Rieteke Hölscher

Slaat brug tussen moderne muziek, publiek en uitvoerder. Combineert minimal elementen en complexe structuren in organische stijl (solo, ensemble, koor, orkest).

Rieteke Hölscher (1969) studeerde piano aan het Hilversums- (1992) en compositie (2016) aan het Utrechts Conservatorium. 

Als componist is Rieteke Hölscher altijd op zoek naar nieuwe verbindingen, waarbij zij vaak hedendaagse muziek met educatie of verschillende kunstvormen combineert. Zo creëerde ze in 2018 'Il Cibo per La Musica' voor Jeugdorkest Bloembollenstreek, en in 2019 het project 'Disturbing Light', een compositie voor tape, live muziek en art-video, uitgevoerd door eigen ensemble Cross Meeting. Ook schreef ze 'Flarden' voor zestien fagottisten dat in oktober 2021 - uitgevoerd door een mix van (gevorderde) amateurs, conservatoriumstudenten en professionals - in première ging tijdens het internationaal fagotfestival Bassoons for Future in Maastricht.

Haar werk worden in binnen- en buitenland uitgevoerd door gerenommeerde musici zoals het Groot Omroepkoor; de Utrechtse Studenten Cantorij; Marcel Worms en Bram van Sambeek.

Muziek is voor Hölscher een manier om contact te maken met andere en diepere dimensies van het leven: met tijd, of juist tijdloosheid en het gevoel van eeuwigheid, met intuïtie en het bestaansrecht van ieder uniek wezen en het voelen van een diepe verbondenheid met elkaar en met de natuur.

Met de zeer diverse muziek die zich kenmerkt door emotioneel-communicatieve, melodische lijnen, veel aandacht voor timbre en een origineel gebruik van extended techniques streeft ze naar een uniek geluid met grote toegankelijkheid. Daarbij heeft ze het ideaal een brug te slaan tussen muziekgeschiedenis, hedendaagse muziek en publiek.

Hölscher werd in 2012 genomineerd voor de Compositieprijs van 'Muziek Centrum Nederland', en was in 2015 finaliste bij 'Red de fagot'. In 2017 werd haar schets voor Robot-Toy-Piano geselecteerd voor de Gaudeaumus Muziekweek, waarna het werk Black&White in december van dat jaar in New York in premiere ging tijdens het UnCaged Toy Piano Festival.