Daan Manneke
Ach wie flüchtig, ach wie nichtig
De bas in de barokmuziek groeide uit tot een essentiële begeleidingsstructuur, bekend als 'basso continuo'. Dit speelde een grote rol in de muzikale ontwikkeling, met nadruk op tekst en expressie. In 'To Be Continued' onderzoekt VU-Kamerkoor niet alleen hoogtepunten van de barokke koorliteratuur, maar ook de latere impact van het basso continuo.
Via de Italiaanse oorsprong bij Viadana, Cavalieri en Monteverdi raakten noordelijke componisten als Schütz, Schein en Sweelinck geïnspireerd. Centraal in het programma staat Jesu Meine Freude, een motet van J.S. Bach. Tenslotte kijkt het koor wat er na de barok van het basso continuo geworden is, eerst in de klassieke periode bij Michael Haydn (broer van), later door Hugo Distler, die zich door de barokke tekstomgang liet inspireren en als kers op de taart een gloednieuwe compositie van Daan Manneke, speciaal geschreven voor het VU Kamerkoor.
Het VU-Kamerkoor
Het VU-Kamerkoor is een halve eeuw jong en telt ruim 30 ambitieuze koorzangers. Zowel jeugdig enthousiasme als wijze ervaring maken deel uit van de magische mix. Deze variëteit zet zich door in de programmakeuze, waarin ruimte is voor stokoude en nagelnieuwe muziek, begeleid of a capella.
Programma
L. da Viadana - (selectie uit) Cento concerti ecclesiastici
E. de Cavalieri - Rappresentatione di anima et di corpo (selectie)
C. Monteverdi - X Psalm 'Laudi Jerusalem' (uit Mariavespers
J.H. Schein - (selectie uit) Israëlsbrünnlein
H. Schütz - (selectie uit) Davidspsalmen
J. Bach - Unser Leben is ein Schatten
J.S. Bach - Jesu Meine Freude
J.Pzn. Sweelinck - (selectie uit) Cantiones Sacrae
M. Haydn - (selectie uit) Responsoria ad quatuor Evangelia in Solemnitate Sanctissimi Corporis Christi
H. Distler (1908–1942) - Singet dem Herrn ein neues Lied
H. Distler (1908–1942) - Vorspruch
D. Manneke - Motet, Ach wie flüchtig, ach wie nichtig (opdrachtcompositie)