Podcast + playlist
De keuze van Philip Przybyło
Een nieuwe podcast in Muziekmakers der Nederlanden, een coproductie van New Music NOW met de ConcertZender. Aad van Nieuwkerk interviewt componist en producer Philip Przybyło (2000) over zijn ‘desert island discs’: favoriete muziek en inspiratiebronnen. Muziekmakers der Nederlanden beluister je elke donderdag om 12.00 uur op de ConcertZender, daarna als podcast.
We stellen je voor aan Philip Przybyło
De in Canada geboren componist en producer Philip Przybyło (2000) heeft Poolse wortels en woont en werkt in Amsterdam. Na zijn studie in Montréal vervolgde hij zijn opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij compositie studeerde bij Richard Ayres, Wim Henderickx, Jorrit Tamminga, Maya Verlaak en Willem Jeths.
Przybyło ontwikkelde een eigenzinnige muzikale taal waarin akoestische instrumenten, elektronica en visuele media samenvloeien. Zijn muziek klinkt altijd levend ook al werkt hij met elektronica. Hij gebruikt sensoren, live-processing en feedbacksystemen waardoor zijn elektronische klanken niet statisch zijn, maar reageren op de ademhaling, aanraking of beweging van de musicus.
Naast componist is Przybyło ook producer en actief binnen de elektronische underground. Onder namen als Opus Occvltiis, Helldegård en Where Birds Go To Die maakt hij ruwe, industriële techno. Hij treedt op als DJ en live-electronic performer in zalen als OT301 in Amsterdam, waar hij het clubgeluid verbindt met de energie van zijn gecomponeerde muziek. Die ervaring voedt zijn werk als componist: hij denkt in lagen en texturen alsof hij geluid produceert in plaats van noteert.
In 2024 won hij de Tera de Marez Oyens Award met Meduza voor strijktrio en elektronica. Het stuk bevestigde zijn reputatie als componist die technologie inzet met de gevoeligheid van een musicus.
Onlangs ging zijn nieuwe werk bloodshot mangroves. starved reeds in première tijdens het Gaudeamus Festival en het Basklarinet Festijn. Een klankritueel voor live én opgenomen basklarinetten.