Beljongerard
vr
17
mrt

Gerard Beljon

Te Deum, Min al acmaaq

Kamerkoor Next

Welke betekenis heeft stilte in een tijd waarin alles in beweging lijkt te zijn? En welke functie heeft de stilte in muziek? In aanloop naar de paastijd, al eeuwenlang een periode van bezinning en reflectie, verkent Kamerkoor NEXT met Silence de relatie tussen muziek en stilte. Van de verstilde harmonieën van Olivier Messiaen tot de contemplatieve Cinq Hymnes van Ton de Leeuw: Apaise ton âme et contemple cette splendeur en silence – kalmeer de ziel en aanschouw deze pracht in stilte.

In dit a-capellaprogramma o.l.v. Fokko Oldenhuis figureren componisten die zich elk op hun eigen manier lieten inspireren door de stilte. Zo schreven Gesualdo en Poulenc hun motetten op teksten voor de Stille Week en bestaat Messiaens O sacrum convivium uit een verstilde verschuiving van harmonieën. Ton de Leeuw maakte voor zijn Cinq hymnes gebruik van teksten van Kabir, een 15e-eeuwse Indiase dichter, die oproept met meditatie en contemplatie het mystieke tastbaar te maken. Slotstuk van het programma is het indrukwekkende Te Deum / Min al Aqmaaq van Gerard Beljon, waarin hartverscheurende klaagzangen van Afghaanse vrouwen onder het regime van de Taliban botsen én vermengen met gregoriaanse melodieën en andere Westerse muziek.

Programma

Francis Poulenc - Quatre motets pour le temps de pénitence
Olivier Messiaen - O sacrum convivium
Carlo Gesualdo - Vier motetten
Ton de Leeuw - Delen uit Cinq hymnes
Gerard Beljon - Te Deum / Min al Acqmaaq

    • Pieterskerk, Utrecht
    • vrijdag 17 maart 2023 om 20:15
    • Johanneskerk, Amersfoort
    • zondag 19 maart 2023 om 15:30
    • Gerard Beljon