Konstantyn Napolov

Playlist

De keuze van Konstantyn Napolov

persoonlijke favorieten

De slagwerker Konstantyn Napolov (1987) vertrok tien jaar geleden uit Odessa om in Den Haag zijn studie slagwerk voort te zetten aan het Koninklijk Conservatorium. Hij is in Nederland blijven wonen en spant zich in voor de nieuwe muziek in ons land. Hij verleende met zijn stichting The Dutch Golden Collection tientallen compositieopdrachten. Met Orkest De Ereprijs gaat hij binnenkort op tournee als solist in maar liefst vijf soloconcerten die speciaal voor hem zijn geschreven. Voor ons maakte hij een selectie uit zijn favoriete nieuwe muziek.

Martijn Padding – White Eagle

Het vioolconcert White Eagle is een van Martijn Paddings geniaalste stukken. De muziek is ongelooflijk wendbaar en verandert pijlsnel van sfeer en emotie. Het concert is rijk aan klankschakeringen. En Martijn gebruikt heel fantasievol allerlei slagwerkinstrumenten, wat mij natuurlijk enorm aanspreekt. Ik raak er nooit op uitgeluisterd.

Aart Strootman – Obscure Atlas СГ-3

Aart Strootman liet zich voor Obscure Atlas СГ-3 inspireren door een Russische expeditie vlakbij Moermansk, waar geologen de diepste boring in de aardkorst ooit hebben verricht. Ze zouden daar volgens urban legends zijn uitgekomen bij de poorten van de hel. Aart daalde in zijn verbeelding af naar de aardkern en schreef zijn muzikale verslag voor mijn trio met de pianiste Helena Basilova en de celliste Maya Fridman. Meer dan dertig keer hebben we het live gespeeld. Er is ook een versie met orkest. Het is geweldig om deze muziek te spelen, die op het publiek altijd veel impact heeft.

Maxim Shalygin – Canti d'inizio e fine, Canto Quinto: Abaddon & Epilogo: Todesfuge |

Maxim Shalygin ken ik al sinds mijn conservatoriumstudie in Kyiv. En nu wonen we beiden in Den Haag. Hij heeft prachtige stukken voor slagwerk geschreven. Maar ik kies voor mijn playlist voor twee delen uit Canti d’inizio e fine, dat hij schreef voor de celliste Maya Fridman, die het fenomenaal uitvoert. Het stuk heeft een religieuze lading, en raakt ook je onderbewuste. Maxim componeert zoals David Lynch films maakt.

Robin de Raaff – Atlantis

Met Atlantis componeerde Robin de Raaff zijn meest ambitieuze stuk. Het is voor een enorme bezetting: solisten, koor en orkest. De muziek is complex, maar toch glashelder. Ik was bij de première en raakte enorm onder de indruk, ook door de fenomenale uitvoering die gelukkig op cd is gezet. Het was voor mij de aanleiding om Robin te vragen om een opdrachtwerk voor mijn trio: het is Aeons geworden.

Mayke Nas – Cinderella

Mayke Nas is voor mij een van de bijzonderste componisten in Nederland. Het is mijn droom een keer een opdrachtwerk bij haar te bestellen. Dan weet ik zeer dat er iets komt wat nog nooit iemand heeft gedaan. Je moet haar stukken echt zien. Cinderella is voor de slagwerker een heel intiem stuk. Hij speelt het met alleen twee schoenen met naaldhakken in zijn handen. Het is een verrassend stuk. De choreografie is ongelooflijk precies uitgeschreven.

Jan-Peter de Graaff – The Bells of St. Clement's: I. Oranges and Lemons

Ik ben trots dat Jan-Peter de Graaff dit stuk speciaal voor de pianiste Eke Simons en voor mij heeft geschreven. We hadden er veel succes mee. Daarna heb ik het ook gespeeld met Tomoko Mukaiyama en met Ralph van Raat. Steeds ontdek je weer iets nieuws. Zeker als je ’s nachts luistert als het donker is. Dan gaat je brein allerlei verschillende verhalen creëren.

Guus Janssen – Streepjes voor strijkkwartet

Toen ik net in Nederland was aangekomen, ging ik naar een optreden van het Amsterdams Strijkkwartet. Het was het eerste concert na mijn verhuizing. Streepjes van Guus Janssen vond ik geweldig. Zijn muziek heeft veel percussieve elementen. De strijkers spelen staccati, spiccati en col legno. Het kwartet is enorm rijk van klank. Je kunt horen dat de componist orkestraal denkt. Hij laat de strijkers op een totaal andere manier klinken. Grensverleggend.

Anna Korsun – Sirens

De muziek van Anna Korsun is uniek. Zij gaat puur van de klank uit en weet heel goed hoe je met instrumenten en stemmen ook ruis en buitenmuzikale klanken kunt opwekken. Zij schreef voor mij een compositie voor slagwerk en ensemble, over water en subtiele reflecties. Sirenes is vergelijkbaar. Hoewel het is geschreven voor een groot koor, is de muziek intiem en klein, wat mij emotioneel raakt.

