BO

Barbara Okma

Serieuze (klassiek) muziek kan ook leuk zijn. Laten we concerten wat minder stijf maken

Ik volgde de Theaterschool aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht en schreef muziek voor verschillende theatergroepen waaronder Dogrtroep, Cançi Geraedts, en Maccus. Daarna componeerde ik voornamelijk voor hedendaagse hoorspelen en andere radio- web en filmprodukties.

In 1997 begon ik mijn studie compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ik les kreeg van Clarence Barlow, Gilius van Bergeijk, Diderik Wagenaar, Martijn Padding en Louis Andriessen. 
In 2002 studeerde ik af.

In mijn composities nemen tekst en beeld als zijnde muziek, een belangrijke plaats in. 
Ik maak theatrale composities waarvoor ik zelf teksten schrijf en gebruik maak van performance elementen.

Ik werkte regelmatig samen met schrijver/regisseur Bert Kommerij voor wie ik hoorspelen maakte voor de NtR, vaak gecombineerd met internettoepassingen of film.
 Voor het vierluik Familie Holland waarvoor we de Prix Europa 2013 ontvingen, maakte ik composities voor synthesizer en piano. Twee jaar later volgde het hoorspel Screened, een soundwalk voor twee personen gespeeld door Loretta Schrijver, Fred Emmer en Piet Römer. Daarna volgde nog vele andere hoorspelen. Deze Radio/internetprodukties kwamen vaak tot stand met steun van het Mediafonds.

Daarna ben ik me vooral gaan toeleggen op vocale muziek, o.a. ‘De Hersenspecialist’, ‘De Geschikte Stem’ beiden uitgevoerd door Capella Amsterdam, ‘ De Slapelozen’ uitgevoerd door Quatre Bouches, ‘Hij liegt’ voor Fantastic Woman van Bauwien van der Meer.

Nu probeer ik muziek en teksten gebaseerd op het leven in Den Haag met mensen uit verschillende wijken te realiseren.

‘Vrijdag is de dag’ een spoken word compositie uitgevoerd door 6 sprekers, piano en slagwerk door mensen uit de Schilderswijk. ‘De verborgen stad’ een orkeststuk gebasserd op Haagse muziek uitgevoerd door het orkest Symfonietta Den Haag.