De Dag van de Componist
Succesvolle eerste editie
Het was een stralende feestelijke Dag van de Componist! Met enorme media exposure, uitbundige onthulling van de Grootste Grafische Partituur van Utrecht Centraal Station, door Hoog Catharijne naar TivoliVredenburg, met de Componist des Vaderlands Martin Fondse als rattenvanger van Hamelen en een groeiende publieksschare achter zich aan; de hele dag NPO Radio4, de omroepen NTR en VPRO met live uitzendingen en reportages vanuit het festivalhart, een superstrakke streaming show van New Music NOW, met top componist-presentatoren, topcomponisten, topmusici.
‘We prijzen ons gelukkig met de veelzijdige artistieke programmering van zo vele netwerkpartners. Hartverwarmend dat zoveel muziekvrienden de krachten hebben weten te bundelen. Met ons allen hebben we werkelijk iets bijzonders verricht met deze eerste editie en hebben we een stralende kracht teweeggebracht bij de componisten, musici, organisatoren en het publiek. Een game changer. Een feest en het begin van een traditie.’
‘We zijn trots op wat we als collectief hebben neergezet. Er ligt een mooie basis om de komende edities op voort te bouwen. Het was een feest!‘ aldus festivaldirecteur Esther Gottschalk.
De eerste Dag van de Componist heeft in korte tijd aanzienlijke impact kunnen hebben. Met meer dan 100 concerten met werk van meer dan 100 componisten, verspreid over meer dan 10 steden door het hele land op tal van bijzondere locaties. Van de vroege ochtend tot de late avond klonken composities van in Nederland werkzame componisten: in concertzalen en theaters, zoals Amare Den Haag en het Concertgebouw Huis Amsterdam, maar ook vanaf klokkentorens, in het park, aan de Amsterdamse en Amersfoortse kades, in winkelcentra en boekhandels en in Oost Nederlandse huiskamers. Er was volop aandacht voor het festival in tientallen kranten, tijdschriften, radio programma’s en online kanalen.
In totaal bereikte de Dag van de Componist ruim 15.000 bezoekers met live programma’s door het hele land, 60 kinderen deden mee aan het educatieprogramma. Ook wie thuis bleef kon dankzij onze livestream en Radio 4 zich onderdompelen in nieuwe muziek. We bereikten ruim 5.000 kijkers via de livestream, meer dan 275.000 radio luisteraars en 40.000 televisie kijkers. De agenda van de Dag van de Componist op platform New Music NOW trok 13.000 unieke bezoekers. Via de social media campagnes werden meer dan 270.000 mensen bereikt. De aandacht in de media was groot, vrijwel alle landelijke dagbladen besteedden er aandacht aan (waarmee meer dan 70.000 euro aan advertentiewaarde is gerealiseerd), evenals vele landelijke, lokale en online media. Hoog Catharijne draaide de trailer van de Dag van de Componist een dikke week non stop op het grootste scherm van Nederland, en op alle binnenschermen van het winkelcentrum met een bereik van meer dan 800.000 mensen. Ook daarmee is een groot publiek geattendeerd. We kijken terug op een zeer succesvolle eerste editie als start van een nieuwe traditie.
De Dag van de Componist is een game changer op vele fronten
Allereerst was de Dag van de Componist natuurlijk van groot belang voor componisten; zij wisten zich gevierd, geëerd en omarmd door het publiek, de media en de muziekwereld. Een belangrijke erkenning en ondersteuning voor de bijdrage van componisten aan de cultuur, het muziekleven en aan de maatschappij. Concreet leidde de Dag van de Componist voor velen tot nieuwe compositorische mogelijkheden en ontwikkelingen.
Voor iedereen maakte het landelijke programma in een klap duidelijk dat de muziek die nu gecomponeerd wordt enorm veelzijdig is, met een grote diversiteit aan componisten, met invloeden uit verschillende muzikale tradities. Daarmee doorbreken we de misvatting dat ‘klassiek’ alleen ‘Bach en Beethoven in een concertzaal’ is. Of dat ‘hedendaags’ alleen een bepaalde atonale stijl zou zijn. Het laat zien dat componisten springlevend zijn, en veelsoortige muziek componeren die aansprekend en relevant is voor onze tijd, en waarbij het publiek zich kan herkennen in de verschillende onderwerpen, stijlen en muziektalen.
De Dag van de Componist biedt het inzicht dat nieuwe muziek een groot en divers publiek kan boeien. Zo bewees ook de NPORadio4 dat een progressieve programmering hand in hand kan gaan met schitterende radio, boeiende gesprekken en een groot publieksbereik. De gezamenlijke aanpak van het netwerk heeft geleid tot grote publieke aandacht en een aanzienlijk bereik. We zijn ervan overtuigd dat er een veel groter publiek voor nieuwe muziek is, dan we vaak denken, en zien de samenwerking als een stimulans voor het hele netwerk om nieuw publiek te werven met nieuwe muziek.
