WB

Willem Boogman

Als ik iets zou moeten zeggen over de luisterervaring van mijn muziek - de emotie -, dan zou ik zeggen: je hoort verwondering over muziek en het leven.

Curriculum Vitae

Geboren in 1955 en opgegroeid bij de Gelderse IJssel (Nederland).

Studeerde een jaar filosofie aan de Universiteit van Utrecht (1974-1975). Grondige inleiding in het werk van Heidegger en Levinas. Met een aantal bevriende filosofen de Palladium Kringh opgericht om de studie buiten de academie voort te zetten. Lezingen georganiseerd.

In 1975 compositiestudie begonnen aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag (Peter Schat, Louis Andriessen) en beëindigd bij Ton de Leeuw aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam in 1983. Orkestratie-lessen bij Klaas de Vries in 1983.

Van 1980 tot 1984 deelgenomen aan het Werkplaatsproject (een samenwerkingsverband van instrumentalisten en componisten) van het Asko Ensemble: mijn eigenlijke leerschool. De muziek leren kennen in haar meest grote reikwijdte, van binnen en van buiten.

‘Featured composer’ van muziekuitgeverij Donemus, waar het meeste werk is uitgegeven.

uitgangspunten

Onder de indruk van het theoretische werk van Stockhausen, de muziek van Varèse en Mondriaans schilderijen. Wegen die gevonden worden in het elementaire van muziek.

Hoofdbestanddelen van mijn werk zijn transformaties van muzikale entiteiten [›gestaltes‹], inclusief hun ontstaan, bloeien en verval in de ruimte.

 

ideeën

Ideeën die gerelateerd zijn aan het leven van vandaag of aan bestaande muziek vormen veelal het uitgangspunt voor mijn muziek: de uren van een gewone dag in de cyclus Dag Dagelijks, een dansfeest in Raving, het geluid van sterren in Sternenrest (afgeleid van de laagfrequente golven die sterren uitzenden), de oneindige vreugde van liefde in de cyclus Canto gioiosamente / Liefde een woning.

In een reeks composities, soms met de ondertitel ›modulationes‹ aangeduid, transformeer ik bestaande muziek tot een nieuwe muzikale identiteit. Bijvoorbeeld bekende riffs uit de popmuziek in Distant Voices, muziek van Bach in Intermezzi en populaire muziek in The Road To Here. In mijn meest abstracte muziek bied ik de luisteraar referenties die bekend zullen overkomen en in mijn meest toegankelijke muziek speel ik met het onbekende.