Hugo Morales
Battucata
Slagwerk Den Haag staat bekend om zijn uitgebreide instrumentarium. De groep heeft een fascinatie voor de klankmogelijkheden van percussie. Dat buiten de slagwerkers ten volle uit in een programma waarin elk stuk geschreven is voor een ongebruikelijk instrument. Hugo Morales haalde voor de dor ratelende klanken van Battucata ezelskakebeenderen van stal, het wapen van keuze voor Samson in zijn heldhaftige en verpletterende gevecht met een leger van Filistijnen.
Mátyás Wettl schreef Nocturne bijvoorbeeld voor zestien lichtschakelaars, die door vier musici bediend worden. Het is tegelijkertijd een ritmisch klankspel én een lichtspel, een choreografie van schemerlampen. Guo Wenjing schreef parade voor zes gongs die gebruikt worden in Chinese opera’s.
Van Michael Gordon voert Slagwerk Den Haag het eerste deel uit van Timber, dat gespeeld wordt op zes zogenaamde simantra’s; houten balken waarmee Grieks-Orthodoxe priesters gelovigen bijeen roepen voor diensten. Fedor Teunisse, artistiek leider van Slagwerk Den Haag, liet voor dit werk balken maken van verschillende grootte, zodat elke speler een andere toonhoogte produceert. Dit biedt Gordon de mogelijkheid om het geluid door een ruimte te laten bewegen door de nadruk van de ene speler naar de andere te verplaatsen. Hij ziet het als een meditatie op klank en ritme.
Programma
Battucata(for donkey jaws) (2015) – Hugo Morales
1+1 (for amplified table top) (1967) – Phillip Glass
Parade (for 6 chinese opera gongs) (2003) – Guo Wenjing
deel uit: Timber (for 6 wooden simantras) (2009) – Michael Gordon
Apple blossom (for marimba) (1972) – Peter Garland
Child of tree (for amplified plant materials) (1975) – John Cage
Nocturne(a percussion quartet for 16 light switches) (2015) – Mátyás Wettl
Mad Rush (arrangement for mallet instruments) (1979) – Phillip Glass