Openheid en toegankelijkheid zijn daarin key. Met de Dag van de Componist stonden de deuren wagenwijd open voor iedereen. Componisten waren op tal van plaatsen persoonlijk aanwezig en aanspreekbaar. Veel van de activiteiten konden gratis bezocht worden. Door het werk van componisten in de buurt en buiten in de openbare ruimte, zoals parken, pleinen, stations, uit te voeren, was het voor iedereen toegankelijk en makkelijk om er kennis mee te maken. Ook het feestelijke karakter werkte aanstekelijk, uitnodigend en drempelverlagend.
De Dag van de Componist was ook een feest van de samenwerking. Van meet af aan was er een enorme gretigheid om samen te werken in een netwerk dat elkaar kan aansporen en versterken. Ook dat is een game changer. Door als nieuwe muzieksector, bottom up, de krachten te bundelen bouwen we aan een sterkere aanwezigheid in de publieke ruimte en aan een groeiende community rond nieuwe muziek in al z'n verschijningsvormen.
Als collectief zijn we er met de eerste Dag van de Componist in geslaagd een artistiek aansprekend centraal en landelijk programma neer te zetten, van hoogwaardige kwaliteit en uitstraling, professioneel gepresenteerd. Daarmee is een vruchtbare voedingsbodem geschapen voor een jaarlijkse traditie.
Unieke opzet
De festivalopzet van de Dag van de Componist als landelijk feest is uniek in de wereld (Mexico en Argentinië kennen weliswaar een nationale componistendag, maar dan zonder bijbehorende programmering). Europese componistenorganisaties kijken met belangstelling naar de ontwikkelingen.
De Dag voor de Componist is het eerste grote evenement van netwerk en platform New Music NOW.
De organisatie begon twee jaar geleden met een online platform voor nieuwe muziek: een samenwerkingsverband tussen de ruim driehonderd aangesloten componisten en de meer dan honderd organisaties die zich bezighouden met nieuwe muziek, van festivals tot platenlabels, van ensembles tot concertzalen. Een jaar geleden kwam er een videokanaal bij, met veel eigen producties.
De Dag van de Componist is tot stand gekomen in samenwerking met tientallen aangesloten organisaties, waaronder het November Music festival, Festival Dag in de Branding en Gaudeamus Festival, Holland Festival, Oranjewoud festival, het Concertgebouworkest, Koornetwerk Nederland, De Utrechtse Muziekschool, Matangi kwartet, Ensemble modelo62 en veel meer. Een overzicht: lijst van deelnemers/netwerkpartners. De volgende edities staan al in de boeken, met weer de volle medewerking van de NTR, VPRO en het netwerk: zaterdag 17 juni 2023 en zaterdag 15 juni 2024.
Onderstaand verslag volgt de onderdelen van de Dag van de Componist:
1. Landelijke programmering -Tijdens de Dag van de Componist vonden door het hele land live programma’s plaats van componisten, musici, muziekliefhebbers, podia, ensembles, gezelschappen – van intieme huiskamerconcerten t/m grootse muziek events.
2. Centraal pop up event met de Grootste Grafische Partituur Aller Tijden uitgerold, van Centraal Station Utrecht, via Hoog Catharijne naar TivoliVredenburg, over het plein, de trappen en de straat, gemaakt door ruim 30 componisten en gespeeld door een bonte stoet aan kinderen, musici en voorbijgangers onder leiding van Martin Fondse, Componist des Vaderlands. Voorafgaand vond een intensief educatietraject plaats en in Hoog Catharijne werd het winkelend publiek de hele middag verrast op componistenconcerten.
3. In TivoliVredenburg was een heuse concertmarathon, met concerten en talkshows, gepresenteerd door componist-presentatoren, 12 uur lang live gestreamd door New Music NOW.
4. De hele dag stond NPO Radio4 in het teken van de levende Nederlandse componist, met opnamen in diverse programma’s, ‘Een Goede Morgen Met…componist Karmit Fadael” en vanaf 14 uur zonden NTR en VPRO live uit vanuit TivoliVredenburg met live muziek, interviews en reportages.
5. Platform New Music NOW is de online festival hub, met de complete agenda van alle activiteiten door het hele land, artikelen, playlists en video’s. New Music NOW was verantwoordelijk voor de centrale programmering en de collectieve marketing. Daarnaast was New Music NOW de aanjager van het netwerk en de landelijke programmering. Met een marketingmix en goede netwerksamenwerking is een groot publieksbereik en media bereik gerealiseerd.
