Miranda Driessen – Die Entdeckung der Langsamkeit – Nieuwe Noten
Jan Heinke bouwt sinds de jaren ‘90 klankinstallaties uit staal. Daarnaast ontwikkelde hij zich als stemkunstenaar met als specialiteit boventoon-zang. Het werk dat Miranda Driessen voor hem componeerde combineert beide in traag in de tijd verglijdende klankconstellaties, die zich gaandeweg ontwikkelen tot karakters met een woordeloze, expressieve kwaliteit.
Het enige dat doet denken aan de traditionele cello in de Stahlcello van de Duitse klankkunstenaar Jan Heinke is de strijkstok. Het instrument vol stalen staven biedt in combinatie met de boventoonzang van Heinke een welhaast kosmische klankwereld. De Nederlandse componiste Miranda Driessen maakt daar gebruik van en schreef met Die Entdeckung der Langsamkeit een recept dat uitnodigt tot volledig wegdromen.
Al sinds de jaren negentig maakt de in Dresden geboren Jan Heinke furore met klankinstallaties van staal. De industriële klank van het materiaal fascineert hem in vele opzichten. Zo maakte en formeerde hij een Stahlquartett en creëerde hij de Stahlcello. Gaandeweg ontdekte hij dat traditionele boventoonzang in combinatie met het boventoonrijke staal een indringende, indrukwekkende combinatie vormde. Het werd dé combinatie voor traag verglijdende klankconstellaties, die zich gaandeweg ontwikkelen tot karakters met een woordeloze, expressieve kwaliteit.