Playlist
De keuze van Fokko Oldenhuis
Fokko Oldenhuis is een gevierd koordirigent in Nederland. Naast dirigent is hij artistiek leider en docent bij de Kurt Thomas Cursus, de jaarlijkse cursusweek voor (koor)dirigenten. In 2025 bestaat zijn Utrechtse Kamerkoor NEXT tien jaar, dat hij oprichtte met en voor jonge, ambitieuze koorzangers. De afgelopen jaren zong NEXT al diverse nieuwe Nederlandse muziek van Dianne Verdonk, Gerard Beljon, Diederik van der Laag en Froukje Verhagen, naast talloze andere hedendaagse (Nederlandse) componisten. Op 22 en 23 november brengt Fokko met Kamerkoor NEXT de wereldpremière van 'Brandon’s Voyage' op de planken, een kamerkooropera geschreven door Rens Tienstra. Voor New Music NOW zette Fokko enkele van zijn favoriete koorwerken op een rij.
Ton de Leeuw – Miserere uit Élégie pour les villes détruites
Ton de Leeuw componeerde zijn laatste koorwerk in 1994: een klaagzang voor alle kapotgeschoten steden. Zijn stuk is nog steeds zeer actueel, onder andere door de verwoestingen in de Gazastrook en de oorlog in Oekraïne. Het Miserere is het vierde deel uit de Élégie, een klaagzang en een roep om hulp. Hier in een uitvoering door Capella Amsterdam, onvolprezen in perfectie. In juni 2025 voerden we met Kamerkoor NEXT dit monument in de Nederlandse hedendaagse koorliteratuur drie keer uit.
Tigran Mansurian – Ars Poetica
In mijn zoektocht naar bijzonder hedendaags repertoire voor Kamerkoor NEXT kwam ik Ars Poetica van de Armeense componist Tigran Mansurian (geboren in 1939) tegen, geschreven op teksten van de dichter Yegishe Tcharents. Dit intrigerende koorconcert heeft tien delen en opent met een veelvuldige herhaling van het woord Gishera – “nacht”. Prachtig vormgegeven; donkerder kun je het niet krijgen. Met Kamerkoor NEXT voerden we een groot aantal delen uit in het voorjaar van 2025. Het stuk maakte op ons een onuitwisbare indruk. Hierbij een opname van een van onze concerten.
Gerard Beljon – Te Deum / Min al acmaac
Gerard Beljon schrijft muziek waarin hij westerse en oosterse muziekstijlen combineert. Er zijn wel meer componisten die dat deden, zoals bijvoorbeeld Ton de Leeuw, maar ik ken geen stuk waarin dit meer aan de oppervlakte ligt dan in Te Deum / Min al acmaac. Het oosterse gezang van de soliste wordt hierin prachtig verweven met het Gregoriaanse gezang van de mannenstemmen en de harmonieuze klanken van het koor.
Bec Plexus – To Part
Met Koor Neon voeren we jaarlijks composities uit van studenten van de HKU – Media en Technologie, voor koor, orgel en live elektronica, en ook regelmatig werken van compositiestudenten van het Conservatorium van Amsterdam, voor koor en orgel, in het Orgelpark in Amsterdam. Het is mooi om te zien dat deze beginnende componisten vervolgens hun vleugels uitslaan en hun weg vinden in het professionele componistenbestaan – zoals Mathilde Wantenaar, Rick van Veldhuizen en Bec Plexus.
Bec Plexus schreef een stuk waarin de verschillende fasen van rouw worden verklankt. De opname haalt het niet bij de impact die het stuk live had, maar geeft wel een indruk van de nieuwe en experimentele werken die we met Koor Neon steeds weer uitvoeren.
Koen Leenaers – Adem
n de ontwikkeling van nieuwe Nederlandse muziek is het van groot belang dat we jong talent een kans bieden. Bij de Utrechtse Studenten Cantorij is er altijd ruimte voor nieuwe componisten: soms nog heel pril, maar vaak al verrassend goed en boeiend voor de luisteraar. Hier een compositie van Koen Leenaers, jarenlang zelf zanger in dit koor.
Agenda
Rens Tienstra
Brandon's Voyage
In het najaar 2025 viert Kamerkoor NEXT zijn 10-jarig jubileum met een bijzondere wereldpremière: 'Brandon’s Voyage', een nieuwe kamerkooropera van componist Rens Tienstra in regie […]
Lees meer