Hugo Morales
za
4
mrt

Hugo Morales

Automatic Means of Human Labour

Dag in de Branding, Nemø ensemble

Automatic Means of Human Labour gaat over de automatiseringsprocessen in onze samenleving en industrie. De twee slagwerkers van het Nemø Ensemble bespelen een reeks gehackte apparaten: van elektrisch gereedschap en seksspeeltjes tot huishoudelijke apparatuur – voorwerpen die bij Morales geleidelijk veranderen in prothesen van het menselijke lichaam.

De repetitieve, ogenschijnlijk nutteloze handelingen reflecteren niet alleen de absurditeit van de geautomatiseerde arbeid, ze produceren ook ingewikkelde ritmen en mechanische patronen. Door het geluid van deze eenvoudige apparaten te stapelen, ontstaan complexe klankvelden die nieuwe, denkbeeldige instrumenten suggereren. Tegelijkertijd moeten de uitvoerders hun uiterste best doen om de precisie en snelheid van de gemotoriseerde systemen bij te houden.

De musici transformeren in machinebedieners en de machines in muziekinstrumenten in een fraai vormgegeven werk, dat balanceert op het snijvlak van geluidscompositie, muziektheater en fysieke performance. 

Hugo Morales is een van de meest vooraanstaande Haagse componisten van zijn generatie. In 2017 won hij de Willem Pijper Prijs van de gemeente Den Haag voor zijn stuk Equid. Morales’ nieuwste werk is het resultaat van zijn residency bij het Haagse Instrument Inventors Initiative. Automatic Means of Human Labour gaat op 4 maart bij Festival Dag in de Branding in première!

    • De Nieuwe Regentes, Den Haag
    • zaterdag 4 maart 2023 om 21:00

Dag in de Branding 4

volledig programma

    • Hugo Morales
    • Dag in de Branding