1. Landelijke programmering: 100 concerten, 100 componisten, 10 steden
Het artistiek inhoudelijk programma van de Dag van de Componist is samengesteld door de samenwerkende muziekprogrammeurs en netwerkpartners. Platform New Music NOW zorgde voor de coördinatie. Tijdens de Dag van de Componist stonden de deuren van netwerkpartners wagenwijd open. De Dag omvatte meer dan 100 concerten, van meer dan 100 componisten in meer dan tien steden. De deelnemende steden waren: Almere, Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Den Haag, Ede, Enschede, Goes, Haarlem, Rotterdam, Tilburg, Zwolle.
Oranjewoud Festival (Heerenveen) trapte als eerste af begin juni, waarna Holland Festival met de wereldpremière van Robin de Raaff volgde op 10 juni in de Gashouder Amsterdam en de Muze van Zuid / IHOS op 14 juni. Vervolgens vonden veruit de meeste activiteiten natuurlijk plaats op zaterdag 18 juni, met hier en daar een uitloop naar 19 juni.
Naast de concerten waren overal ontmoetingen met de componisten, wat voor het publiek enorme meerwaarde gaf. Ook waren er kijkjes in de werkkamer, muziek en klankroutes, een heuse muziekoptocht, open meespeel en componeer sessies.
De programmering door alle partners vond plaats onder ieders eigen artistieke auspiciën, maar onder de gezamenlijke vlag van New Music NOW. Voorwaarde voor deelname was de programmering van een Nederlandse of in Nederland werkende componist. Naast de netwerkpartners waren er ook diverse beiaardiers, online programmeurs die op het laatste moment spontaan aansloten bij de feestelijke Dag van de Componist.
2. Centraal pop-up event: Grootste Grafische Partituur, Educatie en Hoog Catharijne concerten
New Music NOW was verantwoordelijk voor de centrale programmering: de grootste grafische partituur, Hoog Catharijne concerten, de coördinatie van de educatie en de programmering van de Concertmarathon, talkshows en livestream vanuit TivoliVredenburg.
Grootste Grafische Partituur aller tijden
Onder leiding van Martin Fondse, Componist des Vaderlands, is de Dag van de Componist op spetterende wijze geopend met de grootste grafische partituur aller tijden. Het 450 meter lange lint vol muzieknoten en instructies slingerde dwars door Utrecht Centraal Station, via Hoog Catharijne naar de Vredenburgerkade tot aan de ingang van TivoliVredenburg. Met de uitzonderlijke lengte vestigden we een heus wereldrecord en creëerden we met recht de grootste grafische partituur aller tijden.
In opdracht van de Dag van de Componist maakte Martin Fondse de centrale en opzwepende compositie, voor vrije bezetting. De grootste partituur bestond verder uit de grafische composities van diverse jonge, oude, beginnende en ervaren componisten; in totaal meer dan 30 componisten en 20 kinderen. De muziek werd gespeeld door een bonte stoet aan kinderen, musici en voorbijgangers. Verschillende bands, ensembles, musici en een koor vormden de muzikale kern. Het publiek zong uit volle borst mee.
Als een rattenvanger van Hamelen trok Martin Fondse de musici en het publiek mee. Steeds meer mensen sloten aan. Langs de route klonken de diverse composities van componisten, met de muziekschool leerlingen van De Utrechtse Muziek School als een van de hoogtepunten. Naast de Douglas in Hoog Catharijne, gaf vrouwenkoor Neon een spectaculaire vertolking van Emojinairy Voices – een stuk van Jasna Veličković. De emoji’s in de partituur werden moeiteloos meegelezen door de kinderen, die als geen ander het verloop van de compositie konden volgen. Ensemble Zoef wist de schitterende tekening van componist Oene van Geel muzikaal neer te zetten. NPO Radio4 en New Music NOW maakten een live reportage.
Het bleek een nieuwswaardig moment met landelijke media en een nieuw wereldrecord.
De partituur was speciaal gedrukt in Dokkum, op zeildoek in 15 rollen van elk 30 meter en veilig vastgemaakt met meer dan 150 rollen tape en uren plakwerk door onze vrijwilligers. De partituur kon de hele dag bewonderd en bestudeerd worden, wat interessante gesprekken en spontane muzikale uitingen opleverde. Via QR codes konden mensen zich verder informeren over de componisten en het programma. Na afloop wordt de partituur geupcycled tot tassen.
