Veldhuizen Van Rick Sjabloon3 Eduardus Lee
do
22
sep

Rick van Veldhuizen

mais le corps taché d'ombres

Concertgebouworkest

Een half jaar voor een stuk van 8 minuten. Rick van Veldhuizen stak veel energie in zijn eerste opdrachtstuk voor het Concertgebouworkest. Voor de titel ‘mais le corps taché d’ombres’ (‘maar het lichaam, bevlekt met schaduwen’) koos hij een strofe uit een gedicht van Jean Genet. Een zinnelijk stuk, waarin ook ruimte is voor “discostrijkertjes, zoals bij Gloria Gaynor.” Daniel Harding neemt het orkestwerk mee op tournee, van Londen tot Abu Dhabi, met Mahlers Negende symfonie.

Toelichting

door Vrouwkje Tuinman en Martijn Voorvelt

Rick van Veldhuizen werd in 1994 geboren in het Brabantse Haaren. Zijn opleiding als componist begon op zijn veertiende aan de Young Musicians Academy van het het Fontys Conservatorium in Tilburg. In 2016 wist hij af te studeren als Neerlandicus in Leiden én als componist (cum laude) aan het Conservatorium van Amsterdam. Naast zijn docenten aldaar, Joël Bons en Willem Jeths, waren gastlessen van Olga Neuwirth en Carola Bauckholt belangrijk voor zijn ontwikkeling.

Van Veldhuizens fascinatie voor taal en literatuur krijgt alle ruimte in zijn muziek. Daarnaast staat zijn werk open voor velerlei andere invloeden, waardoor het in zekere zin grenzeloos en compromisloos is. ‘De duistere kant daarvan – ontsporing, vervuiling – blijkt een terugkerend motief te zijn in mijn oeuvre. In de donkere hoeken bevindt zich zoveel verwondering, nieuwsgierigheid, schoonheid en pijn dat het zonde zou zijn om niet iedere kans aan te grijpen ze te verkennen.’ Dit is zeker ook van toepassing op het opdrachtwerk mais le corps taché d’ombres (‘maar het lichaam, bevlekt met schaduwen’), dat de extase in het schemergebied tussen leven en dood opzoekt. De titel is een zinsnede uit Jean Genets Le condamné à mort, ‘waarin de verteller fantaseert over een erotische scène met hemzelf, de terdoodveroordeelde uit de titel, en een derde man, die haast onzichtbaar opdoemt in de schaduwen van een donkere achterkamer’.

‘Het idee was aanvankelijk een langzaam stuk voor strijkers te schrijven, dat wellicht een cirkel zou vormen met het slotdeel van Mahlers Negende symfonie. En ik heb me ook zeker laten inspireren door die symfonie, en door de Tiende. De melodielijnen die omhoog streven, de ideeën zonder duidelijk begin en einde… Uiteindelijk heb ik er een harp bijgezet, net als in Mahlers beroemde Adagietto uit de Vijfde symfonie.’ Voor de componist gaat mais le corps taché d’ombres ‘over prikkels en indrukken. Wrijving, ook. Het orkest vormt met de harp een soort zenuwstelsel, dat zich steeds verder vertakt en vervolgens weer aaneenhaakt. Snaarinstrumenten hebben voor mij een duidelijke associatie met het zenuwstelsel. Fysiek, maar ook spiritueel. Mahlers Negende symfonie wordt vaak een afscheid van het leven genoemd, een elegie aan het eigen lichamelijke bestaan. In mijn stuk ben ik ook bezig met het lichaam. De ervaring van angst, liefde, extase, en de neerslag daarvan in noten. Dicht op de huid – het mag soms best een beetje ongemakkelijk zijn voor de luisteraar.’

Net als Mahler maakt Van Veldhuizen grif gebruik van populaire klanken. Mahler ‘verwerkte rustig een Ländlertje. Zelf sta ik ook open voor veel genres. In dit werk komen discostrijkertjes voor, zoals bij Gloria Gaynor. Juist het meenemen van een brede verscheidenheid aan invloeden maakt dat de uiteindelijke compositie echt uit mij voortvloeit.’

Programma

Rick van Veldhuizen mais le corps taché d'ombres (opdrachtcompositie)
Gustav Mahler
Symfonie nr. 9

Uitvoerenden
Concertgebouworkest

Daniel Harding dirigent

    • Concertgebouw, Amsterdam
    • donderdag 22 september 2022 om 20:15
    • vrijdag 23 september 2022 om 20:15
    • Parkstadtheaters, Heerlen
    • vrijdag 28 oktober 2022 om 19:30
    • Auditorio de la Diputacíon de Alicante, Alicante (Spanje)
    • maandag 31 oktober 2022 om 20:00
    • Auditorio Nacional de Música, Madrid (Spanje)
    • woensdag 2 november 2022 om 19:30
    • Barbican Centre, Londen (UK)
    • zaterdag 5 november 2022 om 19:30
    • Emirates Palace Auditorium, Abu Dhabi
    • woensdag 9 november 2022 om 20:00
    • Rick van Veldhuizen
    • Royal Concertgebouw Orchestra
  • Orkest