Nacht Van De Componist Splendor
vr
20
jun

Componistenfestival

Nacht van de Componist

20 juni, 19:30-00:00 uur, Splendor Amsterdam

Op 20 juni viert Amsterdam de Nacht van de Componist, waarbij componistencollectieven en broedplaatsen Grond Bajesdorp, Molk Factory / Plantage Dok, SplendorAmsterdam, en Toets des Tijds hun krachten bundelen voor een collectief programma in alle zalen van Splendor.

Julija Hartig

Splendor: Julija Hartig, Akim Moiseenkov & Luke Dean

Beleef een concert vol grensverleggende nieuwe muziek in Splendor, met violiste Julija Hartig en componist/multi-instrumentalist Akim Moiseenkov. Centraal in het programma staat Black Rainbow — een indringende compositie voor viool, stem en live elektronica. Een muzikale klaagzang vol verlangen naar verbondenheid, waarin akoestische en elektronische werelden naadloos in elkaar overlopen.

Verder op het programma:
Miniaturen van Akim Moiseenkov en wereldpremières van viool- en pianoduetten van Luke Deane en Julija Hartig – speciaal gecomponeerd voor deze avond.

De avond eindigt met een trio-uitvoering, waarin de thema’s van het concert op een spontane en verrassende manier samenkomen. Een intiem en prikkelend slot dat nog lang zal nagalmen.

Julija Hartig: violin, voice
Akim Moiseenkov
: electronics, voice
Luke Deane: piano, voice

Grond Logo

GROND: TEMPERATURA

TEMPERATURA is a new concert series focused on contemporary music from the Netherlands and beyond, aiming at bringing together all its current expressions. 

The audience can experience performances by solo artists, ensembles, and free improvisation acts, with sounds ranging from acoustic instruments to modular synthesizers, and from DIY musical instruments to sophisticated new technologies. 

Promoting the spectrum of contemporary musical stimuli, TEMPERATURA aims to bridge the gap between musicians, composers, and performers from diverse musical backgrounds. Through these temporary crossings, we seek to create an environment—a playful space for experimentation and open ears—that fosters listening, performing, and creating together, and potentially spark new collaborations.

Tonight, the initiators of TEMPERATURA, Fani Konstantinidou (live electronics) and Jasna Veličković (Velicon, coils and electronic things), will perform with Paolo Gorini (piano) and Claudio Jacomucci (accordion). Four composers-performers come together on stage for the first time to listen, perform, and create togethe

GROND is a collective and art space located at Het Nieuwe Bajesdorp in Amsterdam Oost. It currently consists of 21 individual members and one collective, including composers and musicians, dancers, filmmakers, visual artists, theatre makers, social art practitioners, and interdisciplinary artists. With a focus on collectivity, sustainability, and cross-pollination, GROND seeks to combat alienation in an increasingly individualistic and capitalist society by building a community where people from all backgrounds can come together to connect and create.

Poster Ibi 5 5 2025

Molk Factory / Plantage Dok

Plantage Dok host op de avond een gesprek en presenteert in het filmprogramma #16 van Jochem van Tol.

#16, het zestiende werk van The Paper Ensemble is de eerste korte muziekflm van kunstenaar en componist Jochem van Tol in samenwerking met filmmaker Jiska Rickels en Ibelisse Guardia Ferragutti. Hij ontwikkelt sinds 2007 met zijn ensemble sculpturale papieren instrumenten en laat zien hoeveel er te ontdekken valt in het meest – ogenschijnlijk – eenvoudige materiaal papier.

In een oude, lege papierfabriek volgen we een vrouw die speelt met betoverende sculpturen van papier. Geïnspireerd door het ontwerp van Japanse tuinen, nodigt de film ‘#16’ van The Paper Ensemble je uit om ontvankelijk te zijn voor een wereld die volledig is gemaakt van de geluiden van papier: knisperende struiken, oceaan golven en zingende walvissen.

Jochem van Tol (Amsterdam, NL,1983) is geluidskunstenaar, componist/producer en muzikant.

Molk Factory
Molk Factory is een studio en werkplaats in het centrum van Amsterdam voor muzikale innovatieve projecten. Het collectief is gevestigd in broedplaats Plantage Dok en bestaat uit vijf kunstenaars van internationale allure: Jochem van Tol, Ibelisse Guardia Ferragutti, Frank Rosaly, Rosa Ronsdorf en Noortje van den Eijnde. Ze maken nieuwe muziek en ontwikkelen interdisciplinaire, (muziek)theatrale projecten op het snijvlak van hedendaagse elektronische muziek, geïmproviseerde akoestische muziek, fysiek theater, flm en beeldende kunst.

