Seung-Won Oh
Componistenportret
Ensemble Academy van het Koninklijk Conservatorium presenteert een Componistenportret-serie over “Seung-Won Oh”.
Het hele concert is één doorlopende geluidservaring die een absoluut minimum aan pauzes tussen de composities vereist. Zes composities worden opgevoerd in verschillende delen van de zaal rondom het publiek. Elk stuk drukt zijn eigen unieke muzikale doel uit, terwijl het hele programma als geheel een glimp laat zien van een voortdurend streven naar zelfreflectie van de componist.
Programma
1. Fragments for sax, electric guitar, percussion and piano
2. Yaw-Unn II for chamber ensemble (perc.)
3.5.7. Intermixtus for solo saxophone
4. Mixtures III for amplified string quartet (World premiere)
6. Equilibrium for amplified bass clarinet, cello with tam-tam
8. Aphonic Dialogue, double concerto for cello, voice and chamber orchestra.
Het oudste stuk is Intermixtus en het nieuwste is Equilibrium. Het programma bevat een breed scala aan muziekstijlen en behandelt verschillende muzikale onderwerpen: Intermixtus (1999) is de vroege periode van Oh, gericht op melodie, contrapunt en harmonie met solo-saxofoon, erkenning van de Koreaanse cultuur door verkenning van microtonaliteit en muzikale texturen in Yaw-Unn II (2003), nieuwsgierigheid naar timbre en geluidsblokken in Fragments (2009). Aphonic Dialogue, dubbelconcert voor cello, zang en kamerorkest (2014) is Oh's de eerste partituur waarin het op ruis/niet-toonhoogte gebaseerde geluid verscheen in het conventionele orkestschrift. Mixtures III (2021) - wereldpremière - is een herschikking in samentrekking van Mixtures II voor vier versterkte violen tot versterkt strijkkwartet. Het experimenteert met akoestische verruimtelijking voor een niet-conventioneel muziekpodium. Equilibrium (2021/2022) voor versterkte cello, basklarinet met tam-tam boort een zachte en delicate klankwereld aan zonder overmatige expressie en emotie.