Arnold Marinissen
Componistenportret
Arnold Marinissen schreef zijn zevendelige Simone Weil-cyclus tussen 2022 en 2025. Alle composities zijn gebaseerd op teksten van de Franse filosofe en activiste Simone Weil (1909-1943), die zich bezighield met dilemma’s, in het bijzonder het onmenselijke karakter van de fabrieksarbeider in de vroege twintigste eeuw.
Om hierin diep inzicht te verwerven werkte ze in de jaren ’30 als fabrieksarbeider. Ze schreef uitvoerig over haar ervaringen, overwegingen en toekomstvisie rond fabriekswerk, in brieven, essays, en in correspondentie met fabrieksdirecteuren. Haar compromisloze toewijding had een sterke weerslag op haar gezondheid. Gedurende de Tweede Wereldoorlog stierf ze op vierendertigjarige leeftijd aan hartfalen, schijnbaar in samenhang met een zelfopgelegd hongerregime.
Het openingswerk van de cyclus, La condition ouvrière, werd geschreven voor het Amerikaanse Ox and Lamb Percussion Publications. Drie van de werken, Des bruits qui ne parlent pas, Un temps inhabitable en La racine du mal, kwamen tot stand dankzij een werkbijdrage van het Fonds Podiumkunsten. Het afsluitende orgelwerk Kairé schreef Marinissen in opdracht van het Orgelpark.
Programma
1 Van Doorne’s Audio Fabriek (2025, 10'), voor klanksporen, première
2 La condition ouvrière (2022, 6'), voor slagwerk solo
3 La racine du mal (2023, 8'), voor basfluit en klanksporen, première
4 Des bruits qui ne parlent pas (2023-25, 8'), versie voor draaiorgel, slagwerk en klanksporen
5 Un temps inhabitable (2023, 6'), voor vibrafoon en klanksporen
6 J’aime encore mieux le silence (2023, 3’), voor drie stemmen, première
7 Kairé (2025, 20’), voor orgel en klanksporen, première
I Pensez, c’est aller moins vite
II Ce n’est pas là comme à l’université
III Parlons de vous
IV Saluez vos montagnes pour moi
Musici
Dorien Schouten, orgel (7)
Agathe Labadie, sopraan (6)
Levy Pletting, mezzo-sopraan (6)
Trevor Brown, tenor (6)
Raymond Honing, basfluit (2)
Joey Marijs, slagwerk (5)
Arnold Marinissen, slagwerk (4, 5)