Andys Skordis
tattar...rattat
De Nederlands-Canadese sopraan Elisabeth Hetherington is voor geen kleintje vervaard. Als artist-in-residence van November Music weet ze van aanpakken. Samen met het even vooruitziende Orkest De Ereprijs gaat Hetherington een nieuwe uitdaging aan. In opdracht van November Music schrijft de Nederlands-Cypriotische componist Andys Skordis een zinderend muziekritueel voor sopraan en groot ensemble. Zijn tattar…rattat is niet alleen een jolige palindroom maar bovenal een spitsvondige kijk op de barokmuziek.
Skordis gaat eigentijds aan de haal met de zogenaamde air de cour. Een populaire, zeventiende-eeuwse vocale barokstijl die vooral aan het hof van Lodewijk de Dertiende hoogtij vierde. Skordis is gespecialiseerd in ceremoniële, onheilspellende muziekrituelen, en schrijft opera’s, muziektheater en veel vocale werken. Eerder werd hij al bekroond met de BUMA Toonzettersprijs en de Berlin Operaprijs.
De titel tattar…rattat komt van James Joyce en betekent in wezen “kloppen op de deur.” Als kloppen op de deur om ons op de een of andere manier wakker te maken. De draden van oude muziek zijn te vinden als je zelfs de meest avant-gardistische muziekstijlen uit elkaar trekt. Het is hier waar we ons bevinden: onderzoeken hoe tijd, verleden en heden kunnen samensmelten in één entiteit. Het werk maakt deel uit van een cyclus stukken die Andys Skordis speciaal componeert voor Elisabeth Hetherington en Orkest De Ereprijs.
tattar...rattat
is een ritueel, een proces waarin we de tijd betreden en ons voortdurend verplaatsen, het verleden weerspiegelen in het heden en vice versa. Een ceremonie waarbij Elizabeth Hetherington de sjamaan wordt, die ons door de verschillende stadia van het ritueel leidt en ons begeleidt in deze omgeving waar we zweven tussen verleden en heden, ons verbindt met vergeten delen van ons leven en nieuwe delen creëert om te ervaren.
Stersopraan Elisabeth Hetherington, winnaar van de Nederlandse Muziekprijs 2024, wordt niet alleen opgetild door het enerverende Orkest De Ereprijs maar live krijgt ze ook gezelschap van viola da gamba-specialist Evan Buttar. Al ruim 40 jaar is Orkest De Ereprijs hét ensemble voor nieuwe muziek in het oosten van Nederland. Als ‘instrument voor levende componisten’ geeft Orkest De Ereprijs opdrachten aan componisten voor composities die het orkest zelf uitvoert. Daarnaast neemt het collectief het initiatief voor vernieuwende, interdisciplinaire projecten. Met deze aanpak heeft De Ereprijs een eigen plaats verworven in de wereld van de nieuw gecomponeerde muziek.
Programma
Andys Skordis - tattar…rattat*
*Compositieopdracht November Music en Orkest De Ereprijs
Orkest De Ereprijs o.l.v. Gregory Charette
Elisabeth Hetherington - zang
Evan Buttar - viola da gamba