Educatie en optreden DUMS
In de weken voorafgaand aan de feestelijke onthulling hebben diverse groepen kinderen meegedaan aan een intensief educatietraject, waarin het maken en spelen van grafische bladmuziek centraal stond. Componist Mari-Anne Hof van De Utrechtse Muziekschool (DUMS) ontwikkelde lessen voor twee cursusgroepen van de muziekschool voor kinderen tussen de 6 en 10 jaar. In totaal deden 40 kinderen mee aan de DUMS projectweek, waar zij leerden componeren, een grafische partituur maken en musiceren. Componist Riek Westerhof werkte in 10 lessen met kinderen van de Kindercampus Molenpark. Ook Stichting In de Knop, een initiatief van de in Utrecht en Amersfoort werkzame componisten Anne-Maartje Lemereis en Remy Alexander, ontwikkelden speciaal lesmateriaal, interactieve workshops en voorbereidende lessen in Amersfoort. Op de Dag van de Componist speelden de kinderen vol overgave hun eigen composities in het goedbezochte ochtendprogramma aan de Amersfoortse Havik.
In totaal namen 60 kinderen deel aan de educatieve activiteiten rond de Dag van de Componist en presenteerden 20 kinderen van DUMS hun bijdrage aan de Grootste Grafische Partituur, onder grote belangstelling van publiek en pers.
Hoog Catharijne Concerten
Hoog Catharijne bood de hele middag podium aan live muziekoptredens met werk van Nederlandse componisten. Met dank aan het Ondernemersfonds Hoog Catharijne. Naast de Mediamarkt bracht Ensemble ZOEF muziek van Oene van Geel, Theo Verbey en Spinvis ten gehore. De Utrechtse conservatoriumstudent Mees van der Smagt speelde eigen werk. Pianist Jacqueline voorheen Frederique betoverde de oren van het winkelend publiek met korte pianocomposities van nu levende Nederlandse componisten: Louis Andriessen, Caroline Ansink, Loek Dikker, Gijs van Dijk en Jacques Bank, Lorre Trytten, Pieter Smithuijsen, Christina Viola Oorebeek, Aart Strootman en Bob Zimmerman. Award winning componist Vanessa Lann speelde haar project The Candle in Hoog Catharijne en op de stationspiano van Utrecht CS.
3. Concertmarathon, talkshows en livestreams in TivoliVredenburg
New Music NOW 12 uur lang componisten concerten
Belangrijk onderdeel in de centrale programmering was onze eigen openbaar toegankelijke New Music NOW Concertmarathon; 12 uur lang concerten met werk van componisten, interviews en talkshow, live vanuit TivoliVredenburg. Een accent lag op het werk van jonge, opkomende componisten, landelijke en Utrechtse muziek pioniers. De programmering kwam tot stand in samenwerking met een onafhankelijke redactieraad, en ging uit van 10 eigen concerten gekoppeld aan een interview met de betreffende componist. Componisten en musici ontvingen een faire vergoeding voor hun optreden. Premières waren Aeons van Robin de Raaff door Trio Napolov, Fridman, Sandee en Vaatwasser van Reza Namavar door het Amstel Quartet met tenor Marcel Beekman. Van de jonge componisten Amarante Nat en David Azaglo ging nieuw werk in première dat zij voor het Adam Quartet en het jubilerende NSKA schreven.
Muziekvideo’s in première
In de concertmarathon en livestream gingen de muziekvideo 'Malaya Sadovaya' van Renán Zelada Cisneros in première, waarbij Renán aanwezig was in de studio. Vanessa Lann vertelde over Louis Andriessen en de aan hem opgedragen nieuwe compositie en video Geluiden van Lucht. Florian Magnus Maier gaf een interview over zijn nieuwe muziekfilm The Music of Erich Zann, die voor het eerst vertoond werd. Deze en andere nieuwe composities en video’s zijn tot stand gekomen dankzij de regeling New Music NOW Files (Buma/Stemra, OCW en het Prins Bernhard Culturfonds).
Componisten presenteren Talkshow
De talkshows worden de hele dag gehost door componist-presentatoren. Op basis van een screentest zijn Anne-Maartje Lemereis, Karmit Fadael, Huba de Graaff en Sarah Neutkens als componist-presentatoren geselecteerd. Zij kregen mediatraining en begeleiding van Aad van Nieuwkerk (VPRO Vrije Geluiden) en Ralph de Lange, camera, mediatrainer, eigenaar Video Sound and Vision, gericht op interviewtechniek en camera presentatie en werden redactioneel ondersteund door Dimitri van der Werf en Charlie Crooijmans van New Music NOW.
