Boudewijn Tarenskeen, Jan van de Putte, Seung-Won Oh
Farewell
Nieuwe Noten Amsterdam biedt een podium aan hedendaagse kamermuziek. Op deze zondagmiddag: nieuwe werken van Jan van de Putte en Seung-Won Oh voor cello en basklarinet. En 'Farewell' van Boudewijn Tarenskeen voor cello, basklarinet, en sopraan.
Uitvoerenden
Katherine Gross (cello)
Fie Schouten (basklarinet)
Keren Motseri (sopraan)
Katherina Gross
Celliste Katharina Gross begeeft zich graag op avontuurlijke muzikale paden. Samen met lichtkunstenares/scenografe Marion Traenkle en componist Arnold Marinissen creëert zij in 2013 de Cello Box waarmee ze met veel succes internationaal optreedt. In 2014 roept Katharina het project cellomondo in het leven: componisten en hun studenten uit een groeiend aantal landen schrijven voor cello solo. Het project tourt door ondermeer Oezbekistan, NieuwZeeland, Oostenrijk, Duitsland en Nederland, en in 2016 en 2018 verschijnen cd’s met cellomondo-werken bij concertello records. In Pitch Dark, een project met muziek van duo Gross & Marinissen dat tourt vanaf 2017, werkt ze samen met beeldend kunstenares Giny Vos. In oktober 2018 gaat een avondvullend solostuk van Jan van de Putte in première waarin Katharina speelt, zingt en acteert. Katharina Gross studeerde aan de Musikhochschule Köln bij Frans Helmerson en aan de Royal Northern College of Music Manchester bij Ralph Kirshbaum. Zij behaalde verschillende internationale prijzen.
Fie Schouten
Fie Schouten, geboren en nog altijd woonachtig in Amsterdam, is te horen in vele verschillende formaties op podia en festivals wereldwijd. Zij bespeelt alle klarinetten, met een voorliefde voor de lage instrumenten.
Als specialiste in nieuwe muziek treedt zij veelvuldig op als soliste en in kamermuziekformaties, oa met cellisten Katharina Gross, Eva van de Poll, pianiste Keiko Shichijo, basklarinettist Jelte Althuis, accordeonist Marko Kassl, claveciniste Goska Isphording en percussioniste Tatiana Koleva. Daarnaast speelt zij met improvisatoren, onder anderen Guus Janssen piano, Vincent Courtois cello, Wilbert de Joode contrabas.
Veel nieuwe composities werden voor Fie Schouten en haar ensembles geschreven en uitgevoerd. Fie Schouten en Tobias Klein initieerden en hebben de artistieke leiding van het Basklarinet Festijn, met tot nu toe 4 edities: 2014, 2016, 2018, 2020.
Fie Schouten is initiatior en curator (samen met componist Aspasia Nasopoulou) van de serie voor hedendaagse kamermuziek Nieuwe Noten Amsterdam in het Plein Theater.
Keren Motseri
De Israëlische sopraan Keren Motseri studeerde cello en sloot haar doctoraal biologie summa cum laude af, waarna ze haar Masteropleiding voltooide aan de Dutch National Opera Academy.
Keren zingt concert- en operarepertoire van de Renaissance tot en met de 21ste eeuw. Enkele van haar meest opvallende voorstellingen waren met de Nederlandse Bachvereniging (met dirigenten Richard Egarr en Jos van Veldhoven), het Residentie Orkest (Jaap van Zweden), het Asko/Schönberg (Reinbert de Leeuw en Etienne Siebens), het Radio Filharmonisch Orkest (Peter Eötvös) en MusikFabrik (Daniel Reuss).
Ze wordt regelmatig uitgenodigd op internationale festivals als het Holland Festival in Amsterdam, Festival d'Automne à Paris, Sacrum Profanum Festival in Krakow, het Oude Muziekfestival in Utrecht en het Festival de Musica Antiga in Barcelona.
Keren heeft als veelgevraagd vertolker van hedendaagse muziek in Europa gewerkt met componisten als Kaija Saariaho, Steve Reich, Pascal Dusapin, Louis Andriessen en Michel van der Aa.
De curatoren en artistiek leiders van Nieuwe Noten Amsterdam zijn componiste Aspasia Nasopoulou en basklarinettiste Fie Schouten.