Molk Factory en Plantage Dok bieden ruimte voor experiment, interdisciplinaire samenwerkingen en sociaal engagement, door vergeten tradities en stemmen uit de marge een centrale plek te bieden. Naast de nationale en internationale activiteiten van Molk Factory, cureert en organiseert ze op reguliere basis muzikale avonden in de Dokzaal. Deze unieke oude kerkzaal ligt naast de studio en is onderdeel van de broedplaats Plantage Dok. Plantage Dok en haar community is een van de laatste geëngageerde én toegankelijke vrijplaatsen binnen het centrum van Amsterdam.

Over broedplaats Plantage Dok
Plantage Dok is onderdeel van de Culturele Stelling van Amsterdam, een groot Amsterdams netwerk van kunst- en cultuurproducenten die werkzaam zijn op creatieve werkterreinen en vrije ruimten aan de rafelranden van de stad. Plantage Dok is een werkplaats, een mogelijkhedenplaats. De hele organisatorische en architectonische opzet van Plantage Dok is gebaseerd op ontmoeting en collectiviteit waar culturele ondernemers, kunstenaars, kleinschalige bedrijvigheid en politiek kritische initiatieven elkaar ontmoeten. Zo ontstaan er samenwerkingsverbanden, kruisbestuiving en synergie.

In het hart van Plantage Dok, achter de deuren van het moderne gebouw ligt een unieke plek verscholen: de Dokzaal. Deze voormalige kerkzaal is gebouwd in 1872 en heeft onder andere dienst gedaan als drukkerij. Later werd hij gebruikt als gymzaal van een technische school. In 2010 is de zaal volledig gerenoveerd en zoveel mogelijk in oude staat hersteld. De Dokzaal is aangesloten aan de Dokhuis Galerie, dat dient als ontvangstruimte voor de zaal en galerie. De plek biedt een podium voor ontwikkeling, experiment, oefening en vooral ontmoeting. Sinds 2001 staan de deuren van de Dokzaal en de Dokhuis Galerie wijd open voor zowel culturele als politieke initiatieven, zoals XR, Aseed, AlarmPhone en de Anarchistische Boekenbeurs. En daarnaast events van Subbacultcha, SITP, De Warme Winkel en andere buurtinitiatieven.

secret compartment
Wilma Pistorius en Anne Veinberg

Toets des Tijds: Secret Compartment

Een interactieve voorstelling waarin toypiano, cello en acrobatiek samenkomen, gebracht door Anne Veinberg (toypiano/piano), Wilma Pistorius (cello) en Nick Vos (acrobaat).

'Secret Compartment' is een intieme, artistieke ruimte die gemaakt is uit nieuwsgierigheid, creativiteit en verrassing. Geïnspireerd door Zen-esthetiek, John Cage en de astronomische objecten van Charles Messier, creëren we samen met het publiek een ruimte waar de grenzen tussen maker en toeschouwer vervagen. De instrumenten dienen als ons ‘secret compartment’ waaruit magische klanken tevoorschijn komen, altijd met een element van toeval en eigenzinnige imperfecties. De acrobaat maakt de muziek zichtbaar, door de klanken in beweging te vertalen en letterlijk dichterbij het publiek te brengen. Hij gebruikt verschillende acrobatiek disciplines zoals rope-dart, handstands, en dans.

Het programma is gebaseerd rond Wilma Pistorius’ Secret Compartment (2022) - een interactieve en semi-theatrale werk voor toypiano's en muziekdoosje. Met de gecomponeerde noten zijn improvisaties en elementen van toeval verweven. Het publiek helpt mee om het stuk te creëren door een speelse ritueel (voorafgaand aan het stuk). 

Het programma bevat daarnaast Introduction (Pistorius) en Untitled (Veinberg) – beide live-gecomponeerde werken, ontstaan uit het moment en geïnspireerd door de bewegingen van de acrobaat. Als afsluiting klinkt Sakura van Pistorius, een compositie die zich laat leiden door de Japanse esthetiek van wabi-sabi: de schoonheid van vergankelijkheid en imperfectie.

