Reza Namavar
Nieuw werk
Oude muziek op een nieuwe manier, nieuwe muziek geïnspireerd op oude meesters. Het Orkest van de Achttiende Eeuw slaat de handen ineen met blokfluitiste en zangeres Lucie Horsch voor een programma waarin de blokfluit centraal staat en waarin oude muziek ook letterlijk een nieuwe stem krijgt. Lucie Horsch speelt niet alleen blokfluit, maar zingt ook. Met concerten van Vivaldi en Bach, al dan niet in bewerking, en een gloednieuw werk van Reza Namavar.
De naam van de blokfluit (in het Engels 'recorder') komt van het Latijnse ‘ricordare la voce’. Letterlijk: ‘het herinneren van de stem’. Lucie Horsch neemt de proef op de som. Ze speelt blokfluit in Bachs klavecimbelconcert, in een bewerking van Frans Brüggen, zelf vermaard blokfluitist en oprichter van het Orkest van de Achttiende Eeuw. In het tweede deel zingt Lucie. Ze gaat daarvoor terug naar de vocale roots van dit concert: Bachs eigen aria Stirb in mir, Welt uit de cantate Gott soll allein mein Herze haben.
Programma
Johann Sebastian Bach Klavecimbelconcert in E BWV 1053 (arr. Frans Brüggen)
Antonio Vivaldi Blokfluitconcert in C RV 443
Antonio Vivaldi Aria ‘Vedrò con mio diletto’ uit Il Giustino
Antonio Vivaldi Concert in a uit L’Estro Armonico op. 3 nr. 8
Reza Namavar Nieuw werk
Johann Sebastian Bach Vioolconcert in a BWV 1041 (arr. Lucie Horsch)
Uitvoerenden
Orkest van de Achttiende Eeuw
Lucie Horsch blokfluit, mezzosopraan