Jan-Peter de Graaff
Dies Irae
Ad Parnassum brengt een bijzonder programma rondom de première van Jan-Peter de Graaff’s 'Effugium/Dies Irae' (2024). Ad Parnassum werkt hiervoor nauw samen met sopraan en artist-in-residence van het festival, Elisabeth Hetherington, winnaar van de Nederlandse Muziekprijs 2024. Daarnaast verlenen mezzosopraan Lotte Betts-Dean, slagwerker Konstantyn Napolov en leden van The Brabant Orchestra hun medewerking.
Ad Parnassum brengt composities voor gemengd koor, blazersensemble en slagwerk. Jan- Peter de Graaff heeft op verzoek van Ad Parnassum een nieuw monumentaal koorwerk geschreven. In dit twintig minuten durende werk verwijst De Graaff onder meer naar renaissancemuziek en barok, maar put hij ook inspiratie uit het modernisme van George Crumb en Györgi Ligeti.
De indrukwekkende Mass (1944-1948) van Igor Stravinsky voor gemengd koor en dubbel blaaskwintet loopt als een rode draad door het programma. Het programma volgt de structuur van de dodenliturgie. Er klinken ook delen uit het Psalmenrequiem (2005) van Daan Manneke en ander passend werk van Stravinsky en De Graaff (zijn Monument uit 2011). Zo ontstaat een uitgebalanceerde opeenvolging van gezangen die een reflectie vormen op de thematiek ‘dood, rouw en troost’.
Componist Jan-Peter de Graaff heeft ondanks zijn jonge leeftijd al een omvangrijk oeuvre. Veel van De Graaff’s composities kenmerken zich door een hoge mate van transparantie en kleurgebruik in zowel harmonie, structuur als orkestratie, met een belangrijke focus op vorm en melodische ontwikkeling. Ook gebruikt hij vaak theatrale of buitenmuzikale elementen in zijn muziek.
Programma
Jan-Peter de Graaff Effugium
Igor Stravinsky Mass
Daan Manneke Psalmenrequiem
Uitvoerenden
Ad Parnassum o.l.v. Anthony Zielhorst
Blazers van het Brabant Chamber Orchestra
Elisabeth Hetherington sopraan
Lotte Betts-Dean mezzosopraan
Konstantyn Napolov slagwerk