Pr Beeld Celine Liggend Bowie Verschuuren
Foto: Bowie Verschuuren
ma
28
nov

Kate Moore

Eurydice, een afdaling in oneindigheid

Virtual Reality Opera

‘Eurydice, een afdaling in oneindigheid’ is een Virtual Reality opera, een hypnotiserende en individuele reis, geïnspireerd op de aloude mythe van Orpheus en Eurydice. Een strijd tussen de stoffelijke wereld en de eeuwigheid, waarin tijd vervaagt en de wetten van ruimte komen te vervallen.

Over de creatives

Celine Daemen is een regisseur die een grote passie voor opera verbindt met een uitgesproken liefde voor Virtual Reality (VR). Na haar opleiding aan de Toneelacademie Maastricht (2018) maakte ze een eerste aanzet tot het creëren van een eigen signatuur in verschillende producties waarin onderdompeling (immersie) in zowel muziek als in een virtuele omgeving de rode draad vormde. Ze ziet zichzelf als een maker van ‘transdisciplinaire werk’, waarbij de gecombineerde disciplines samen tot een nieuw medium leiden. Waar VR zich vaak richt op het nabouwen van de echte wereld (alsof je werkelijk in het Rijksmuseum of op de Grand Canyon staat) wil Celine juist nieuwe werelden verbeelden en het oneindige potentieel van VR benutten om de blik van de waarnemer naar binnen te richten. Thematisch staan vragen over ‘het zijn’ centraal, met een accent op de innerlijke realiteit in al haar verschijningsvormen: de intuïtie, de verbeeldingskracht en de zogenaamde ‘waanzin’. In haar project De Opera van de Vallende Mens (2018) bijvoorbeeld, zocht Celine binnen de waanzin naar poëzie en bekeek ze de melancholie als een hoopgevende bron van inzicht in het bestaan. De reis naar binnen brengt de toeschouwer in een gebied waar nieuwe associaties ontstaan en nieuwe lagen in het mens-zijn worden aangeraakt. 

Kate Moore (1979) is een Australisch-Nederlandse componist van nieuwe muziek. In 2001 studeerde ze Cum Laude af aan de Australian National University met als hoofdvak compositie en elektro-akoestische muziek. Na het behalen van een masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, is ze sinds 2002 in Nederland gevestigd. In 2013 behaalde ze een Ph.D. van de Universiteit van Sydney. In 2017 ontving ze de Matthijs Vermeulenprijs, de meest prestigieuze Nederlandse prijs voor componisten, voor haar werk The Dam in opdracht van The Canberra International Festival.

Charlotte van den Broek (1991) maakte al tijdens haar studies, taal- en letterkunde aan de UGent en woordkunst aan het Conservatorium van Antwerpen, op overdonderende wijze haar entree in de Nederlandse literatuur. Haar eerste twee dichtbundels werden overladen met lof en bekroond met de Herman de Coninck Debuutprijs en de Paul Snoeckprijs. Haar prozadebuut Waagstukken, een bestseller met 15.000 verkochte exemplaren, viel eveneens in de prijzen.

Wouter Snoei (1977) is componist, uitvoerder, software-ontwikkelaar en docent op het gebied van elektronische en elektroakoestische muziek. Hij studeerde Sonologie aan het Koninklijk conservatorium Den Haag. Met zijn dance project xceptional won hij in 1997 de Grote Prijs van Nederland. Voor het stuk “Pulse” voor solo live elektronica kreeg hij de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs in 2004.

Aron Fels (1992) is in 2017 afgestudeerd aan de filmacademie in Immersive Media and Visual Effects. Sindsdien is het werkzaam geweest als vormgever van talrijke VR projecten, waaronder een aantal eerdere samenwerkingen met Celine Daemen. In 2021 ontving zijn VR project ‘IVFX’ een goudenkalf in de categorie Digitale Cultuur op het Nederlands Film Festival. 

Met haar grote interesse voor muziek, taal en theater, heeft zangeres Sterre Konijn (1987) een veelzijdige concertpraktijk opgebouwd. Zij treedt op in muziektheater-, cross over- en modern klassieke producties. Zij kreeg als lid van het Nationaal Jeugdkoor en als studente aan het Conservatorium van Amsterdam een klassieke zangopleiding, maar vervolgde haar studie in Denemarken aan het Complete Vocal Institute. Zij behaalde haar master Muziektheater bij Paul Koek en de Veenfabriek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij zingt van het Franse chanson tot Bulgaarse volksmuziek en van jazz tot klassieke avant-garde.

Deze VR opera wordt ontwikkeld binnen de Nieuwe Makers regeling van Fonds Podiumkunsten in samenwerking met Silbersee en VIA ZUID. De ervaring is individueel te beleven in tijdslots van een half uur.

    • September Me Festival, Amersfoort
    • donderdag 22 september 2022 om 17:00 tot 22:00
    • November Music, Den Bosch
    • vrijdag 11 november 2022 om 12:00 tot 12:00
    • VR Days Europe - De Doelen, Rotterdam
    • maandag 28 november 2022 om 00:00
    • Kate Moore
    • Silbersee