Superstrakke livestream show en concertregistraties
De productie van de livestreams was in handen van New Music NOW. Met een goed geoutilleerde eigen (freelance) crew van audiovisuele technici streamde New Music NOW de hele dag nieuwe muziek, live vanuit TivoliVredenburg en zond uit op de eigen kanalen en via de ‘video player’ op New Music NOW en de diverse websites van de netwerkpartners. De 12-uur lange livestream bleef een week online beschikbaar en is door ruim 5.000 mensen bekeken. Het materiaal komt in delen beschikbaar voor verdere publicatie. Dankzij de livestreams krijgen de componisten een waardevolle opname in handen, voor verdere verspreiding en promotie. Een selectie wordt gepresenteerd in het wekelijkse New Music NOW programma op ONS kabeltv - 90 minuten elke zondagmiddag (40.000 kijkers per aflevering).
4. De hele dag levende Nederlandse componisten op NPO Radio 4
Mediapartners NTR en VPRO zonden de hele dag live uit vanuit TivoliVredenburg, met interviews, registraties en stuurden bovendien ‘vliegende reporters’ naar Amsterdam en Utrecht stad.
Ook andere omroepen zoals EO en AVRO/TROS besteedden aandacht aan Nederlands componisten, passend bij de signatuur van hun programma.
De NTR maakte speciale reportages van de Gamelan Optocht van Sinta Wullur op de Veemkade in Amsterdam en de repetities van het Concertgebouworkest & Academy in het Concertgebouworkest Huis. In Utrecht maakte de NTR een uitvoerige reportage van de opening van de Grootste Grafische partituur en de generale repetitie van Stadsopera Trijn van Bob Zimmerman.
Presentator Hans Haffmans ontving vele componisten in de studio, waaronder Amarante Nat, Martijn Padding, Christiaan Richter en Calliope Tsoupaki. Hun werken werden live uitgevoerd door Trio Napolov, Fridman, Sandee; en het ADAM Quartet en live uitgezonden op NPORadio4. In Podium speelden het Amstel Quartet en tenor Marcel Beekman een fragment uit het virtuoze hoorspel 'De Betoverde Vaatwasser' van Reza Namavar, die te gast was in de studio. Beitske de Jong presenteert het programmablok Opera Live met een ontroerend optreden van het Cello Octet en gesprek met de oudste en de jongste componist van het programma: de 91 jarige Theo Loevendie en de 12 jarige Gözde Köse.
Aad van Nieuwkerk van VPRO Vrije Geluiden sloot af met een speciaal aan de Dag van de Componist gewijde uitzending, met in de studio de componisten Corrie van Binsbergen en Ties Mellema.
5. New Music NOW online festival hub
Het platform New Music NOW fungeerde op de Dag en de weken daar naartoe als een online hub waar het publiek alle activiteiten kon vinden, met een nagenoeg compleet overzicht van alle activiteiten door het hele land, landelijk en per stad. Voor meer info en tickets werd doorverwezen naar de organisator. Het platform was tevens voor de basis voor de 12-uur lange livestream van de concertmarathon en bood verdieping door middel van interviews, playlists en redactionele artikelen over de componisten en hun werk. Door middel van nieuwsbrieven, social media, advertenties en free publicity is een breed publiek bereikt, met een aanzienlijke groei van traffic naar het platform New Music NOW én de kanalen van de diverse netwerkpartners. De livestream is ook via een speciale ‘player’ vertoond via eigen kanalen en die van de netwerkpartners.
Gerealiseerde collectieve communicatiemiddelen
Artwork/City dressing
● Herkenbare banieren met logo bij alle locaties zorgen voor een groter publieksbereik voor onze kanalen, de versterking van ons merk en een grotere bekendheid voor componisten middels de Dag van de Componist.
● Flyers en verspreiding van posters via CityDogs in 10 deelnemende steden.
● Merchandise (kleine oplage): t shirts en petjes
● Toolbox met zowel kant en klaar promotie materiaal, als ook alle lettertypes, kleurcodes waar netwerkpartners zelf mee aan de slag kunnen gaan
● Perskit met persbericht, programmaoverzichten, trailer en een ruime selectie persfoto’s
Bijlage VPRO Gids
● Wegens hoge (papier)kosten kon de geplande eigen programmagids als bijlage bij de VPRO gids niet gerealiseerd worden, maar het is gelukt een 5 pagina coverartikel in de VPRO Gids te krijgen, met links naar New Music NOW als centrale hub voor het landelijke programma.
● Ook hebben we een paginagrote advertentie kunnen plaatsen in de advertentiebijlage van het Holland Festival en Festival Oranjewoud. De VPRO gids en 2 bijlagen (medio en eind mei) zijn gedistribueerd in een oplage van 116.000 exemplaren.
Advertenties print en online
● We hebben met beperkt budget ingezet op enkele strategisch geplaatste betaalde advertenties in VPRO Gids, de muziekbladen Klassieke Zaken en de Nieuwe Muze. Daarnaast is ingezet op een betaalde social campagne en google ad grants. Radio4 maakte een radiospot, die werd uitgezonden in de week voorafgaand aan de Dag van de Componist, met een bereik van ca 500.000 luisteraars. Ondernemersfonds Hoog Catharijne bood 8 dagen lang uitzending van de trailer op alle screens van Hoog Catharijne, binnen en op het grote gevelscherm; bereik 800.000 mensen.
