Aftab Darvishi
Heimwee
Niets is menselijker dan verlangen naar de verte. Vanavond draait alles om de grote heimwee, zoals de Rus Alexander Glazoenov die voelde toen hij in Parijs zijn grandioze saxofoonkwartet schreef. Zoals componist Aftab Darvishi die voelt naar haar vaderland Iran, dat ze verliet om in Nederland te studeren. En zoals schrijver en meesterverteller Jan Brokken die voelt naar het Nederlands-Indië van zijn voorouders. Samen met het Berlage Saxophone Quartet verkent Brokken de heimwee in een melancholiek, theatraal vormgegeven vertelconcert.
Behalve melancholie is het vooral ook Franse veelkleurigheid à la Claude Debussy die Glazoenovs kwartet kenmerkt. Het is een van de eerste grote werken voor saxofoon, toen nog een betrekkelijk nieuw instrument. Aftab Darvishi maakt al jaren indruk met haar oorspronkelijke, vaak theatraal getinte muziek. Haar nieuwste werk schreef ze speciaal voor het Berlagekwartet. En György Ligeti had maar één snaar nodig, de laagste snaar van een altviool, om in Hora lunga een peilloze diepe klaagzang te doen klinken.
György Ligeti Hora Lunga
Claude Debussy Pagode uit Estampes (arr. Aftab Darvishi)
Aftab Darvishi nieuw werk (wereldpremière)
Aleksandr Glazoenov Saxofoonkwartet op. 109
Uitvoerenden
Berlage Saxophone Quartet:
Lars Niederstrasser sopraansaxofoon
Peter Vigh altsaxofoon
Juani Palop tenorsaxofoon
Eva van Grinsven baritonsaxofoon
Jan Brokken voordracht
Pim Veulings regie
Jurjen Alkema licht en video