Primo Ish-Hurwitz, Arjan Linker e.a.
Nieuwe Noten Amsterdam: Matricale
Het Nymphéas Trombone Quartet gaat terug naar de oorsprong van het trombonekwartet en haalt het repertoire, dat vandaag de dag in Nederland nagenoeg niet gespeeld wordt, terug naar de 21e eeuw. Componisten Ramin Amin Tafreshi, Apollonio Maiello, Primo Ish-Hurwitz en Arjan Linker zullen in vier nieuwe stukken voor trombonekwartet een moderne kijk geven op de esthetiek van het madrigaal.
De eerste jaren na je geboorte - een fase waarin je alle aspecten van het leven voor het eerst ziet, proeft en hoort. Klanken waardoor je omringd wordt, maak je je eigen en in enkele jaren ben je thuis in de klankwereld van je moedertaal. Deze taal zal voortaan een belangrijke en bijzondere plaats in je leven innemen. Je zal later andere talen leren, maar als iemand je aanspreekt in jouw moedertaal geeft dat een compleet ander gevoel en komt de boodschap veel treffender en dieper binnen.
Deze impact van een moedertaal is iets wat voor kunstenaars erg interessant is. In de muziek leidde dat in de 14e eeuw tot het ontstaan van het madrigaal, afgeleid van het Latijnse matricale, dat moedertaal betekent. Deze madrigalen waren geschreven in de moedertaal van de lokale bevolking en componisten, in tegenstelling tot de motetten die veelal in het Latijn waren geschreven en dus voor velen onverstaanbaar. Ook de onderwerpen van teksten van het madrigaal komen veel dichter bij de luisteraar en zijn veel persoonlijker dan de Bijbelse teksten van motetten.
In de 15e en 16e eeuw floreert het madrigaal in Italië: veel componisten schreven prachtige madrigalen die veel werden gespeeld door uitstekende musici. Deze musici speelden onder andere op instrumenten die in deze tijd uitgevonden waren zoals de trombone. Op deze manier werd het Italiaanse madrigaal de moedertaal van de trombone, en van het trombone ensemble!
500 jaar later gaat het Nymphéas Trombone Quartet terug naar de oorsprong van het trombonekwartet en haalt het repertoire, dat vandaag de dag in Nederland nagenoeg niet gespeeld wordt, terug naar de 21e eeuw. Het kwartet speelt muziek van onder andere Adriaen Willaert, Giovanni Rovetta, Giovanni Gabrieli en Josquin Desprez in nieuwe, eigen arrangementen. Deze komen voort uit een onderzoek naar repertoire uit de glorietijd van het madrigaal.
Daarnaast werpt het kwartet een blik op de toekomst: Componisten Ramin Amin Tafreshi, Apollonio Maiello, Primo Ish-Hurwitz en Arjan Linker zullen in vier nieuwe stukken voor trombonekwartet een moderne kijk geven op de esthetiek van het madrigaal. De stukken worden geschreven op basis van teksten in de moedertalen van deze componisten, met onderwerpen die dichtbij de persoon komen en zo vormen ze in combinatie met 15e en 16e-eeuwse madrigalen een samenhangend programma.
Uitvoerenden
Ramin Amin Tafreshi
Apollonio Maiello
Primo Ish-Hurwitz
Arjan Linker
Programma (onder voorbehoud):
La bella netta ignuda - Cipriano de Rore / Giovanni Bassano (arr: Niels Jacobs)
Con soave parlar - Philippe Verdelot (arr: Wilco Kamminga)
Se mai provasti donna - Philippe Verdelot (arr: Arjan Linker)
Fuggi, fuggi, cor mio! - Philippe Verdelot (arr: Arjan Linker)
Mille regretz - Josquin Desprez (arr: Arjan Linker)
O Maria - Giovanni Rovetta (arr: Arjan Linker)
Tsmindao Ghmerto - Georgisch trad. (arr: Arjan Linker)
Canzon seconda a quattro - Giovanni Gabrieli (arr: Niels Jacobs)
Apollonio Maiello - nieuw werk
Ramin Amin Tafreshi - nieuw werk
Primo Ish-Hurwitz - nieuw werk
Arjan Linker - nieuw werk