiovisual album for ¼ comma meantone organ
The project will result in an audiovisual album in six movements for solo organ (around 30 minutes in total), recorded on six different historic organs tempered in ¼ comma meantone, located in six different parts of the country, and played by six different Dutch musicians. The album will be a contemporary exploration of the unequalness of ¼ comma meantone using historic instruments. All movements will be produced as conceptual audiovisual pieces based around the themes of 'slow roads' and the value of ‘taking the time’ and appreciating beauty as consolation in times of crisis.
Renán Zelada Cisneros - Malaya Sadovaya - lied voor zang, strijkkwartet en elektronica
Het project bevat het maken van een nieuw muziekstuk voor zang, strijkkwartet en elektronica. Als tekst zal ik het gedicht Malaya Sadovaya, van Russische dichter Anastasia Denisova gebruiken in zowel het origineel Russisch als in de Engelse vertaling. Samen met de muziek, wordt er ook een videoclip gemaakt die een andere dimensie aan de boodschap van het gedicht geeft. De videoclip wordt gemaakt in samenwerking met twee dansers. De hoofdconcept van de productie is “anonimiteit” en wat dat betekent voor onze huidige generatie.
Lees meer
Esther Gottschalk
‘Trots op zes ton voor componisten’
Dutch Composers NOW nam tijdens de corona-crisis het initiatief voor de New Music NOW Files: een extra subsidieregeling voor audiovisuele producties van nieuwe Nederlandse muziek. […]
Lees meerNew Music NOW
New Music NOW steunt 20 componisten
New Music NOW geeft 20 componisten de opdracht om een nieuwe compositie te maken en een audiovisuele productie daarvan. Daarvoor is een bedrag van twee […]
Lees meer-
-
Aart Strootman
-
Anthony Fiumara
-
Bec Plexus
-
Bianca Bongers
-
Celia Swart
-
Florian Magnus Maier
-
Jan-Bas Bollen
-
Jesse Broekman
-
Jesse Passenier
-
Marion van Tilzer – Songs of Change
-
Mathijs Leeuwis
-
Merijn Bisschops
-
Primo Ish-Hurwitz
-
Corrie van Binsbergen
-
Vanessa Lann
-
Tony Roe
-
Saskia Venegas Aernouts
-
Renan Zelada Cisneros
-
Claudio Baroni
-
Reza Namavar
-
Marion von Tilzer
-
Zeno van den Broek
-
Amba Klapwijk
-
Aart Strootman
-