● Nieuwsbrieven New Music NOW en van de netwerkpartners; Maandelijkse updates via de eigen nieuwsbriefabonnees en die van alle netwerkpartners.
Media partners
● Door een actieve samenwerking met de mediapartners NTR en VPRO is het mogelijk geworden om 18 juni de programmering van NPO Radio 4 in het teken te zetten van de Dag van de componist met aangepaste programmering en speciale programma’s, aansluitend op de signatuur van de betreffende programma’s. Ook maken we een radio promo in samenwerking met de NTR.
VIPS en Netwerkpartners
· Voor genodigden was er aansluitend op de opening van de grafische partituur een feestelijk welkom met taart in TivoliVredenburg. Annett Andriessen, voorzitter Dutch Composers NOW, Felix Rottenberg, voorzitter Nieuw Geneco en Esther Gottschalk, festivaldirecteur van de Dag van de Componist zetten alle betrokkenen in het zonnetje, en spraken hun grote dank uit aan alle sponsors, fondsen en partners.
· Om het feestelijke karakter en het feest van samenwerking te bekrachtigen, hebben we een Dag van de Componist-taart gestuurd aan alle netwerkpartners.
Free publicity
· De media-aandacht was overweldigend groot. Er was ruime aandacht voor in tientallen kranten, tijdschriften, radio programma’s en online kanalen.
· Als we de mediawaarde van de landelijke kranten kapitaliseren, is een advertentiewaarde van tenminste 70.000 euro gerealiseerd (0,5 pagina Trouw A3: 6478 euro; 2 pagina NRC: 50.300 (= 2 hele pagina’s); 0,4 pagina Parool: 2403 eur; AD ¼ pagina: 9798; totaal: 68.979 euro (bron: advertentiegroothandel.nl). De echte mediawaarde is natuurlijk groter omdat ook een groot bereik op NPO Radio 1 en Radio 4 is gerealiseerd, evenals in vele regionale en online media. Het grote beeldscherm op Hoog Catharijne, tegenover Utrecht CS toonde 8 dagen de trailer van de Dag van de Componist met een bereik van meer dan 800.000 mensen.
Bijlage: Programmering Utrechtse partners
Utrechts Muziek Overleg
Het samenwerkende muzieknetwerk Utrecht organiseerde een speciaal programma onder eigen auspiciën, onder de gezamenlijke vlag van de Dag van de Componist. Martijn Buser van Gaudeamus coördineerde het Utrechtse programma. Op het laatste moment kon de programmering in de bovenzalen Club, Cloud, Pit niet doorgaan door personeelstekort bij TivoliVredenburg. Een groot deel van de programmering kon gelukkig verplaatst worden en meegenomen in de concertmarathon en livestream van New Music NOW. Hierin werden werken van diverse componisten en musici gepresenteerd, die een bijzondere band hebben met Utrecht en de Utrechtse organisaties. Zo speelde Insomnio een stuk van JacobTV, en presenteerde het in Utrecht gevestigde Nederlands VioolConcours de jonge winnaars Emma Roijakkers en Joshua Tavenier, die resp. Martijn Padding en Joey Roukens vertolkten. Frisse Oren speelt delen uit Strek van Oene van Geel: briljante muziek voor een kindervoorstelling. De groep T R O M P O vertolkt een nieuw werk van Laura Nygrens en klankavonturier Gemma Luz Bosch duikt in de klankkleuren van klei, met zelfontwikkelde keramische instrumenten, waaronder waterfluiten en percussie-instrumenten.
Stadsopera Trijn van componist Bob Zimmerman
Een van de (vele) hoogtepunten in de programmering was de Stadsopera Trijn (Klein Operakoor, Kinderkoor, Utrechtsch Studenten Concert, Zuilens Fanfare Corps) van componist Bob Zimmerman; grote zaal, TivoliVredenburg. De NTR maakte een uitgebreide radio reportage. Ook was de componist te gast in de talkshow / livestream van New Music NOW.
