Karmit Fadael
Vioolconcert
Een nieuw vioolconcert meteen programmeren tussen een werk van de Zweed Anders Hilborg en de orkestversie van Canto Ostinato van Simeon ten Holt is een teken van vertrouwen. Het Noord Nederlands Orkest heeft dat in Karmit Fadael. De Israëlisch-Nederlandse componiste schreef een concert voor Pieter van Loenen. Lyrisch, Hollands bijna, maar altijd met een vleug exotiek.
Karmit Fadael
De Nederlandse-Israëlische componiste Karmit Fadael is nog jong, maar geldt al als een veelgevraagd componiste. Ze maakte indruk met Mei Inoar voor het Residentie Orkest en heeft inmiddels in opdracht gecomponeerd van onder andere Phion, het Storioni Trio en de ZaterdagMatinee. Voor het Noord Nederlands Orkest en Pieter van Loenen schreef ze voor het instrument dat ze zelf uitstekend beheerst: de viool.
Canto Ostinato
Het Vioolconcert van Fadael krijgt meteen een zware toets. Het moet overeind blijven naast een van de meest geliefde Nederlandse werken uit de twintigste eeuw. Met Canto Ostinato sloeg Simeon ten Holt in de vroege jaren zeventig een nieuwe weg in. De repetitieve partituur groeide uit tot een waar cultwerk en kent vele versies en bewerkingen. In 2016 bewerkte componist Anthony Fiumara Canto Ostinato voor orkest.
Pieter van Loenen
Violist Pieter van Loenen vestigde in 2016 de aandacht op zich door de tweede prijs en de publieksprijs te winnen bij het Nationaal Vioolconcours Oskar Back. Drie jaar later won hij wederom de publieksprijs bij de Dutch Classical Talent Award. Ondertussen is hij uitgegroeid tot een veelgevraagd solist en kamermusicus. Ook zijn debuut-cd The Silence Between met Tobias Borsboom achter de toetsen werd uitstekend ontvangen.
Anders Hillborg Mantra-Elegy
Karmit Fadael Vioolconcert (wereldpremière)
Ten Holt/Fiumara Canto Ostinato (voor orkest)
Uitvoerenden
Noord Nederlands Orkest o.l.v. Eivind Gullberg Jensen
Pieter van Loenen viool