Samenvatting Programma
Pistorius – Secret Compartment 
Pistorius – Introduction
Veinberg – Untitled 
John Cage – 4’33’’
Pistorius – Sakura 

Over de artiesten

Wilma Pistorius is geboren in Zuid-Afrika, begon op vierjarige leeftijd cello te spelen en wordt al haar hele leven begeleid door een levendige muzikale fantasie. Haar muzikale passie verhuisde in 2004 met haar mee naar Nederland, waar ze later Bachelor compositie studeerde bij Wim Henderickx en Jorrit Tamminga aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze in 2013 afstudeerde. Tegelijkertijd studeerde ze bachelor cello bij Jeroen den Herder aan het Conservatorium van Rotterdam, waar ze in 2014 cum laude afstudeerde. Momenteel woont ze in Amsterdam, waar ze werkt, speelt en lesgeeft.
Pistorius beschrijft haar muziek als “serieus, maar met een knipoog”. Voor haar is het de meest directe manier om zich uit te drukken en zowel muzikanten als publiek subtiel uit te dagen. Haar werken zijn vaak geïnspireerd door haar persoonlijke (zintuiglijke) ervaring van de wereld, en ze geniet van het synesthetische spel om deze te vertalen in klankkleuren en texturen. Voor Pistorius is muziek iets speels en magisch. Het is een middel om zich te verhouden tot de wereld, haarzelf en anderen, en ze met elkaar te verbinden met behulp van trillingen in de lucht.

Anne Veinberg is concertpianist en gepassioneerd door muziek van- en voor vandaag. Ze werkt regelmatig samen met componisten en andere makers met verschillende achtergronden om nieuwe werken en muzikale ervaringen te ontwikkelen. Sinds kort is ze ook begonnen met improviseren/componeren voor performance projecten. Samen met Felipe Ignacio Noriega was Veinberg medeoprichter van de CodeKlavier: een project dat onderzoekt hoe je live kunt coderen met de piano als een artistieke gebeurtenis.

Veinberg treedt regelmatig op in binnen- en buitenland. Ze trad op vele belangrijke festivals voor hedendaagse muziek op, waaronder Gaudeamus Music, Rewire, La Escucha Errante en Sonorities. Anne brengt ook graag muziek buiten de concertzaal en voltooide een tournee met CodeKlaviers ARquatic met Felipe Ignacio Noriega in de Botanische Tuinen van Nederland. ARquatic werd in 2022 bekroond met de Joke ‘t Hart prijs.

Nick Vos is acrobaat met een passie voor circu. Hij studeerde gymnastiek en sport aan het CIOS en de ALO. Vos treedt op UpSide Down Acro als acrobaat en vuurartiest, als vuur en acro artiest bij Moving Fire Arts (BE) en Luminosity. Hij doet ook solo voorstellingen, werkt samen met verschillende artiesten, en geeft circus lessen aan kinderen en volwassenen.

Voor Vos gaat circus om connectie met anderen, het activeren van creatieve processen, ongegeneerd spelen en eindeloze uitdagingen. Zijn doel is om op zoveel mogelijk gezichten een lach te toveren en jong en oud verzot maken van circus. Met zijn voorstellingen wilt hij mensen in een andere wereld brengen, waarin creativiteit, speelsheid en magie een belangrijke rol spelen, en vindt hij het belangrijk om een intieme sfeer te creëren.

Vos heeft opgetreden bij o.a.  Merksem Vredesfeesten (BE), Circusbende, Beverse Feesten, Het Groot Circus van het Klein Verdriet, De Gevleugelde Stad Ieper,  Straattheater festival Ede, en Zomerbries.

Toets des Tijds
Stichting Toets des Tijds is in 2017 opgericht om de Toets des Tijds-concerten, een concertserie die al dertien jaar bestaat, over te nemen. Deze stichting heeft sinds de oprichting de focus gelegd op het organiseren van driedaagse festivals, in plaats van individuele concerten op zondagmiddagen. Stichting Toets des Tijds organiseert jaarlijks een of meer van drie verschillende festivals: Muziek uit de Eerste Hand (componisten spelen eigen werk), Meer dan Muziek (interdisciplinaire samenwerking) en de Toetsenparade (toetsinstrumenten van allerlei soorten en maten). 

Van 27 tot en met 29 juni 2025 vindt het Tijds des Toets Festival plaats – een hommage aan Jan van der Spangen, toetser van het eerste uur. Jan heeft aangekondigd zijn atelier te sluiten, en met deze bijzondere editie nemen we afscheid van zowel Jan als zijn werkplek. Het festival ‘Tijds des Toets’ markeert dit moment met een terugblik op zeven jaar Stichting Toets des Tijds en negentien jaar Toets des Tijds-concerten. Tijdens het festival treden oud-gastcuratoren Oene van Geel, Cinzia Nistico en Mattias Spee opnieuw op, evenals mede-oprichter Frank Diamand.