Samenwerking met de jubilerende NSKA
Belangrijke partner is de jubilerende Nederlandse Strijkkwartet Academie, die in de Hertz zaal TivoliVredenburg vele kamermuziek composities ten gehore bracht met diverse wereldpremières van Nederlandse en in Nederland actieve componisten: Mathilde Wantenaar (NL), Amarante Nat (NL), David Azaglo (NL/ Ghana), Vinthya Perinpanathan (NL/ Sri Lanka). De samenwerking bestond uit extra uitvoeringen van de werken van deze componisten, interviews en opnames. De jonge componisten werden geïnterviewd op radio en in de talkshow / livestream. Het Adam Quartet voerde hun werken, zowel in de Hertz zaal als in de K.F. Heinfoyer. Deze live optredens werden door New Music NOW gestreamd. Publiek mengde zich en ging over en weer kijken bij de activiteiten. Ook in de marketing werkten de Dag van de Componist samen met de jubilerende NSKA, door middels van crossposts.
Utrecht en de Andriessens
Stadsbeiaardier Malgosia Fiebig speelde werken van Louis Andriessen, van zijn broer Jurriaan en van zijn vader Hendrik op het carillon van de Dom. Een hommage aan deze beroemde componistenfamilie, die lang in Utrecht heeft gewoond. Het was een indrukwekkend beiaardconcert Andriessen, met meer dan 100 luisteraars in het hof en een veelvoud daarvan rondom de Dom. Aansluitend liep het gezelschap om 12 uur naar de Herenstraat 5 voor de onthulling van het gedenkbord bij het woonhuis van de componistenfamilie Andriessen. Zaterdagmiddagmuziek Domkerk zette twee Nederlandse componisten in de schijnwerpers: Hans Kämper - Inventie alla Tango (première), en een compositie voor orgel van Jan Hage.
Lees meer : https://newmusicnow.nl/ontdek/project/utrecht
Dag van de Componist Amersfoort
Componist/pianist/organisator Henry Kelder over de Dag van de Componist Amersfoort: "op de Havikconcerten was die dag ook echt te gek. Super veel publiek op de kade en direct bij het startschot met In de Knop van Anne-Maartje Lemereis stroomde het vol. Zij bracht 6 wereldpremières met haar leerlingen, daarna VioolLab waar ook werk van Lemereis werd gespeeld evenals een arrangement van mij en werk van Kliphuis, maar ook van niet meer levende Nederlandse componisten zoals Orthèl. Scholen in de Kunst bracht op een enkeling louter Nederlandse componisten en zelfs eigen werk voor harp solo dus weer een wereldpremière. Een pianotrio van het Utrechts Conservatorium speelde werk van Roel van Oosten.´s-Avonds vrouwelijke componisten waaronder Barbara Woof en een blok Henriette Bosmans. Met de Vioolsonate, Nuit calme en het zelden uitgevoerde Pianotrio, gaaf stuk! Wat veel bijval kreeg, het zat toen stampvol met lekker weer erbij. En de dag werd afgesloten met Martin Fondse en zijn trio. Erg prettig. Dit smaakt naar meer. Op naar volgend jaar!"
Bijlage -Educatie traject Grootste Grafische Partituur
Voorafgaand aan de feestelijke onthulling hebben kinderen en musici geleerd hoe zij grafische bladmuziek kunnen maken en uitvoeren. Componist Mari-Anne Hof van De Utrechtse Muziekschool (DUMS) ontwikkelde lessen voor twee cursusgroepen van de muziekschool. In totaal 40 kindereren leren componeren, een grafische partituur maken en musiceren. Componist Riek Westerhof werkte in 10 lessen met kinderen van de Kindercampus Molenpark. De componisten Anne-Maartje Lemereis en Remy Alexander van Stichting in de Knop met kinderen in Amersfoort.
De Utrechtse Muziekschool (DUMS)
Coördinator van de educatietraject voor de Dag van de Componist is Mari-anne Hof, componist en aangesloten bij beroepsvereniging Nieuw Geneco, tevens muziekdocent kindercursussen en ukulele bij DUMS. Zij zegt: “Los van de cijfers, was het echt een ongekend groot succes. Zowel in de Muziekschool als op de Dag van de Componist zelf voor de Componisten”.
DUMS staat voor Samenspel, leerlijn, wisselwerking met verschillende niveaus en samenwerking van amateurs met professionals, wat de Dag van de Componist een uitgelezen kans maakte om mee te doen. In de lessen van de kindercursussen was ik zij gewend om jaarlijks aandacht te besteden aan grafische partituren (bekijken, maar ook zelf maken en spelen/zingen). In die les mogen de kinderen kiezen voor welke (Orff) instrumenten ze een partij willen maken. Op de Dag van de Componist werden de lessen uit praktische overwegingen toegespitst op klokkenspellen, handtrommel en zang.
Welke Muziekschool cursussen deden mee?:
• 30 leerlingen Cursus Kinderen ontdekken Muziek (KOM) 6 tot en met 8 jaar Zij hadden in de Projectweek rond de Dag van de Componist les Grafische partituren maken. Zij maakten in totaal 30 partituren.
