Matthijs Vermeulenprijs en Kees van Baarenprijs
Tijdens de Dag van de Componist op zaterdag 17 juni worden twee prestigieuze componistenprijzen uitgereikt. De Brits-Nederlandse componist Pete Harden ontvangt in Arnhem de Matthijs Vermeulenprijs voor ‘M.M.’, zijn hommage aan Marilyn Monroe. In Den Haag krijgt Seung-Won Oh de Kees van Baarenprijs voor ‘YeonDo’, waarmee zij een eigentijdse invulling geeft aan een oeroud Koreaans dodenritueel.
Matthijs Vermeulenprijs voor Pete Harden
Pete Harden heeft de Matthijs Vermeulenprijs gewonnen voor zijn compositie M.M. Hij krijgt de prijs, die eens in de twee jaar wordt toegekend, uit handen van Viktorien van Hulst, directeur van het Fonds Podiumkunsten, in Museum Arnhem om 14:45 uur. Tijdens de uitreiking is M.M. te zien in een verfilming die samen met Asko|Schönberg tot stand is gekomen.
De jury koos M.M. als het winnende werk uit 80 inzendingen en prees de compositie als ‘een gesamtkunstwerk waarin verschillende kunstvormen samensmelten en briljant interacteren … een adembenemend labyrint van suggesties, cirkelend rond het thema van de persoon van Marilyn Monroe, vormgegeven met muziek, beeld en gesproken en gezongen tekst … Pete Harden toont een zeer persoonlijke stijl. De manier waarop hij het beperkte muziekmateriaal tot het eind van het werk levend weet te houden, dwingt grote bewondering af’.
De Brits-Nederlandse componist Pete Harden studeerde bij Louis Andriessen en Richard Ayres en trad op in het National Theatre in Londen. Zijn werk was te horen bij muziekgroep Bang on a Can All-stars (New York). Hij is tevens artistiek leider van ensemble Klang en gitarist.
Kees van Baarenprijs voor Seung-Won Oh
Componist Seung-Won Oh heeft de de Kees van Baarenprijs gewonnen voor haar werk YeonDo. Op voordracht van de Johan Wagenaar Stichting krijgt zij de prijs door de gemeente Den Haag uitgereikt tijdens de Dag van de Componist. De ceremonie vindt plaats om 20:30 uur in de Haagse Nieuwe Kerk, waar het New European Ensemble en Cappella Pratensis het winnende stuk vertolken.
Seung-Won Oh schreef YeonDo in 2020 voor festival November Music en Muziekgebouw aan ’t IJ. Zij werpt een nieuw licht op het gelijknamige dodenritueel waarin oeroude Koreaanse begrafenistradities samenkomen met het katholieke geloof. Tijdens een intens groepsgebed wordt de geest van de overledene voorbereid op zijn of haar tocht naar een nieuwe wereld.
De jury roemt YeonDo als ‘een vakkundige compositie, die je als luisteraar niet onberoerd laat. De orkestratie ondersteunt een volwassen en evenwichtig werk dat geduldig door de tijd beweegt. De componist toont beheersing van structuur, en leidt ons door een sereen landschap van harmonie en klankkleur. Door de lange lijnen in de muziek kan de luisteraar zich onderdompelen in Ohs heel eigen muzikale taal. Het gebruik van ruimtelijkheid, beweging en lichtelementen draagt bij aan de impact van de muziek, en maakt van YeonDo een werk dat je live moet beleven. De altsolo halverwege het werk verdient een aparte vermelding: een hoogtepunt van verstilling en lyrische schoonheid.’
YeonDo 1
Eigen opname van November Music