Het bestuur van Stichting Toets des Tijds bestaat uit Jeroen Smits, Willem Boogman, Arnold Marinissen en Arthur van der Drift. De directie van de stichting bestaat uit Abigael van Tijn, Igor Iofe, Anne Veinberg en Jan van der Sangen. In het verleden zijn ook een aantal gastcuratoren uitgenodigd. 

De festivals vinden plaats in het Werkgebouw van het Veem, een monumentaal pakhuis uit 1897, pal aan het IJ in Amsterdam. Hier heeft Jan van der Sangen al meer dan veertig jaar zijn piano atelier waarin hij fortepiano's bouwt en restaureert. We zijn een klein maar heel aanwezig podium: de enige plek in het Amsterdamse Westerdok-gebied waar kamermuziek, in de breedste zin van het woord, centraal staat. Het publiek bevindt zich vlak bij de uitvoerenden en kan hen bijna aanraken. Wij zien in de praktijk van onze festivals dat deze setting hechte banden schept tussen uitvoerders en publiek. 

Newmusicnow Dagvandecomponist 15062024 Jostijnligtvoetfotografie 270
Anne Veinberg, foto: Jostijn Ligtvoet

Toets des Tijds: Anne Veinberg solo

Mede-directeur Anne Veinberg geeft een toelichting op Toets des Tijds en brengt zelf ook twee pianowerken ten gehore: Broken Glass van bestuurslid Arnold Marinissen en Huw’s Accra Hop van oud-bestuurslid Martijn Padding.

Stichting Toets des Tijds is in 2017 opgericht om de Toets des Tijds-concerten, een concertserie die al dertien jaar bestaat, over te nemen. Deze stichting heeft sinds de oprichting de focus gelegd op het organiseren van driedaagse festivals, in plaats van individuele concerten op zondagmiddagen. Stichting Toets des Tijds organiseert jaarlijks een of meer van drie verschillende festivals: Muziek uit de Eerste Hand (componisten spelen eigen werk), Meer dan Muziek (interdisciplinaire samenwerking) en de Toetsenparade (toetsinstrumenten van allerlei soorten en maten). 

Van 27 tot en met 29 juni 2025 vindt het Tijds des Toets Festival plaats – een hommage aan Jan van der Spangen, toetser van het eerste uur. Jan heeft aangekondigd zijn atelier te sluiten, en met deze bijzondere editie nemen we afscheid van zowel Jan als zijn werkplek. Het festival ‘Tijds des Toets’ markeert dit moment met een terugblik op zeven jaar Stichting Toets des Tijds en negentien jaar Toets des Tijds-concerten. Tijdens het festival treden oud-gastcuratoren Oene van Geel, Cinzia Nistico en Mattias Spee opnieuw op, evenals mede-oprichter Frank Diamand.

Het bestuur van Stichting Toets des Tijds bestaat uit Jeroen Smits, Willem Boogman, Arnold Marinissen en Arthur van der Drift. De directie van de stichting bestaat uit Abigael van Tijn, Igor Iofe, Anne Veinberg en Jan van der Sangen. In het verleden zijn ook een aantal gastcuratoren uitgenodigd. 

De festivals vinden plaats in het Werkgebouw van het Veem, een monumentaal pakhuis uit 1897, pal aan het IJ in Amsterdam. Hier heeft Jan van der Sangen al meer dan veertig jaar zijn piano atelier waarin hij fortepiano's bouwt en restaureert. We zijn een klein maar heel aanwezig podium: de enige plek in het Amsterdamse Westerdok-gebied waar kamermuziek, in de breedste zin van het woord, centraal staat. Het publiek bevindt zich vlak bij de uitvoerenden en kan hen bijna aanraken. Wij zien in de praktijk van onze festivals dat deze setting hechte banden schept tussen uitvoerders en publiek. 

Dag Van De Componist Marcel Krijgsman 025
foto: Marcel Krijgsman

Componisten-filmprogramma

Een selectie van materialen uit het New Music NOW archief wordt vertoont in Splendor. Veel bijzondere concertregistraties en producties zijn achter elkaar te zien

    • Luke Deane
    • Akim Moiseenkov
    • Julija Hartig
    • Jochem van Tol
    • Wilma Pistorius
    • Splendor
    • Toets des Tijds
    • Grond