• 10 leerlingen Cursus Instrumentale leerlingen, 6 tot en met 10 jaar. 2 harp (9 en 6 jaar) , 1 viool (8 jaar), 1 zang 9 jaar , 1 gitaar 10 jaar, 5 ukulele 7 tot en met 9 jr, in totaal 10 instrumentalisten. Zij maakten in totaal 10 partituren.
• 20 leerlingen uitvoering Grootste Grafische Partituur Dag van de Componist. Uiteindelijk op de Dag van de Componist deden 20 Kinderen mee. (Bij de presentatie mochten vanuit DUMS 20 kinderen meedoen die ieder 1 ouder mochten meenemen; dit aantal was gekozen om organisatorische redenen.) Ze moesten zich hiervoor opgeven. De groep kinderen bestond uit de les van Kinderen ontdekken Muziek en Instrumentalisten. DUMS had zelf dit maximum aantal ingesteld. Een volgende keer zou dit uitgebreid kunnen worden met meer instrumentalisten en zeker ook met wat oudere kinderen die al wat meer kunnen spelen op hun instrumenten en wat verder ontwikkelde partituren kunnen maken. De interesse voor het maken en spelen van eigen grafische partituren en tonen aan de buitenwereld is door deze actie inmiddels ook bij alle instrumentale docenten doorgedrongen!
Hoeveel composities maakten ze?
KOM: 36 ( sommige kinderen maakten meer partituren)
Instrumentalisten 10. In totaal werden 46 composities gemaakt door DUMS kinderen.
Componist Mari-Anne Hof is met deze partijen aan de slag gegaan door ze te rangschikken en door afwisseling van solo duo en kwartetten te maken. Tussen de kinderstukken plaatste zij partijen voor de ouders en kinderen om ter plekke allemaal mee te doen met een Yell en een deel met Stappen en klappen. Daarmee namen de kinderen 30 meter grafische partituur voor hun rekening, in de Grootste Grafische Partituur.
Rattenvanger van Hamelen
Op de dag zelf sloten veel mensen aan; er lag een prachtige 450 meter lange partituur en er klonk aanstekelijke muziek, maar de kinderen met hun instrumenten op straat bleken een klatergouden greep om mensen naar de partituur te lokken. Ook in de verslaglegging in de krant bleken de kindercomponisten populair. Feit was dat de kinderen en hun ouders in een grote sliert achter de muzikanten met Martin Fondse als een Rattenvanger van Hamelen aanliepen. Dat trok veel aandacht van het winkelende publiek bij het bolletjesdak en in Hoog Catharijne.
Bij de ingang van Tivoli werd het publiek van kinderen, ouders, bezoekers en aangesloten winkelende mensen, zelf als koor ingezet voor de compositie van Martin Fondse. De compositie “ De Grootste Grafische Partituur” bleek voor iedereen aanstekelijk en goed zingbaar.
Zelfs in de les de week na de Dag waren er kinderen die dat melodietje nog even zongen toen ze binnenkwamen.
Naschoolse opvang Kindercampus Molenpark
Componist Riek Westerhof werkte intensief met kinderen in de naschoolse opvang op
Kindercampus Molenpark in Utrecht : 10 x in periode april -juni 2022.
In de lessen maken kinderen kennis met voorbeelden uit de muziekgeschiedenis, zoals gregoriaanse neumen, notenbalken uit de romantiek, sleutels, notenwaarde, “stripsody” van Cathy Berberian, of songlines uit “aria” van Cage. Verder zijn de lessen opgebouwd rond de elementen: verkennen van een muzikaal idee, kiezen van een muziekinstrument (bv, trommel, xylofoon, sambaballen uit een toolkit), schrijven van een partituur, de stukken samenvoegen op een behangrol en ze spelen. Voor de uitvoering op 18 juni 2022 in Hoog Catharijne / Utrecht is een selectie gemaakt die naadloos aansluit op de partituur van DUMS.
Stichting in de Knop Amersfoort
Ook Stichting In de Knop, een initiatief van de in Utrecht en Amersfoort werkzame componisten Anne-Maartje Lemereis en Remy Alexander, ontwikkelden speciaal lesmateriaal, interactieve workshops en voorbereidende lessen in Amersfoort. Op de Dag van de Componist speelden de kinderen vol overgave hun eigen composities in het goedbezochte ochtendprogramma aan de Amersfoortse Havik.
Dag van de Componist 2022 - In de media
De media-aandacht was overweldigend groot! Het kon niemand ontgaan. Grasduin hieronder door onze digitale knipselmap.
Lees verder
Dag van de Componist - In
Er is volop media aandacht voor de Dag van de Componist. Vrijwel alle landelijke kranten en diverse lokale media richten hun blik op de componisten […]
Lees meer