Liselotte Westerterp, Rens Tienstra, Sebastiaan van Steenberge
Een Nieuw Geluid
Cappella Anonymus presenteert zich als nieuw ensemble met een a-cappella programma dat een mix is van renaissance polyfonie en hedendaags werk. Het ‘nieuwe geluid’ uit de titel geldt niet alleen voor het koor, maar ook voor de gekozen werken. Alle stukken verwijzen op de een of andere manier naar de lente of naar een nieuw begin en zijn feestelijk van aard.
1 juni | 16:15 - 17:00 | Lutherse Kerk | Entreeticket € 18,00/ studenten/jongeren €15,00
Cappella Anonymus
Tickets & Info
Onder andere het ‘Gloria’ uit de ‘Missa Ave Maria’ van De Fevin en het ’Nigra Sum’ van Heritier, met teksten uit het Hooglied komen langs. Of denk bijvoorbeeld aan het prachtige 5-stemmige werk ’Scendi dal Paradiso’ van Marenzio dat gezongen werd ter gelegenheid van een huwelijksceremonie in Rome (ca. 1584) of ‘het ‘mezennestje’ van Vic Nees dat verwijst naar een net uitgekomen vogelnestje. Ook klinken nieuwe werken van hedendaagse componisten, zoals het ‘Vues des Anges’ van Rens Tienstra (de aarde bezien vanuit het perspectief van de engelen) en ‘The Blackbird Whistling’ van Liselotte Westerterp, waarbij de teksten verwijzen naar het gezang van de merel. Het concert sluit af met een modern werk van de Vlaamse componist Sebastiaan van Steenberge, die de oude tekst ‘Hebban Olla Vogala Nestas Hagunnan….’ (alle vogels hebben al nestjes gebouwd…..) op muziek heeft gezet.
Programma
Anoniem
Gaude Virgo-Ave Maria (ca. 1200-1300)
Antoine de Fevin: Missa Ave Maria
Gloria (ca. 1500)
Jehan L’Heritier
Nigra sum sed formosa (ca. 1515)
Anoniem
Ave Maria (ca. 1550, uit de Leidse Koorboeken, transcriptie Jeroen Spitteler)
Luca Marenzio
Scendi dal Paradiso (1584)
Jan Pieterszoon Sweelinck
Magnificat (1590)
Claudio Monteverdi
Non sono in queste rive (1606)
Vic Nees
The Tom-tit Nest (1974)
Rens Tienstra
Vues des Anges (2023)
Liselotte Westerterp
The Black Bird Whistling (2024)
Sebastiaan van Steenberge
Hebban olla vogala (2022)