Christiaan Richter: Droplets II

Christiaan Richter kan uit één instrument een ongelooflijk breed scala aan klankkleuren halen. In zijn cyclus Droplets liet hij zich inspireren door repetitieve klankpatronen in de natuur. In Droplets II bespeel ik alleen een Chinese gong. Maar het is elf minuten lang een ongelooflijk spannend stuk met een grandioze opbouw. Ik heb het over de hele wereld ruim vijftig keer uitgevoerd, zelfs in Saoedi-Arabië.

Genevieve Murphy – I don’t want to be an individual all by my own

Dit album toont Genevieve Murphy ten voeten uit. De teksten zijn geweldig. Je hoort invloeden van popmuziek. Ik moet denken aan Eminem, waar ik veel naar luisterde toen ik 14 was. Haar muziek is echt nieuw, maar roept voor mij ook dierbare herinneringen op. Kippenvel.

Aspasia Nasopoulou – Nanourisma

Een prachtig stuk van Aspasia, met lange lijnen. Het heeft voor mij een romantisch karakter. Je komt echt los van de wereld als je ernaar luistert.

Konstantyn Napolov en Ahmed Saleh

In 2020 heb ik samengewerkt met Ahmed Saleh. Hij komt uit Alexandrië en is in Egypte een pionier in de elektronische muziek. Zijn muziek is geïnspireerd door Egyptische popmuziek en psychedelische rockmuziek uit de jaren tachtig. We hebben samen een album opgenomen, dat nog moet uitkomen. Om het voor te bereiden werkte ik in zijn studio in Alexandrië aan de slagwerkpartijen en de elektronica – ik ging op les bij plaatselijke slagwerkers om Egyptische slagwerkinstrumenten te leren bespelen. De tracks Love, Intermezzo en Epilogue heb ik zelf gecomponeerd. Ahmed Saleh is echt een popster. Steeds was hij op weg: naar Caïro, naar Turkije, naar Parijs. Ik zat wekenlang alleen te werken. Maar op het laatste moment kwam hij opdagen en ging hij dag en nacht aan de slag. Het werd op de valreep alsnog erg goed. Hij weet feilloos hoe hij met zijn muziek kan inspelen op het publiek.

Meer playlists

Playlist

De keuze van Hansko Visser

herinneringen aan de jaren negentig

De oorlog in Oekraïne roept voor Hansko Visser herinneringen op aan de jaren negentig, toen hij verbleef in voormalig Joegoslavië. Hij voelt opnieuw machteloosheid, die […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Huba de Graaff

liever live

“Eerlijk gezegd vond ik het een crime om dit lijstje samen te stellen. Online luisteren en playlists zijn niet aan mij besteed, geef mij maar […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Karmit Fadael

van transcendent tot Mahleriaans

De Nederlands-Israëlische componiste Karmit Fadael groeide op in het noorden van Nederland. Haar muziekopleiding begon op de viool. Ze startte met componeren in 2012 nadat […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Anne-Maartje Lemereis

van blues tot klassiek

“Ik ben Anne-Maartje, componist en muziekdocent. In deze playlist deel ik heel graag een aantal composities die een belangrijke rol in mijn muzikale ontwikkeling hebben […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Sarah Neutkens

eigenzinnige keuze

Sarah Neutkens is jaloersmakend veelzijdig. Zij werkt als model, exposeert als beeldend kunstenaar en publiceerde begin 2022 haar debuutroman ‘Een blote man beminnen’. Ook met […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Aad van Nieuwkerk

eclectisch

Alweer 23 jaar is Aad van Nieuwkerk redacteur en presentator bij de VPRO. Voor Vrije Geluiden – elke zaterdag en zondag op Radio 4 – […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Akim Moiseenkov

alternatief en experimenteel

Akim Moiseenkov bewijst dat je nieuwe muziek onmogelijk in een hokje kunt plaatsen. Hij is enorm veelzijdig en componeert experimentele elektronische muziek, maar ook alternatieve […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Fie Schouten

symbiose componist uitvoerder

Fie Schouten is klarinettist met een voorliefde voor de basklarinet. Met Aspasia Nasopoulou is zij bovendien initiator en curator van de serie Nieuwe Noten in […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Diamanda Dramm

grenzenloos en eigentijds

Violist en componist Diamanda La Berge Dramm (1991) groeide op in Amsterdam tussen de leidende figuren van de Nederlandse klassieke, avant-garde- en improvisatiescene. Haar ouders […]

Lees meer

Playlist

De keuze van Ralph van Raat

De pianist Ralph van Raat is een van de prominentste vertolkers van nieuwe muziek in binnen- en buitenland. Hij won meerdere prijzen, treedt op met […]

Lees meer
    • Martijn Padding
    • Aart Strootman
    • Maxim Shalygin
    • Robin de Raaff
    • Mayke Nas
    • Jan-Peter de Graaff
    • Guus Janssen
    • Christiaan Richter
    • Genevieve Murphy
    • Aspasia Nasopoulou
    • The Dutch Golden Collection Foundation