Opera Forward Festival 2025
vr
14
mrt

Opera Forward Festival 2025

Amsterdam

Het Opera Forward Festival (OFF) (14 t/m 30 maart) is dé plek om nieuwe en experimentele opera te ontdekken. Naast drie gloednieuwe producties in de grote zaal, een opera-installatie in Studio Boekman en inspirerende studentenlabs waar jonge makers eigenzinnige creaties presenteren, bruist het hele theater van performances en andere contextprogramma’s die opera in een nieuw licht plaatsen.

In deze negende editie van het festival wordt terug- én vooruitgekeken: hoe zijn we hier gekomen en waar kunnen we naartoe? In een tijd vol polarisatie, crisis en geweld zoeken we naar een weg vooruit. De overkoepelende vraag tijdens het festival is dan ook: What aim, what future, what peace?

Opera's

We Are The Lucky Ones vertelt het verhaal van een generatie en is gebaseerd op gesprekken met meer dan zeventig mensen uit West-Europa, geboren tussen 1940 en 1949. Het is het verhaal van mensen die begonnen met weinig, het steeds beter kregen, en die nu een wereld achterlaten waarin de groei niet meer houdbaar is. Hun herinneringen vormen een collectieve tijdcapsule van de afgelopen tachtig jaar, verteld als één doorlopend muziektheatraal levensverhaal. De opera volgt individuele ervaringen en maatschappelijke veranderingen door de decennia heen en stelt cruciale vragen over de relatie tussen het private en het politieke, de impact van onze keuzes en wat er uiteindelijk écht toe doet.

Codes is een geschenk aan de stad Amsterdam voor zijn 750ste verjaardag. In een stad waar zoveel religies en culturen samenkomen, zoekt regiseur Gregory Caers met de studenten naar rituelen die voor iedereen toegankelijk en impactvol kunnen zijn. Hoewel steeds minder mensen zich thuis lijken te voelen binnen een specifiek geloof, is de drang naar verbinding in een gepolariseerde wereld misschien wel groter dan ooit. Het is iets oer-menselijks om grote gevoelens als vreugde, verdriet of rouw te willen delen, om er uiting voor te vinden binnen de gemeenschap. Om een ritueel te creëren dat voor iedereen kan zijn, gaan Caers en zijn team terug naar het begin van verschillende religies en riten. En zelfs nog verder: naar de bakermat van de menselijke harmonie.

In Oum – A Son’s Quest for His Mother ploetert de 19-jarige Wahab door een nachtelijke sneeuwstorm, op weg naar het ziekenhuis waar zijn moeder op sterven ligt. Dit is het laatste moment waarop hij nog de knoop van zijn relatie met haar kan ontwarren. Diep in zijn hart draagt Wahab het nummer Al-Atlal (‘De ruïnes’) van de Egyptische zangeres Oum Kalthoum met zich mee. Het lied belichaamt het verdriet om een verloren thuis, de hunkering naar liefde en uiteindelijk de belofte van een verzoening te midden van de brokstukken van een relatie. 

The Sound Voice Project is een aangrijpend werk waarin de menselijke stem centraal staat. Aan de hand van persoonlijke verhalen van mensen die hun stem hebben verloren wordt de relatie tussen stem en identiteit verkend. Componist Hannah Conway werkte voor deze opera-installatie samen met ervaringsdeskundigen, medische experts en professionele operazangers. Met behulp van innovatieve digitale stemtechnologiën ontstaat er een ontroerende ervaring waarin kunst en wetenschap samenkomen om de schoonheid en kwetsbaarheid van de menselijke stem bloot te leggen.

Labs

Studenten van verschillende kunstopleidingen uit het hele land werken samen en experimenteren met de kunstvorm opera. Bekijk hier het gevarieerde aanbod aan prikkelende projecten.

In The Carousel zie je vijf nieuwe korte opera’s, gemaakt en uitgevoerd door studenten van de Academie voor Theater en Dans (Amsterdam), het Koninklijk Conservatorium (Den Haag), Codarts (Rotterdam) en ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten (Arnhem). De studenten werken in vijf teams samen om een volledig nieuwe opera te maken, waarin de grenzen van het genre worden verkend. De opera’s worden achter elkaar gepresenteerd in één programma.

Where Our Eyes Meet
In de entreehal van Nationale Opera & Ballet komt een unieke muziektheatrale installatie tot leven. Deze digitale opera, ontwikkeld door studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (Den Haag) en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, combineert digitale media, compositie en dans. De studenten werken hiervoor samen met dansers van Het Nationale Ballet. Gezamenlijk verkennen ze de spanning tussen kijken en bekeken worden.

Studenten van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten (Arnhem) bundelen hun krachten om een bijzondere voorstelling te creëren op een verrassende plek in het gebouw van Nationale Opera & Ballet. In dit collectief zijn ze zowel maker als performer. Onder begeleiding van regisseur Els Mondelaers werken de studenten vanuit de beperkingen én specifieke mogelijkheden van de locatie, en combineren daarbij hun expertise en vaardigheden.

In de OFF Think Tank komen studenten en professionals een aantal keer samen om fundamentele vragen over de plek van opera in de wereld te verkennen. In discussies met inspirerende gastsprekers onderzoeken ze de relatie tussen muziek, nationale identiteit en politiek, en verkennen ze relevante vragen als: bestaat er zoiets als een specifieke Nederlandse opera- of muziektheatercanon? Waarom is de relatie tussen muziek en identiteit eigenlijk belangrijk?

    • Opera Forward Festival