Willemjeths Suzanneblanchard1 1024x683zw
za
24
feb

Willem Jeths

Mors aeterna

Nederlands Philharmonisch Orkest

Als voormalig chef-dirigent Hartmut Haenchen het Nederlands Philharmonisch Orkest leidt, ontstaat er magie. Bruckners weergaloze Negende symfonie – zijn laatste – heeft alles in zich om wederom een verpletterende indruk te maken. Van Nederlands eerste Componist des Vaderlands staat Mors aeterna op de lessenaars. Het werk 'Mors aeterna', dat Jeths in opdracht van de NTR ZaterdagMatinee schreef, is een voorstudie van zijn latere Requiem.

‘Haenchen is een van de interessantste dirigenten van deze tijd. Zijn Achtste symfonie van Bruckner was er een voor in de annalen’, schreef Erik Voermans afgelopen voorjaar in Parool; het Adagio had hij zelfs nog nooit zo mooi gehoord. Haenchen deed jarenlang onderzoek naar de symfonieën van de Oostenrijkse componist en besluit de Brucknercyclus bij zijn oude orkest met de weergaloze Negende symfonie. Voorafgaand aan Bruckners symfonie dirigeert Haenchen werken van Johann Sebastian Bach en Willem Jeths. Als opening klinkt Bachs Ricercare BMW 1079 uit het ‘Musikalisches Opfer’, een bijzondere collectie muziek die de componist opdroeg aan Frederik de Grote van Pruisen. Het orkest speelt het werk in de geliefde orkestratie van Anton Webern.

    • Concertgebouw, Amsterdam
    • zaterdag 24 februari 2024 om 20:15
    • TivoliVredenburg, Utrecht
    • zondag 25 februari 2024 om 14:15
    • Concertgebouw, Amsterdam
    • maandag 26 februari 2024 om 20:15
    • Willem Jeths
    • Concertgebouw
    • TivoliVredenburg